מה קורה כאשר אדם ערירי נפטר ללא ירושה?

כולנו מכירים את המושג ירושה – שמתייחס לחלוקת הרכוש של מי שהלך לעולמו בין קרוביו החיים, בדרך כלל על בסיס צוואה שנכתבה על ידי המנוח בטרם מותו ומשקפת את רצונותיו לגבי חלוקת הרכוש. מה קורה לעומת זאת במקרים בהם אין צוואה ברורה ואין למנוח ילדים או קרובי משפחה ישירים? או במקרים בהם יש לו קרובי משפחה אבל אין לו ילדים או בת זוג? על מצב משפטי ייחודי זה תוכלו לקרוא כאן.

 

מהם דיני הירושה?

דיני הירושה, ובמרכזם חוק הירושה, הם חוקים, דינים, תקנות ופסיקות שעוסקים כולם בהעברת רכושו של מי שנפטר (ואינו יכול להחזיק עוד בנכסים כישות משפטית) מעזבונו לקרוביו ומכריו החיים.

במקרה הקלאסי ישאיר המנוח צוואה אותה יש לקיים ככתובה, ועלייה אפשר לערער במקרים מסוימים בהם עולה החשד שהיא נכתבה בניגוד לרצונו הכנה והמלא של המנוח. צוואה זו יכולה להמשיך ולהשתנות לאורך כל חייו של המנוח, ואיננה מקבלת תוקף משפטי עד לאחר מותו, וזאת מתוך תפיסה לפיה האדם רשאי לשנות את דעתו על הירושה עד לרגע האחרון.

 

מה קובעים דיני הירושה במקרה בו אין למנוח צוואה?

במקרים בהם אין בנמצא צוואה, או שיש בנמצא צוואה שאיננה משקפת את רצונו הכנה והמלא של המנוח, יכנס לתכולה חוק הירושה, שקובע את סדר "ברירת המחדל" של היורשים. סדר זה, שניתן לקרוא עליו עוד באתר עורך דין כפיר לולו, מסודר לפי "שכבות" של יורשים, כשכל שכבה נכנסת לתוקף רק במקרה בו השכבה שלפניה היא שכבה ריקה שלא כוללת יורשים תקפים:

 

"שכבה" ראשונה – שכבת בני הזוג והילדים:

היורשים הראשונים הם בן / בת הזוג והילדים של המנוח, שזכאים לקבל את כל נכסיו במותו. בשכבה זו כלולים גם צאצאי הצאצאים – שהופכים ליורשים במקרה בו הצאצא איננו בין החיים. החלוקה בין הילדים נעשית באופן שווה.

 

"שכבה" שנייה – שכבת ההורים והסבים:

אם שכבת בני הזוג והילדים "ריקה" מיורשים תקפים, נעבור לשכבה השנייה, בה מצויים הורי המנוח, והורי הוריו. גם כאן החלוקה היא לנתחים שווים.

 

"שכבה" שלישית – שכבת האחים והאחיות:

שכבה זו היא השכבה שבדרך כלל תירש מנוח ערירי בשל כך ששכבת ההורים איננה שכבה טיפוסית למימוש (רוב האנשים נפטרים לאחר הוריהם וסביהם). השכבה השלישית כוללת את האחים והאחיות של המנוח, ואת צאצאיהם.

 

מה קורה אם למנוח אין קרובים כלל?

אם אין למנוח קרובי משפחה כלל, ואין בנמצא צוואה, מי שירש אותו תהיה מדינת ישראל, על פי ס'17 לחוק הירושה. ירושה זו יכולה לשמש את המדינה אך ורק למטרות מוגדרות. מעבר למטרות אלו יכולה המדינה לתת את הכסף למי ש"ערב מות המוריש היה מחסורו על המוריש", ומי שהיה מחסורו של המוריש עליו.

 

לסיכום

דיני הירושה נותנים מענה לכל שאלה משפטית שעולה מהתחום. אנו ממליצים לברר את מצבכם המשפטי האמיתי בעזרת עורך דין שיבקש ממכם את כל הפרטים הרלוונטיים.

מאזניים

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
שופט

מידע נוסף סביב הנושא

5 טיפים שיעזרו לך לבחור עו"ד תותח!

התפקיד של עורך דין הוא לייעץ ללקוחותיו בכל הנושאים המשפטיים שלהם, לייצגם בבתי המשפט ולהגיש עבורם תביעות והגנות. הוא יכול לעבוד בתחומים שונים כגון דיני