התהליך המלא להגשת תביעה קטנה

בישראל של ימינו קיים מנגנון פשוט ומזורז, המאפשר לכם לממש את זכות הפנייה לערכאות שלכם באופן פשוט ויעיל. מנגנון זה נקרא תביעות קטנות. תביעות קטנות הן תביעות על סכומי כסף קטנים יחסית, כפי שנראה להלן, אשר הליך הגשתן ובירורן מזורז, האגרות נמוכות ולבית המשפט לא תגיעו עם עורך דין. כך, המנגנון, מאפשר לכם לקבל את הפיצוי המגיע לכם בקלות וביעילות.

 

תביעות קטנות – הרציונל

מערכת המשפט הישראלית, ככל מערכת משפטית אחרת, לוקה בחסמי כניסה גבוהים. כדי להגיש תביעה רגילה לבית המשפט, אתם נדרשים לשלם סכומים לא מבוטלים כאגרה לבית המשפט, במסגרת ייצוג על ידי עורך דין ועוד. כמו כן, ההליך כולו אורך זמן רב וגוזל משאבים יקרים.

במציאות שכזו, כאשר סכום הנזק שנגרם לכם נאמד באלפי שקלים בודדים ותו לא, לא יעיל ולא משתלם להגיש תביעה לבית המשפט. העלויות הנלוות להליך, בשקלול הסיכויים כי התביעה תידחה, מובילים לכך שתוחלת הפיצוי קטנה מחסמי הכניסה וההחלטה הרציונלית מבחינתכם תהיה לוותר על הפיצוי המגיע לכם.

כמובן כי מציאות שכזו אינה רצויה כל כלל ועיקר. היא מאפשרת למעסיקים, האקרים או כל אדם אחר לבצע עוולות קטנות יחסית במסגרתם יפגע באנשים תמימים בסכומים שאינם גדולים במיוחד. במקביל, המציאות המתוארת תמנע מאזרחים רבים לממש את זכויותיהם המשפטיות, מצב שאינו רצוי אף הוא.

כדי להתמודד עם המצב, פותחה מערכת התביעות הקטנות. במסגרתה, תוכלו להגיש תביעה ביעילות ובקלות, כפי שיפורט להלן, ולהתגבר על חסמי הכניסה הגבוהים. התביעות הקטנות מתקנות את המעוות. חשוב לדעת כי מסלול זה מיועד לתביעות עד גובה של 34,600 ₪ בלבד.

הגשת תביעה קטנה

תהליך הגשת תביעה קטנה

הבנו שתביעות קטנות משתלמות. כעת, יש להבין איך מגישים תביעה קטנה לבית המשפט. הליך הגשת התביעה, פשוט. ראשית, הורידו מהאינטרנט טופס כתב תביעה. מלאו אותו בהתאם לנסיבות המקרה. פרטו מי הזיק לכם, במה הוא הזיק וכיצד ביצעתם אומדן לגובה הנזק שנגרם לכם. הגישו את נוסח התביעה בשלושה עותקים אל מזכירות בית משפט השלום ואל הנתבעים.

אל כתב התביעה שלכם צרפו מסמכים רלוונטיים אשר ישרתו את הטענה שלכם. מסמכים אלו יכולים להיות קבלות, חוות דעת מומחים, התכתבויות במייל ואף הודעות ווטסאפ. הגישו את כלל הראיות לבית המשפט. יחד עם ההגשה, תידרשו לשלם אגרה. גובה האגרה עומד על אחוז אחד מגובה התביעה או 50 שקלים, הגבוה מבניהם. בשלב זה יקבע לכם דיון בבית המשפט בו תשטחו את טענותיכם.

 

ייצוג משפטי בהליך

אל בית המשפט, תגיעו ללא עורך דין. עם זאת, תוכלו להיעזר בפלטפורמות משפטיות להגשת תביעות קטנות בשלבים שלפני הגשת התביעה כדי שזה ידריך אתכם כיצד לפעול נכון. כך, תוכלו לדייק את התביעה שלכם לפני הגשתה ולהגיש אותה כדבעי.

 

לסיכום

לסיכום, התהליך של הגשת תביעה קטנה מתחיל בניסוח כתב תביעה. המשכו בהגשתו לבית המשפט ולנתבע תוך צירוף מסמכים רלוונטיים וכן תשלום אגרה לבית המשפט.

הגשת תביעה קטנה

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
הגשת תביעה קטנה

מידע נוסף סביב הנושא

5 טיפים שיעזרו לך לבחור עו"ד תותח!

התפקיד של עורך דין הוא לייעץ ללקוחותיו בכל הנושאים המשפטיים שלהם, לייצגם בבתי המשפט ולהגיש עבורם תביעות והגנות. הוא יכול לעבוד בתחומים שונים כגון דיני