מה זה פירוק שיתוף בין בני זוג?

מי שמתעסק או מתעניין בהליך גירושין, שמע וודאי את המונח פירוק שיתוף בין בני זוג. על אף שהמונח נשמע אינטואיטיבי ומובן יחסית, הוא טומן בחובו משמעות משפטית קריטית אשר משפיעה במידה ניכרת על הליך הגירושין בישראל. להלן נכיר את פירוק השיתוף בין בני זוג, נדע מה הם הכללים החלים על פירוק השיתוף.

 

פירוק שיתוף – חלוקת ההון

זוג אשר חי ביחד צובר נכסים. פעמים רבות בני הזוג יחזיקו בבעלותם לפחות דירה אחת, מכונית, כספים בהשקעה, חסכונות פנסיונים וכמובן מיטלטלין רבים דוגמת מחשבים, טלפונים, ציוד אלקטרוני למטבח ועוד. לאורך שנות הנישואין, לא הייתה כל שאלה למי שייכים כל הנכסים הללו. התשובה, הייתה ברורה מאליה – לשני בני הזוג כמובן.

אולם כאשר מגיע הרגע העצוב בו בני הזוג מבינים כי דרכם המשותפת הגיעה אל קיצה, מתעוררת שאלת הבעלות בנכסים. כעת, התשובה הברורה מאליה כבר אינה ברורה כלל וכלל ויש להחליט כיצד לחלק את נכסי בני הזוג. מאחר שבני הזוג נהגו כשותפים ברכושם לאורך כל השנים, לחלוקת הרכוש הזו קוראים פירוק שיתוף בין בני זוג נשואים דתית, ידועים בציבור או נשואים אזרחית.

 

כללים לפירוק השיתוף

פירוק השיתוף יכול להתבצע או בבית משפט לדיני משפחה או בבית הדין הרבני. בין כה וכה, לאור הלכת בבלי המפורסמת, חלוקת הרכוש צריכה להתבצע לפי הדין האזרחי ולא לפי הדין הדתי. הדין האזרחי קובע שני כללים חשובים לפיהם מתבצעת חלוקת הרכוש במסגרת פירוק השיתוף – כלל חזקת השיתוף וחוק יחסי ממון.

 

חוק יחסי ממון

חוק יחסי ממון הינו חוק ישראלי אשר נחקק בשנת 1973 ותפקידו להסדיר את חלוקת הרכוש בין בני זוג במסגרת פירוק השיתוף. החוק קובע כי ככל שצדדים ערכו ביניהם הסדר המסדיר את חלוקת הרכוש, באשר לכלל הנכסים או ביחס לנכס ספציפי, הסדר זה הוא הקובע עבורם.

לעומת זאת, במקרים בהם לא נערך הסכם בין בני הזוג, החלוקה תתבצע על פי החוק. עיקר החוק קובע כי איזון המשאבים יעשה שווה בשווה, אלא שנכסים שקיבל אחד מבני הזוג לפני הנישואין או בירושה לא יתחלקו. כך, שאם אחד מבני הזוג הביא עימו דירה לנישואין, למשל, היא לא תתחלק לפי החוק.

 

חזקת השיתוף

אמנם לפי החוק הדירה לא תתחלק, אך היא צפויה להיכלל באיזון מכוח הלכת השיתוף. חזקה על בני זוג כי יש להם כוונה לשתף את נכסיהם זה עם זו ולכן, ככל שלא מוכח שלא הייתה כוונה כזו, הנכס יתחלק. כיום, לאחר חקיקת חוק יחסי ממון, כדי לחלק נכס לפי הלכת השיתוף יש להוכיח כוונת שיתוף ספציפית בנכס. חשוב לדעת כי חזקת השיתוף חלה גם על פירוק שיתוף במסגרת גירושים אזרחיים בישראל.

 

לסיכום

לסיכום, פירוק שיתוף הוא הליך חלוקת רכוש ואיזון משאבים בין בני זוג נשואים או ידועים בציבור בישראל. איזון המשאבים ייערך לפי הסכמים ספציפיים של הזוג, חוק יחסי ממון או חזקת השיתוף.

ספרים ופטיש

 

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
משקל

מידע נוסף סביב הנושא

5 טיפים שיעזרו לך לבחור עו"ד תותח!

התפקיד של עורך דין הוא לייעץ ללקוחותיו בכל הנושאים המשפטיים שלהם, לייצגם בבתי המשפט ולהגיש עבורם תביעות והגנות. הוא יכול לעבוד בתחומים שונים כגון דיני