כיצד לוקחים בעלות על קניין רוחני?

לקיחת בעלות על קניין רוחני היא תהליך שונה ומורכב משמעותית מתהליך לקיחת הבעלות על כמעט כל סוג נכס אחר, וזאת מפני שקניין רוחני איננו קניין מוחשי, ולכן כזה שקשה מאוד לוודא שהבעלות שלך עליו בלעדית. למרות קביעה זו, עדיין אפשרי ואפילו מאוד חשוב לוודא שהבעלות על הקניין הרוחני שלכם שייכת רק לכם – וזאת על ידי יצירת פטנט, ותביעה של מי שמפר אותו.

 

מהו קניין רוחני?

ניתן לחלק את כלל הנכסים (הרכוש) בעולם לשתי קטגוריות – והן קטגוריית הנכסים המוחשיים – שכוללת בתוכה כל נכס שניתן לאחוז בו, לראות אותו בעיניים או לתפוס אותו בחושים כמו בתים, רכבים, בגדים, תכשיטים ודומיהם, וקטגוריית הנכסים שאינם מוחשיים – שכוללת בתוכה נכסים שאינם ניתנים לתפיסה פיזית כמו יצירות, פטנטים, סימני מסחר ודומיהם.

קניין רוחני הוא סוג של נכס שאיננו מוחשי, ונוצר על ידי בני אדם. נכסים אלו קשורים בקשר מיוחד לבעליהם, שנוצר בעקבות כך שהבעלים ייצר או קנה את הזכויות על הרעיון נשוא הקניין. קנייה או רישום זה של זכויות הבעלים בקניין הרוחני היא תהליך יחסית מורכב, שדורש הגנה מתמדת בשל הקושי לוודא שזכויות הקניין אינן מופרות.

קניין רוחני

מדוע קשה להגן על הבעלות של קניין רוחני?

ווידוא הבעלות על קניין רוחני קשה יותר מווידוא הבעלות על קניין רגיל בגלל שהנכס איננו מוחשי – ולכן ניתן לשימוש על ידי יותר מאדם אחד, מבלי שהבעלים המקורי ידע בכלל על השימוש. כמו במקרה של זכויות יוצרים על סרט – שיכול להיות זמין לצפייה באינטרנט מבלי שהיוצרים בכלל ידע על שימוש זה.

היבט זה דורש מכל אדם שבבעלותו קניין רוחני לנקוט בצעדים לרישום הקניין כשלו – יחד עם צעדים נוספים שינקטו במקרה בו יש הפרה של זכויות הקניין הרוחני.

 

כיצד לוקחים בעלות על קניין רוחני?

אופן לקיחת הבעלות על קניין רוחני שונה לפי סוג הקניין:

  1. רעיונות: אין אפשרות לקבל הגנה על רעיונות שהם אך ורק רעיונות, שלא פותחו מעבר לקיומם כמחשבה.
  2. וד מסחרי: רעיון שהתחיל להתפתח כמוצר צריך להישמר כסוד מסחרי עד לפיתוחו. אופן השמירה על סוד מסחרי נעשית על ידי שמירת כלל המידע במקום מאובטח, הימנעות מפרסום פרטי הרעיון ברבים, והימנעות משיתוף אחרים בסוד ללא החתמתם על הסכם שמירת סודיות.
  3. פטנט: סוד מסחרי שנשמר היטב יכול להבשיל לפטנט – וזאת בתנאי שהוא לא פורסם לפני כן.
  4. לוגו: אם עיצבתם לוגו חדש, אפשר לרשום אותו כסימן מסחר, אבל צריך לוודא קודם שהוא לא בשימוש. רישומו כסימן מסחר מקנה לכם בלעדיות ויכולת לתבוע את מי שמשתמש בו ללא אישורכם.

 

לסיכום,

קניין רוחני הוא רעיון, יצירה, סימן מסחר, פטנט ודומיהם. בשל היעדר קיומו המוחשי של הקניין, קשה מאוד לוודא את הבעלות שלכם עליו, וחשוב לשים לב למספר דברים בעת שאתם מעבירים אותו בין בעלויות או רושמים אותו לראשונה. לקבלת ייעוץ מקצועי לחצו כאן.

קניין רוחני

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
קניין רוחני

מידע נוסף סביב הנושא

5 טיפים שיעזרו לך לבחור עו"ד תותח!

התפקיד של עורך דין הוא לייעץ ללקוחותיו בכל הנושאים המשפטיים שלהם, לייצגם בבתי המשפט ולהגיש עבורם תביעות והגנות. הוא יכול לעבוד בתחומים שונים כגון דיני