עבירות ביטוח לאומי

עבירות ביטוח לאומי הן בין סוגי העבירות הפליליות היותר נפוצות במדינת ישראל בתקופה האחרונה. הרשעה בעבירות ביטוח לאומי מובילה לענישה והטלת סנקציות כלכליות ועסקיות על מבצעי העבירה.

במסגרת סקירה זו נסביר מדוע עבירות ביטוח לאומי נחשבות כעבירה פלילית, מה העונש בגין עבירות ביטוח לאומי, מה תוכלו לעשות במידה ואתם חשודים או נאשמים במעורבות בעבירות ביטוח לאומי, ובאילו דרכים עורך דין פלילי יכול לסייע לכם במצב שכזה.

 

מדוע עבירות ביטוח לאומי נחשבות כעבירה פלילית?

תכליתו של המוסד לביטוח לאומי, היא בראש ובראשונה לסייע לאזרחי ישראל באמצעות מתן סעדים כלכליים שונים להם הם עשויים להזדקק במצבים שונים בחייהם. למשל, קצבאות אבטלה, דמי לידה, גמלת נכות וכיוצא באלו. כדי שאזרחי המדינה העומדים בתנאי הזכאות לקבלת סיוע מהמוסד לביטוח לאומי יוכלו להישען על תמיכה זו כאשר הם זקוקים לה, כל אזרחי ישראל – שכירים ועצמאיים כאחד, נדרשים לדווח על ההכנסות שלהם באופן עקבי ומדויק.

אולם כאשר אדם נמנע מדיווח על הכנסותיו והוצאותיו כפי שהחוק מחייב, או מדווח דיווחים כוזבים לביטוח הלאומי, הוא למעשה פוגע ביכולתו של המוסד לסייע לשאר אזרחי המדינה ולספק להם את העזרה שהם זקוקים לה. לכן עבירות ביטוח לאומי נחשבות כעבירת גניבה מקופת המדינה. היות ועבירות גניבה הן עבירות פליליות במהותן, כך גם הסיווג של עבירות המתבצעות מול המוסד לביטוח לאומי.

 

איך עבירות ביטוח לאומי מתגלות?

למעשה, הדרך לאכוף את העבירה היא פשוטה ביותר אך לעיתים התהליך נעשה בצורה ממושכת. רשות הביטוח הלאומי עוקבת אחר דיווחי ההוצאות וההכנסות של האדם ובמקביל מנסה לבדוק אצל המעסיקים שלו האם הדיווח היה שקרי. ברגע שמתגלה כי הדיווח הוא שקר, הרשויות יוצאות לדרך בניסיון להאשים את האדם.

 

מה העונש על עבירות ביטוח לאומי?

ישנם כמה סוגים של ענישה אשר יכולים להינתן לאלו אשר ביצעו עבירת ביטוח לאומי. הדברים תלויים בכמה קריטריונים. כמות הכסף שאדם קיבל בצורה לא חוקית, ככל שהכמות גדולה יותר כך העונש יהיה יותר חמור. משך הזמן בו הדבר נעשה, גם כאן, ככל שהזמן ארוך יותר כך העונש שינתן יכול להיות חמור יותר.

 

העונש בגין עבירות ביטוח לאומי בסכום נמוך

בדרך כלל כאשר הרשויות מוצאות כי אכן אדם קיבל כספים מביטוח לאומי בדרך לא נאותה, הרי שהן יבקשו מהאדם להחזיר את הכסף כאשר במקרים מסוימים תהיה בקשה לשלם קנס מסוים בתור עונש נוסף על המעשה הבעייתי שנעשה על ידי האדם. עורך דין פלילי צריך לשאוף לכך שהעונשים של הלקוחות שלו יהיו כמה שפחות חמורים.

 

העונש בגין עבירות ביטוח לאומי בסכום גבוה

כאשר אדם מבצע הונאת ביטוח לאומי בסכומים גדולים יותר לאורך זמן הרי שהעבירה היא חלמורה הרבה יותר וכך העונש יתאים לחומרת העבירה. במקרים שכאלו עונשים יכולים להגיע לרמה של מאסר במשך פרק זמן מסוים ואף לכמה שנים. ככל שהאדם קיבל סכום כסף גדול יותר, כך הרשויות יקבעו כי הוא ביצע את העבירה בצורה שיטתית ומתוחכמת.

