עורך דין מעצרים

מעצר משטרתי הינו חוויה לא נעימה ידועה לכל. כאשר נעצר אדם ישנם חוקים ברורים על התנהלות המעצר ואורכו. על מנת לוודא את שזכויותיו של הנעצר מתקיימות כהלכה, ואף לאפשר קיצור משך המעצר ולהקל בתנאיו – רצוי להשתמש בשירותיו של עורך דין מעצרים מומחה.

 

מי הוא עורך דין מעצרים?

מדובר באדם אשר עבר הכשרה והסמכה כעורך דין, ואחד מתחומי המומחיות בו הוא התמקצע היא ייצוג של חשודים ונאשמים אשר מובאים לבית משפט על מנת לדון הארכת או קיצור מעצרם.

 

שמירה על זכויות הנאשם

פעמים רבות מעמדם של נאשמים בפשעים הוא מורכב מבחינות רבות. ברמה המשפטית שטרם הגיעה לדין, ברמה האישית, החברתית והמשפחתית של הנאשם העומד בפני סיטואציה חדשה ומאוד לא פשוטה. על כן, יש לוודא שאכן הנאשם מקבל את כלל זכויותיו שנקבעו על ידי המדינה ומעוגנות בחוק.

 

זכויות נאשם שנעצר על ידי המשטרה

  • ניתן לעצור אדם ללא צו בית משפט עד 24 שעות. במקרים חריגים עד 48 שעות. מעבר לכך חייב הנאשם לעמוד בפני שופט על מנת להאריך את מעצרו.
  • במקרה של מעצר שווא, ניתן לקבל פיצוי כספי.
  • לנאשם יש זכות להתייעצות עם עורך דין מעצרים ללא דיחוי, לפני הבאתו למשפט לצורך הארכת מעצרו.

 

סוגי מעצרים

מעצר משטרתי מתחלק לשלושה סוגים:

  • מעצר יומי – תקופת מעצר ראשונה והנפוצה ביותר. החל ממשך מעצר ראשוני של 24 שעות ועד ל – 15 יום. לאחר מכן, ניתן להגיש בקשה להארכת המעצר בידי המשטרה לבית המשפט.
  • מעצר עד לסיום הליכי המשפט של העצור – הנאשם עצור במשך כל תקופת המשפט. בזמן זה עוברים כל המסמכים ועדויות מהמשטרה אל פרקליטות, בתום החקירה ניתן לקבוע את הדין. במשך תקופה זו מלווה את הנאשם עורך דין מעצרים אשר שומר על זכויותיו ותורם לזירוז תהליכי המשפט. מדובר בהליך מחמיר ונדיר יחסית שמתקיים כאשר יש סיבה וצורך להחזיק את הנאשם במעצר.
  • מעצר מנהלי – החזקת הנאשם בתנאי כליאה, עוד בטרם משפט וכתב אישום. בטענה שהנאשם מסכן או עלול לסכן את ביטחון המדינה. עורך דין מעצרים נמצא לצד הנאשם לאורך כל התקופה עד לסיום תקופת המשפט.

 

כיצד מתבצע מעצר נאשם על ידי המשטרה?

עצירת נאשם והבאתו למעצר על ידי שוטר מחייבת צו מבית משפט. למעט מקרים מסוימים, והם:

כאשר יש חשד סביר שהנאשם ביצע אחת מן עבירות החוק הבאות –

  • עבירות אלימות כלפי בן משפחה,
  • עבירות אלימות חמורה מאוד הכוללת שימוש בנשק קר או חם,
  • עבירות הכוללת שימוש או החזקה של סמים מסוכנים,
  • עבירות ביטחון המדינה,
  • כלל העבירות שדינן מאסר עולם או מוות.

 

כאשר אחת מהעבירות הבאות מתבצעת בפניו של שוטר

  • התקהלות לא חוקית או לחילופים התפרעות במרחב הציבורי,
  • חשד סביר להחזקת רכוש גנוב ו \ או רכוש שהחזקתו אסורה,
  • החזקת סכין או כלי נשק טעון במצב שכרות
  • סירוב למסירת שם או הצגת רישיון לשוטר לאחר עבירת תנועה לפי פקודת התעבורה.

 

כיצד עורך דין מעצרים יכול להועיל לנאשם?

תפקידו ומהותו של עורך דין מעצרים היא להגן על זכויות הנאשם. לשמור שהדין שנעשה עמו יתבצע בצורה הוגנת על פי חוק.
קיימים מספר צעדים אותם יכול עורך דין מעצרים לקחת על מנת להפוך את תקופת מעצרו של הנאשם לקצרה וקלה ככל הניתן.

