מהן העבירות העיקריות המטופלות במשפט הפלילי בישראל

עבירה פלילית היא מעשה המפר את החוק הישראלי. יש הרבה עבירות שנופלות בקטגוריה הזו העונשים כוללים בדרך כלל כוללים מאסרים ארוכים , קנס ומעצרים על תנאי. יש גם עבירות שהעונשים להם גורמות גם לאובדן רישיון נהיגה, רישיון מקצועי או הטבות ממשלתיות. למרות שישנם סוגים רבים ושונים של פשעים, ניתן לחלק מעשים פליליים בדרך כלל לחמש קטגוריות עיקריות: פשעים נגד אדם, פשעים נגד רכוש, סיוע בפשעים, פשעים סטטוטוריים ופשעים כספיים.

פשעים נגד אדם

פשעים נגד אדם הם כאלה שגורמים לפגיעה פיזית או נפשית באדם אחר, פגיעה בזכות לחיים – הם אולי מהפגיעות החמורות ביותר בספר החוקים הישראלי והמוסרי הכללי. רצח הוא מושג רחב ויש לצערנו כמה דברים הנופלים תחת הקטגוריה, רצח במזיד וכוונה תחילה, רצח בשוגג ותאונות כגון פגע וברח וכדומה.

בנוסף לעומת זאת, פשעים ישם פשעים אלימים, שהם גם חמורים מאוד הכוללים תקיפה, פגיעות מיניות וחבלה, הצתנ התעללות פיזית חטיפה ועוד. בכל מקרה שהוא תמיד מומלץ לפנות לעורך דין משרד עורכי דין פלילים שי רודה.

 

פשעים נגד רכוש

פשעים נגד רכוש כרוכים בדרך כלל בהתערבות ברכוש של צד אחר. הזכות לקניין היא מהבסיסיות של אדם, זה כולל הפרת זכותו של אדם להינות ולהשתמש בנכס פיזי או רוחני שלו. פשעים שכאלו מפרים את הזכות הזאת ומשחיתים או לוקחים רכוש של אדם אחרץ זה כולל עבירות גניבה, כולל פריצה, גניבה, שוד, גניבת רכב וגניבה מחנות. יש גם השחתה הצתות ועוד שכלולים בתחום זה.

 

סיוע בפשע

פשעים אלו  דורשים יותר מאדם שפשוט מתכוון או מקווה לבצע פשע. במקום זאת, על הפרט לנקוט "צעד מהותי" לקראת השלמת הפשע על מנת להימצא אשם. פשעים שכאלו  כוללים סיוע, ניסיון וקשירת קשר. בחלק מהמקרים, ניתן להעניש פשעים נקודתיים באותה מידה שהפשע הבסיסי ייענש, בעוד שבמקרים אחרים, העונש עשוי להיות פחות חמור.

מהן העבירות העיקריות המטופלות במשפט הפלילי בישראל
מהן העבירות העיקריות המטופלות במשפט הפלילי בישראל

פשעים ללא קורבן ישיר

בעצם הן לא מאיימות על זכויותיו של מישהו אחר באופן ישיר.פשעים סטטוטוריים כוללים את אותם פשעים, בנוסף לפשעים שנדונו לעיל, אשר אסורים בחוק. שלושה סוגים משמעותיים של פשעים סטטוטוריים הם פשעים הקשורים לאלכוהול, פשעי סמים, עבירות תעבורה ופשעי צווארון לבן. פשעים אלו אסורים במיוחד בחוק מכיוון שהחברה מקווה להרתיע אנשים מלעסוק בהם. פשעים הקשורים לאלכוהול כוללים מגוון עבירות בנוגע לאופן והיכן ניתן לצרוך אלכוהול.

 

פשעים פיננסיים ואחרים

פשעים פיננסיים כרוכים לרוב בהונאה או הונאה למטרות רווח כספי. למרות שפשעי צווארון לבן שואבים את שמם מבעלי התאגיד שביצעו אותם היסטורית, כל אחד בכל ענף יכול לבצע פשעי צווארון לבן. פשעים אלו כוללים סוגים רבים של הונאה וסחיטה, מעילה והלבנת הון, העלמת מס ופשעי סייבר. לצערנו אנחנו רואים לא מעט מקרים כאלה, זה חוצה מעמדות וסקטורים.

פשעים פיננסיים ואחרים

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
חוק פלילי

מידע נוסף סביב הנושא

5 טיפים שיעזרו לך לבחור עו"ד תותח!

התפקיד של עורך דין הוא לייעץ ללקוחותיו בכל הנושאים המשפטיים שלהם, לייצגם בבתי המשפט ולהגיש עבורם תביעות והגנות. הוא יכול לעבוד בתחומים שונים כגון דיני