מהי חוות דעת משפטית ולשם מה היא נועדה?

חוות דעת משפטית מציגה את עמדתו של מומחה בתחום מסוים לצורך בירור סוגיה כלשהי שהגיעה לאפיקים משפטיים. מסמך שכזה יכול להשפיע על תוצאות משפט או על עצם קיומו. 

 

מה תפקידה של חוות דעת במהלך משפט?

חוות דעת משפטית מציגה את עמדתו של מומחה מוסמך על נושא מסוים בתחום התמחותו. הכוונה למומחים בתחומי מגוונים כמו ראיית חשבון, פסיכיאטריה (ותת-התמחויות אחרות ברפואה), תעופה, תחבורה, הנדסה, קבלנות וכו'. חוות דעת משפטית עבור עורך דין נכתבת בהזמנת עורכי דין המייצגים תובעים או נתבעים בהליך אזרחי ועבור התביעה או ההגנה בהליכים פליליים.

נציין כי בהליכים משפטיים יש חוות דעת הנכתבות גם לבקשת בית המשפט. חוות הדעת אמורה לסייע לבית המשפט לברר סוגיה כלשהי או לצורך אישור או שלילית טענה העולה במהלך ההליך המשפטי.

 

האם יש שימוש נוסף לחוות דעת משפטית?

כן, חוות דעת משפטית עבור עורך דין נכתבת גם לפני תחילתו של הליך משפטי לצורך בירור סיכויי ההצלחה שלו. לדוגמה: אדם הטוען כי נפל קורבן לרשלנות רפואית יפנה לעורך דין ויציג לפניו את טענותיו. עורך הדין ייעזר במומחה, במקרה זה בתת-ההתמחות הרפואית הרלוונטית, כדי לברר אם יש בסיס לטענות שעלו לצורך הערכת סיכויי הגשת התביעה.

בנוסף, אם מתקיים הליך של שימוע לפני משפט עורך דין יכול להצטייד בחוות דעת שתאפשר לו לשכנע את התביעה להימנע מהליכה למשפט תוך שלילת הטענות העולות בכתב האישום. כמו כן, עורך דין עשוי להזמין חוות דעת משפטית לפני חתימה על חוזה או הסכם.

 

חשיבותה של חוות דעת משפטית

חוות דעת משפטית עבור עורך דין יכולה להכריע הליכים משפטיים לטובת צד מסוים או למנוע את קיומם. בית המשפט מייחס חשיבות גדולה לחוות דעת משפטיות. קרנן עולה עוד יותר כאשר החתום עליהן הוא מומחה בעל שם ומוניטין.

יש לזכור כי חוות הדעת המוגשת לבית משפט יכולה גם להוביל לעדות של המומחה במשפט, שם יידרש להגן על ממצאיו. אם ישכנע את השופט בהופעתו הוא עשוי להוות גורם מכריע בהליך.

 

מי יכול לכתוב חוות דעת משפטית?

תחום חוות הדעת צמח משמעותית במשך השנים ומהווה מקור פרנסה משמעותי עבור מומחים רבים. עם הזמן התקבעו נוסחים ומבנים לחוות דעת משפטיות עבור עורך דין ולכן המומחים לנושא צריכים להתמקצע בתחום זה שכן עליהם לתרגם את המומחיות שלהם לעולם המשפטי.

מומחה הכותב חוות דעת עבור עורך דין צריך להיחשב למומחה בתחום או תת תחום מסוים. על פי תקנות סדר הדין מומחה רפואי הוא: "רופא בעל תואר מומחה ששמו נכלל בתקנות הרופאים שהתפרסמו לפי תקנה 34 לתקנות הרופאים, התשל"ג – 1973".

מומחה בעל ניסיון במתן עדות הוא חלומם של שופטים ועורכי דין, שכן הוא מתווך באופן יעיל בין מומחיותו לבין משפטנים בהליך משפטי או טרום משפטי. גם למוניטין של אותו מומחה יש השפעה על חוות הדעת שלו ולעיתים היא עשויה להכריע את הכף.

חוות דעת משפטית

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
חוות דעת משפטית עבור עורך דין

מידע נוסף סביב הנושא

5 טיפים שיעזרו לך לבחור עו"ד תותח!

התפקיד של עורך דין הוא לייעץ ללקוחותיו בכל הנושאים המשפטיים שלהם, לייצגם בבתי המשפט ולהגיש עבורם תביעות והגנות. הוא יכול לעבוד בתחומים שונים כגון דיני