מה ההבדלים בין הליך אזרחי להליך פלילי?

ההליך המשפטי בישראל מתנהל בשני אפיקים משפטיים – הליך פלילי והליך אזרחי, העוסקים כל אחד בנורמות ובתחומי משפט שונים. מלבד זאת, הליכים אלו נבדלים האחד מהשני במספר פרמטרים עיקריים, המשפיעים על קביעת סדרי הדין הנוהגים. בכדי להבין היטב את ההבדלים השונים בין הליכים אלו, ריכזנו אותם עבורכם במאמר הבא.

הליך משפטי

בכל מדינה מתוקנת קיימת מערכת חוק ומשפט, אשר נועדה להבטיח צדק ושמירת הסדר בין התושבים לבין עצמם וכן בינם לבין רשויות השלטון השונות. ברגע שמתעוררת מחלוקת, או אי הסכמה, בין הצדדים השונים, הרי שניתן לפתוח בהליך משפטי, לכתחילה, או לאחר ניסיונות גישור, בוררות וכדומה, לבירור טענות הצדדים והגעה להכרעה צודקת.

ההליך המשפטי הוא למעשה פרוצדורה המתנהלת בפני מערכת המשפט, אשר לה קיימת סמכות לחקור עדים ולפעול להכרעת הדין על פי החוקים, תקדימים ואמות הצדק הקבועות בחוק. ההליך המשפטי בישראל מחולק לשני אפיקי משפט עיקריים – הליך משפטי והליך פלילי.

 

הגדרת ההליך האזרחי וההליך הפלילי

ההליך האזרחי, המוכר גם כהליך פרטי, נועד להסדיר את מערכות היחסים שבין אנשים, או חברות, לבין עצמם. בין התחומים העיקריים הנמצאים בהליך המשפט האזרחי ניתן למנות את דיני הקניין, דיני חוזים ונזיקין, דיני משפחה ועוד. להליך המשפט האזרחי תפקיד מהותי בשמירה על הסדר ואיכות החיים של כל פרט ופרט בחברה, הן כדי לשמור על יציבות החברה והן כדי להביא להתפתחות וצמיחה כלכלית וחברתית.

הליך המשפט הפלילי עוסק בנורמות התנהגותיות וחוקים שונים שהמדינה קבעה בחוק עבור כלל התושבים. בהליך המשפט הפלילי ניתן למנות את העבירות הפליליות העיקריות הבאות – עבירות רכוש, ועבירות אלימות, בהן חשוב לפנות לקבלת ייעוץ מעו"ד פלילי. בישראל, גם עבירות תנועה משתייכות לקטגוריה זו.

מה ההבדלים בין הליך אזרחי להליך פלילי?
מה ההבדלים בין הליך אזרחי להליך פלילי?

מה ההבדל בין הליכים אלו?

ראינו אם כן, כי הליך משפטי אזרחי מתנהל בין פרטים (אנשים, או חברות), בעוד שההליך הפלילי מתנהל בין המדינה ומוסדותיה לבין הפרטים. מאפיין זה מהווה למעשה את נקודת המוצא להבדלים השונים בין ההליך האזרחי להליך הפלילי.

בין ההבדלים העיקריים הקיימים ניתן למנות את:

  • ההליך האזרחי מתנהל בין "תובע" לבין "נתבע", בעוד שבהליך הפלילי ההתנהלות היא בין המדינה – "המאשימה", לבין "הנאשם".
  • הבדל נוסף בין המושגים המשפטיים הוא הגדרת הפגיעה, אשר בהליך האזרחי מכונה "עוולה" ובהליך הפלילי מכונה "עבירה".
  • נטל ההוכחה – במשפט האזרחי התובע יצטרך לשכנע את מערכות המשפט בצדקתו, בהסברות גבוהה (המוגדרת למעלה מ – 50%), בעוד שרף ההוכחה בהליך הפלילי הינו "מעבר לספק סביר".
  • הליכי הדיון – בעוד שהמשפט האזרחי מתבסס על שמיעת עדויות וראיות, הליכי הדיון במשפט הפלילי שואפים לקיום הליך מהיר, עם מינימום בירורים עובדתיים.

 

בסופו של דבר, בכדי להתמודד היטב עם מערכת המשפט, חשוב ביותר להסתייע בעורך דין, אזרחי, או פלילי, הבקיא בסוגיות המשפטיות, התקדימים הקיימים וההבדלים המהותיים בהליכי הדיון השונים, על כל המשתמע מכך.

 

אדם אזוק באזיקיםאדם אזוק באזיקים

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עורך דין מעצרים

מעצר משטרתי הינו חוויה לא נעימה ידועה לכל. כאשר נעצר אדם ישנם חוקים ברורים על התנהלות המעצר ואורכו. על מנת לוודא את שזכויותיו של הנעצר

עורך דין פלילי בתל אביב

לחוק העונשין במדינת ישראל ישנו תפקיד חשוב מאוד והוא שמירה על הזכויות והבטחון של כל אדם ואדם. כחלק מכך חוק העונשין מציג בתוכו עבירות של

עורך דין פלילי בבני ברק

במידה וראיתם את הסדרה המדריך לרוצח אתם יכולים להבין שכל אדם, אפילו המשכיל והנורמטיבי ביותר עשוי להיות מעורב בעבירה פלילית. כמובן שמדובר על סדרה המגזימה

עורך דין פלילי ברמת גן

עורך דין פלילי הינה אחת ההתמחויות המרתוק ביותר הקיימות בתחום המשפט ועריכת הדין. מדובר במקבץ חוקים רחב, הכולל בתוכו דקויות של נסיבות, מקרים וסיפורים אנושיים.

עורך דין פלילי בראשון לציון

הדין הפלילי הינה אחת ההתמחויות המרתקות ביותר הקיימות בעולם עריכת הדין. מדובר בתחום רחב מאוד הכולל בתוכו מספר רב של סעיפי חוק, מקרים מעניינים ואירועים

עורך דין פלילי בפתח תקווה

עורך דין פלילי הוא גורם המקצוע המתמחה בכל הנוגע למשפט והחוק הפלילי בישראל, בדגש על חוק העונשין וההליך הפלילי. באתר שלנו – הנבחרת המשפטית תוכלו