מה הוא תהליך תביעה בגין הטרדה מינית במקום העבודה?

לצערנו הרב, הטרדות מיניות במקום העבודה בישראל אינן עניין נדיר במיוחד. במטרה להתמודד עם התופעה ולמזער אותה, החוק הטיל שלל חובות על מעבידים והרחיב את הגדרת ההטרדה המינית במקום העבודה. הליך תביעה בגין הטרדה מינית במקום העבודה נבדל מתביעת הטרדה מינית רגילה, כפי שנראה להלן. ככל שהתרחשה הטרדה מינית במקום העבודה, פנו לעו"ד פלילי מהשורה הראשונה לקבלת ייצוג משפטי.

 

הטרדות מיניות בישראל

מזה עשרות שנים שעבירת ההטרדה המינית זוכה להכרה מיוחדת בדין הישראלי וקבועה בחוק מיוחד, הנבדל מחוק העונשין הכללי. המחוקק הישראלי הכיר בכך שהטרדות מיניות, על סוגיהן וגווניהן השונים, נפוצות בישראל ויש להיאבק בתופעה בחומרה.

המחוקק אף סבר כי מקומות עבודה הם כר פורה להתרחשות הטרדות מיניות וכן כי המחיר של הטרדה מינית במקום עבודה אף גבוה יותר מהמחיר של הטרדה מינית שלא במקום העבודה. הטרדות מיניות במקום העבודה מונעות מהנשים להתקדם בעבודתם, מחפיצות אותן בעיני הקולגות שלהן ומציבות לכלל הנשים תקרות זכוכית משמעותיות.

 

הקשחת העבירה והממונה על הטרדות מיניות

כדי להתמודד כמה שניתן עם הטרדות מיניות במקום העבודה, המחוקק נקט בשתי פעולות עיקריות. ראשית, עבירת ההטרדה המינית רחבה יותר מדובר במקומות עבודה. כך, כל יחסי מרות אסורים, על אף שהם נעשים בהסכמה מלאה. בניגוד לדין הכללי בו כאשר יש הסכמה מקרה לא ייחשב להטרדה, במקום העבודה הסכמה לא תעלה ולא תוריד כאשר מדובר ביחסי מרות.

בנוסף, מעסיק חייב למנות במקום העבודה ממונה על הטרדות מיניות. אל הממונה יגיעו כל התלונות על הטרדות מיניות בתחום העבודה והיא תברר אותן ותעביר את המקרים לטיפול ההנהלה. הממונה תהא מחויבת לרדת לשורש כל תלונה, לברר אותה לעומק ולייעץ ולהדריך את כלל העובדים בנושא ההטרדות המיניות.

לבסוף לגבש המלצות ביחס לדרכי הפעולה הראויות בעקבות התלונה. המעסיק יבחר כיצד לפעול, כאשר הרחקת העובד, השעייתו ופתיחה בהליך משמעתי כנגדו עומדות על הפרק. כמו כן, מחובתו של המעסיק ליידע את העובדים בדבר איסור ההטרדות המיניות, לפרט מה כלול באיסור זה וכיצד יש להישמר מפניו ועוד כהנה וכהנה. החוק מטיל, אם כן, אחריות רבה על מעסיקים בתחום ההטרדות המיניות.

 

הליך התביעה

כאשר עובדת חווה הטרדה מינית במקום העבודה, היא יכולה להתלונן למשטרה אשר תפתח בהליך כנגד המטריד. בנוסף לכך, המשטרה תוכל לחקור את המעסיק בטענה שהוא לא נקט בכלל הצעדים הדרושים למניעת הטרדות במקום עבודה. מכיוון שכך, חשוב שהמעסיק, אשר ככל הנראה היה תם לב לחלוטין, ייצוג על ידי עורך דין עבירות מין שידע להגן עליו ועל זכויותיו. נמליץ על שירותיו של עורך דין אלעד שאול לייצוג בתיקים מסוג זה.

 

לסיכום

לסיכום, הליך התביעה בהטרדות מיניות במקום העבודה הוא כדלקמן. הנפגעת תתלונן למשטרה, המשטרה תחקור את הנאשם ואת המעסיק והפרקליטות תוכל להגיש נגדם כתב אישום. כדי להתמודד עימו, על המעסיק להיות מיוצג על ידי עורך דין מומחה בתחום.

הטרדה מינית

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
הטרדה מינית

מידע נוסף סביב הנושא

5 טיפים שיעזרו לך לבחור עו"ד תותח!

התפקיד של עורך דין הוא לייעץ ללקוחותיו בכל הנושאים המשפטיים שלהם, לייצגם בבתי המשפט ולהגיש עבורם תביעות והגנות. הוא יכול לעבוד בתחומים שונים כגון דיני