איך הופך עורך דין לנוטריון?

נוטריון הוא מי שקיבל הסמכה לאשר מסמכים משפטיים מסוימים בצורה חוקית וכן לתרגם מסמכים משפטיים לשפות זרות. בתחומים שונים של החיים יש להיעזר בשירותיו של נוטריון בכדי לאשר מסמכים חוקיים כמו צוואה, תעודת נישואין ואישורים על השכלה או הכשרה. אבל מי יכול להיות נוטריון ואיך עורך דין הופך להיות נוטריון? לפניכם כתבה קצרה בנושא.

מה הוא נוטריון בעולם ובישראל?

נוטריון הוא עורך דין שקיבל הסמכה ממשרד המשפטים לאמת את הנכונות והחוקיות של מסמכים משפטיים מסוגים שונים. מוסד הנוטריון הוא ותיק מאוד ומגיע עוד מתקופת רומא העתיקה. כיום מוסד הנוטריון מוכר במדינות רבות ברחבי העולם ומשותף להן באמצעות אמנה שנקראת אפוסטיל, באמצעותה ניתן לאמת מסמכים משפטיים ממדינות זרות ובמדינות זרות.

לאחר החתימה של הנוטריון על המסמך המשפטי, המסמך נחשב בעיני רשויות המדינה כמסמך חוקי, שנחתם מרצונם החופשי של הצדדים, והוא מהווה תעודה ציבורית. בישראל תחום הנוטריונים מוסדר על ידי חוק שחוקק בשנת 1976 ובו תשעה סעיפים שונים שמקיפים את התחום.

מה הוא נוטריון בעולם ובישראל

מה הם התנאים שבהם יש לעמוד כדי להפוך לנוטריון?

בכדי להפוך להיות נוטריון במדינת ישראל יש לעמוד במספר תנאים שונים. התנאי החשוב והמשמעותי ביותר הוא שעל כל נוטריון להיות עורך דין מוסמך. בנוסף לכך על כל מועמד לתפקיד להיות בעל ותק של לפחות 10 שנים בעבודה כעורך דין בגובה של לפחות 75 אחוז משרה. שנתיים מתוך עשר השנים צריכות להיות בעבודה בישראל כעורך דין ולא במדינה זרה.

בנוסף לכך על הנוטריון להיות בעל עבר פלילי ומשמעתי נקי, והוא מוכרח להיות חבר בלשכת עורכי הדין. לאחר העמידה בכל התנאים האלה, יש לעבור הכשרה מקצועית לנוטריונים ולשלוח בקשה לקבלת רישיון למשרד המשפטים.

מה הם התנאים שבהם יש לעמוד כדי להפוך לנוטריון

ההכשרה המקצועית לקבלת רישיון נוטריון

ההכשרה לתפקיד נוטריון נערכת על ידי משרד המשפטים ועל ידי אוניברסיטאות ומכללות שקיבלו אישור לשם ביצוע הכשרה זאת ממשרד המשפטים. ההכשרה לקבלת רישיון נוטריון כוללת את התנאים, התקנות, הכללים והחוקים שקשורים לתפקידו של הנוטריון באישור מסמכים ובתרגום מסמכים משפטיים. ההכשרה אורכת בדרך כלל כ-40 שעות והיא נערכת בצורה פרונטלית ומקוונת.

שירותים שמספק נוטריון והתשלום עליהם

בחוק הנוטריונים בסעיף י' נקבע כי שר המשפטים יקבע את השכר לשירותיו של נוטריון בישראל. חוק זה נועד בכדי להקל על קבלת שירותים בסיסיים בתחום המשפטי לאזרחי המדינה בלי חשד להונאות בתחום. משרד המשפטים מפרסם את המחירון העדכני והמפורט לשירותי נוטריון בכל שנה.

קבלת רישיון נוטריון – סיכום

נוטריון הוא מי שהוסמך לאשר מסמכים משפטיים שונים במדינת ישראל ובמדינות רבות אחרות בעולם כולו. בכדי לקבל את הרישיון לתפקיד יש להיות עורך דין מוסמך שעוסק בתפקיד לפחות 10 שנים, ולעבור הסמכה שאושרה על ידי משרד המשפטים. לאחר מכן יש לשלוח בקשה לקבלת רישיון למשרד המשפטים.

איך הופך עורך דין לנוטריון

איך הופך עורך דין לנוטריון