מהם התנאים המקדימים לצורך הגשת תביעה ייצוגית?

לא פעם אנחנו שומעם על מקרים שבהם אנשים רוצים להגיש תביעה ייצוגית מבלי שיש להם ידע בנושא. הדבר מוביל לא פעם לניסיונות כושלים ולבזבוז זמן יקר. כדי להעלות את העניין למודעות, יצאנו לפגוש מומחים בתחום ושאלנו אותם מהם התנאים המקדימים שכל אחד צריך לדעת כדי שהוא יוכל להגיש תביעה ייצוגית. הישארו אתנו ותגלו מהם התנאים הללו כדי שתוכלו להתנהל נכון.

 

הגורמים שסייעו לנו בכתיבת המדריך

המדריך הנוכחי נכתב כחלק מסדרת מדריכים שעוסקים בהגשה של תביעה ייצוגית בנושאים שונים. המדריכים הקודמים עסקו בהסבר כללי אודות תביעה ייצוגית ומי יכול להגיש אותה. מדריך זה, ה – 3 במספר יעסוק בתנאים המקדימים שצריכים להיות לפני שמגישים תביעה ייצוגית. את המידע בנושא קיבלנו מכמה אנשים שתבעו בעבר תביעות ייצוגיות נגד חברות גדולות וקטנות במשק מסיבות שונות.

 

מה זה בכלל תביעה ייצוגית?

אם הגעתם אל המדריך הנוכחי מבלי לקרוא את המדריכים הקודמים בסדרה, ראוי שנציג בפניכם בקצרה מהי תביעה ייצוגית. ההגדרה שתוצג בפניכם כעת נמסרה לנו לאחר ששוחחנו בקצרה עם עורך דין תביעות ייצוגיות שבקיא בתחום באופן מעמיק. לדבריו, תביעה ייצוגית היא כזו שמגיש אדם בשם קבוצה. כלומר, עומדים מאחוריו אנשים נוספים. התביעה מבוססת על תרחיש שאירע ופגע באופן קל בלבד באנשים רבים. התרחיש צפוי להיות קל, כך שהדבר מוביל לכך שהאנשים הללו בוחרים להגיש תביעה יחד ולא כל אחד באופן עצמאי. תביעה זו מלווה ברוב המקרים על ידי עורך דין שבקיא בנושא.

 

התנאים לצורך הגשת תביעה ייצוגית

ישנם 6 תנאים להגשת תביעה ייצוגית שכל אחד צריך לדעת רגע לפני שהוא סוחף אחריו קהל שיצטרף אליו להליך התביעה. הנה התנאים הללו:

  • יש לתובע עילה אישית לתביעה
  • יש קבוצה שכוללת מספר רב של אנשים שמצדיקה את ההגשה של תביעה מסוג זה
  • התובענה הייצוגית מעוררת לא מעט שאלות מהותיות שמשותפות לכל התובעים שלוקחים חלק בהליך
  • יש אפשרות שהשאלות המשותפת יוכרעו בתובענה לטובת כלל התובעים שלוקחים חלק בהליך
  • יש יסוד סביר להניח שהעניינים של חברי הקבוצה מציגים בדרך הולמת
  • התביעה הייצוגית היא הדרך היעילה ביותר וגם ההוגנת ביותר כדי להכריע במחלוקת המדוברת

 

איך אפשר לדעת אם התביעה שלכם עומדת בכל התנאים?

אם אינכם בטוחים שהתביעה הייצוגית שאתם רוצים להגיש עומדת בכל התנאים, עליכם לפנות אל עורך דין שבקיא בנושא. שכן, עורך דין יוכל לבדוק אם התנאים הללו באים לידי ביטוי ולאפשר לכם להיות בטוחים שאתם לא מבזבזים זמן יקר בניסיון להגיש תביעה שכנראה לא תאושר בכלל בהמשך.

 

כמה מילים לסיום

עד כאן המדריך המקיף שאפשר לכם לדעת מהם התנאים המקדימים לצורך הגשה של תביעה ייצוגית. אנו מאחלים לכם שתעברו את ההליך על הצד הטוב ביותר.

מאזניים

 

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
פטיש

מידע נוסף סביב הנושא

5 טיפים שיעזרו לך לבחור עו"ד תותח!

התפקיד של עורך דין הוא לייעץ ללקוחותיו בכל הנושאים המשפטיים שלהם, לייצגם בבתי המשפט ולהגיש עבורם תביעות והגנות. הוא יכול לעבוד בתחומים שונים כגון דיני