מקרים בהם מומלץ לבצע הליך חדלות פרעון ושיקום כלכלי

במצב של שפל כלכלי, כאשר אדם מסוים אינו מסוגל לפרוע את החוב שלו אל מול נושה או קבוצת נושים, הוא יוכל לפתוח בהליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי. עם זאת, רבים לא מודעים לתנאים השונים של ההליך ולמצבים שבהם מומלץ לבצע אותו. המאמר הבא יעשה לכם סדר בעניין.

 

מהו הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי?

לפני שנבין באילו מקרים מומלץ לבצע הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי, כדאי להבין קודם כל מהו ההליך הזה. מדובר בהליך שמתבצע מטעם המדינה. הליך זה רלוונטי לאנשים שחייבים כסף, נכסים או רכוש לנושה או למספר נושים, כאשר אין באפשרות החייב להחזיר את החוב.

גם אם ימכור את כל נכסיו ויגייס את כל הונו, עדיין החובות שלו יהיו גדולים במיוחד. המטרה של הליך זה היא לנסות לשקם את החייב מבחינה כלכלית וגם להסדיר את עניין החובות. עו"ד שיקום כלכלי יכול לסייע בהליך.

 

כדאיות מבחינת החייב

ההליך הזה נחשב לכדאי מבחינת החייב. אדם שמתחיל בתהליך זה נמצא בשפל כלכלי גדול במיוחד. הסיכוי שלו להיחלץ בכוחות עצמו מהשפל הוא נמוך. ההליך הזה, שהמדינה מאפשרת אותו, מעניק לחייב הזדמנות לשיקום כלכלי.

 

מחיקה של חובות שונים

מה שבנוסף הופך את ההליך הזה למומלץ מבחינת החייב היא האפשרות למחיקה של חובות שונים. בית המשפט או הוצאה לפועל יכולים להחליט שחלק מהחובות של אדם שחייב ועובר תהליך של חדלות פירעון ושיקום כלכלי יימחקו. ישנם חובות שלא יכולים להימחק, אך מחיקת החובות מקדמת את החייב באופן משמעותי בדרך לשיקום כלכלי.

 

כמה שיותר מהר

מקרים שבהם כדאי להתחיל את הליך חדלות הפירעון והשיקום הכלכלי הם כאשר החייב מגיע למצב בו הוא כבר אינו מסוגל להחזיר את החובות שלו. במקרים כאלו, ההמלצה הטובה ביותר עבור החייב תהיה לפתוח בהליך כמה שיותר מהר, כדי שנקודת הפתיחה שלו תהיה טובה יותר.

 

פתיחת ההליך על ידי החייב או מייצגו

ישנם ארבעה גורמים שיכולים לפתוח בהליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי. מצד החייב, החייב עצמו יכול לפנות אל בית המשפט או אל הוצאה לפועל ולפתוח בהליך, כמו גם המייצג שלו. הנושה והמייצג שלו יכולים לפנות גם הם לבית המשפט כדי לפתוח בהליך, והם יעשו זאת בתנאים שמטיבים עם האינטרס שלהם.

 

להימנע מבור ללא תחתית

עיכוב בפתיחת הליך חדלות פירעון והוצאה לפעול יכולה להוביל את החייב למצב של בור ללא תחתית, בו החובות שלו גדלים בקצב מסחרר ונקודת הפתיחה שלו רעה יותר. לכן, חשוב להסתייע באיש מקצוע בדמות עורך דין מנוסה שיסייע בהימנעות זו.

 

חשוב לדעת

אומנם מדובר על הליך שיכול למחוק חלק משמעותי מהחובות של החייב וכן לדאוג לשיקומו הכלכלי, אך בכל זאת מדובר על הליך לא פשוט שיכול לקחת גם כמה שנים, ומצריך מחויבות ללא פשרות מצד החייב.

עו"ד שיקום כלכלי

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עו"ד שיקום כלכלי

מידע נוסף סביב הנושא

5 טיפים שיעזרו לך לבחור עו"ד תותח!

התפקיד של עורך דין הוא לייעץ ללקוחותיו בכל הנושאים המשפטיים שלהם, לייצגם בבתי המשפט ולהגיש עבורם תביעות והגנות. הוא יכול לעבוד בתחומים שונים כגון דיני