  • חקירת במקביל למשטרה – באמצעות חקירה משל עצמו יכול עורך דין המעצרים להכיר היטב את פרטי המקרה שבו מואשם החשוד, לאתר תקלות חקירה או פרטי מידע הכרחיים אשר עשויים להוכיח את חפותו של הנאשם או לקצר את משך החזקתו במעצר.
  • חקירת נציג גוף המשטרה במהלך המשפט – כך יכול עורך דין מעצרים להוכיח טעויות בחקירה או באופן התנהלותה מול השופט התורן, לאפשר שחרור מהיר יותר ממעצר.
  • הצגת אופיו של הנאשם – תמונה רחבה יותר על אודות החשוד מאפשרת לשופט להכיר ולהתייחס לרקע שלו, להפיג את החשש ממסוכנות החשוד.
  • העלאת אפשרויות חלופיות במקום מעצר משטרתי – עורך דין מעצרים יכול להעלות לדיון אופציות חלופיות אשר יכולות להחליף את המעצר המשטרתי, במקרה המסוים של החשוד. אפשרויות היכולות להקל את שלב ההמתנה למשפט ככל הניתן. אפשריות אלו כוללות מעצר בית, הרחקה מאנשים מסוימים המעורבים במקרה, הפקדת ערבות וכולי. ניתן לאפשר חלופות אלו רק במקרים בהם לא קיים חשש סביר שהנאשם יברח מהארץ, ישבש תהליכי חקירה או יסכן את הציבור.
  • הצפת נסיבות אישיות של החשוד – נאשמים רבים אינם יכולים לשבת ימים שלמים במעצר מתוך נסיבות אישיות המצריכות התחשבות מצד בית המשפט והמשטרה. סיבות אלו מועלות בצורה ברורה בבית המשפט ויכולות להביא במקרים מסוימים לקיצור המעצר ואף ולביטולו. נסיבות אישיות יכולות להיות זקנה, צורך כלכלי בבית העצור, מצב בריאותי, מצב נפשי וכדומה.

 

למה חשוב לבחור נכון את עורך דין המעצרים?

עורך דין המעצרים משפיע בצורה משמעותית על מה גורלו של החשוד בתום המשפט, כמה זמן ובאילו תנאים הוא יוחזק במעצר. עורך דין המעצרים הוא האדם אשר עומד לצדו של הנאשם בסיטואציה הזרה והלא פשוטה שאליה הגיע. תפקיד עורך דין המעצרים להציג את המצב באופן ברור לנאשם על מנת לאפשר לו לתפקד בצורה נכונה לו בבית המשפט. חשוב לוודא שעורך דין המעצרים שנבחר הינו איש מקצוע בקיא בתחום, בעל ניסיון המכיר את המערכת.
במקרה של מעצר אל תתפשרו ובחרו בייצוג של עורך דין המעצרים המקצועי ביותר והנכון ביותר עבור המקרה שלכם.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עורך דין פלילי בתל אביב

לחוק העונשין במדינת ישראל ישנו תפקיד חשוב מאוד והוא שמירה על הזכויות והבטחון של כל אדם ואדם. כחלק מכך חוק העונשין מציג בתוכו עבירות של

עורך דין פלילי בבני ברק

במידה וראיתם את הסדרה המדריך לרוצח אתם יכולים להבין שכל אדם, אפילו המשכיל והנורמטיבי ביותר עשוי להיות מעורב בעבירה פלילית. כמובן שמדובר על סדרה המגזימה

עורך דין פלילי ברמת גן

עורך דין פלילי הינה אחת ההתמחויות המרתוק ביותר הקיימות בתחום המשפט ועריכת הדין. מדובר במקבץ חוקים רחב, הכולל בתוכו דקויות של נסיבות, מקרים וסיפורים אנושיים.

עורך דין פלילי בראשון לציון

הדין הפלילי הינה אחת ההתמחויות המרתקות ביותר הקיימות בעולם עריכת הדין. מדובר בתחום רחב מאוד הכולל בתוכו מספר רב של סעיפי חוק, מקרים מעניינים ואירועים

עורך דין פלילי בפתח תקווה

עורך דין פלילי הוא גורם המקצוע המתמחה בכל הנוגע למשפט והחוק הפלילי בישראל, בדגש על חוק העונשין וההליך הפלילי. באתר שלנו – הנבחרת המשפטית תוכלו