 

ואם ביצעתי עבירות ביטוח לאומי בתום לב?

אחת הדרכים שבהו אזרחים מבצעים עבירות ביטוח לאומי היא בשגגה. המערכת של אתר הביטוח הלאומי יכולה להיות לעיתים לא מובנת לחלק מהאנשים כאשר אחראיים אינם יודעים כיצד למלא את המסמכים בצורה מדויקת. פעולה שגויה הן באתר והן במילוי המסמכים יכולה להוביל לחשד מצד הרשויות.

עורך דין פלילי צריך להסביר ללקוח שלו בצורה מפורטת כיצד למלא את המסמכים בצורה תקינה. במצב כזה, חשוב לדבוק בטיעון שהעבירה בוצעה בתום לב עד כמה שאפשר. בנוסף לכך, על החשוד לנסות ולספק ראיות המוכיחות כי הדיווחים שלו היו נכונים לאורך זמן ומוכיחות את אמינותו. גם אם האדם לא הצליח למצוא ראיות אשר מוכיחות כי אכן קיבל את התשלומים עליהם דיווח, ישנו צורך להבין שיש עוד דרכים על מנת להתנקות מאישום שכזה.

 

מה תוכלו לעשות אם אתם חשודים או נאשמים בביצוע עבירות ביטוח לאומי

עורך דין פלילי הוא הכתובת עבורכם אם עלו כנגדכם חשדות או אישומים לביצוע עביות ביטוח לאומי. עורך דין פלילי עם ניסיון בתחום של עבירות ביטוח לאומי, יכול להביט על המקרה שלכם ולנסות להבחין אם בנסיבות שלכם אכן ניתן לטעון כי בוצעה עבירה פלילית או שמא נעשתה אבחנה שגויה מצידן של רשויות האכיפה והחוק.

 

באילו דרכים עורך דין פלילי יכול לסייע לחשודים ונאשמים בעבירות ביטוח לאומי

במקרה של חשדות או אישומים בביצוע עבירות ביטוח לאומי בכוחו של עורך דין פלילי בעל ניסיון, לבחון את נסיבות המקרה לצד תקדימים משפטיים מהשנים האחרונות כדי לגבש טקטיקת פעולה שתאפשר לו להזים את החשדות או להפחית לפחות בסעיפי האישום המיוחסים ללקוח שלו.

 

עבירות ביטוח לאומי בתקופת הקורונה

ישנם מקרים אשר בהם המוסד לביטוח לאומי מאפשר לאזרחי המדינה לקבל קצבאות ושאר מענקים בתנאים מקלים. זהו מצב נפוץ למדי בתקופות משבר כמו מגפת הקורונה. אולם יש אנשים המנסים לנצל את המצב לתועלתם הפרטית ומבצעים שלל עבירות ביטוח לאומי כמו דרישה של כספים שאינם עומדים בתנאי הסף לקבלתם. יש להבין שגם במקרים כאלו הרשויות עשויות לפנות לאדם בחשד שביצע עבירת ביטוח לאומי.

 

לסיכום

עבירות ביטוח לאומי הן לא עניין יוצא דופן במדינתנו הקטנה, ולכן הן פוגעות בצורה חריפה בקופת המדינה. מסיבה זו, רשויות האכיפה והמשפט מטילות עונשים חמורים למדי על מי שהורשעו בביצוע עבירות ביטוח לאומי.

אם נקלעתם למצב בו אתם חשודים או נאשמים בביצוע עבירות ביטוח לאומי, חשוב לפנות בהקדם האפשרי להתייעצות מול עורך דין פלילי ולבדוק מהן האפשרויות העומדות בפניכם כדי להפחית מחומרת האישומים ולצמצם במידת האפשר את העונשים הצפויים לכם.

 

כל המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידיעה כללית בלבד, איננו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום פנים ואופן. במידה ונדרשים ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי או ליווי משפטי לטובת טיפול במקרה ספציפי, יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע משפטי פרטני של עורך דין פלילי מורשה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

5 טיפים שיעזרו לך לבחור עו"ד תותח!

התפקיד של עורך דין הוא לייעץ ללקוחותיו בכל הנושאים המשפטיים שלהם, לייצגם בבתי המשפט ולהגיש עבורם תביעות והגנות. הוא יכול לעבוד בתחומים שונים כגון דיני