הכירו את השלבים של תהליך הגירושין וכמה זמן זה יכול לקחת

החלטה לפירוק התא המשפחתי והנעת תהליך גירושין אינה קלה ומלווה בחששות לגבי העתיד. חשוב להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום עוד טרם ביצוע כל פעולה משפטית ולנהל את ההליך בהסכמה ככל שניתן. במאמר זה נעסוק בשלבים השונים של תהליך הגירושין, ההבדלים לגבי המקום בו מנהלים את ההליך, ההבדלים בין גירושין בהסכמה לחד צדדי וההשפעה של כל אלו על אורך התהליך.

 

שלבים מובנים

הליך הגירושין כולל מספר שלבים מובנים שחלקם יכולים להיעשות במספר דרכים כפי שנרחיב בהמשך. השלב הראשון בתהליך גירושין הוא קבלת ההחלטה עצמה. ההחלטה יכולה להיות משותפת מתוך הבנה של שני הצדדים לגבי המצב או של באופן חד צדדי. משך הזמן של תהליך גירושין בו רק אחד מבני הזוג רוצה בכך עשוי להימשך זמן ממושך יותר. ראו מדריך גירושין כאן.

 

בחירת עורך דין

לאחר ההחלטה על כניסה לתהליך של גירושין מתחיל שלב הפרידה בפועל ופתיחת התיק ברבנות. בשלב זה חשוב שבני הזוג יבחרו עורכי דין לענייני משפחה ויקבלו הסברים וייעוץ לגבי אופן ניהול ההליכים וכיצד לשמור  על זכויותיהם האישיות במסגרת ההליך ותוצאותיו. קבלת ייעוץ והכוונה מעורך דין מנוסה עשוי לחסוך זמן ומשאבים ולסייע במעבר חלק ככל האפשר למצב החדש.

 

הכנת הסכם גירושין

השלב הבא בתהליך הוא גיבוש הסכם גירושין מוסכם לגבי סוגיות חלוקת הרכוש, המשמורת, הסדרי הראייה ומזונות הילדים. חשוב להבין כי על יהודים בישראל חל הדין הדתי וגירושין חייבים להיעשות בהסכמת שני הצדדים. לכן הגעה להסכמות חיונית להמשך תהליך הגירושין ואי הסכמות בנושאים השונים עשויה להאריך את משך ההליך ולגרור את ההליך לערכאות השונות.

 

דיון ותביעות

ללא גיבוש הסכמות ההליך עובר לדיון משפטי. כאמור במדינת ישראל לדין הדתי בענייני גירושין מעמד מכריע ומתן הגט עצמו נעשה באמצעות בית הדין הרבני. בשאר הסוגיות הנוגעות לגירושין כמו, חלוקת הרכוש, הסדרי המשמורת והראייה והמזונות לבית הדין רבני ולבית המשפט לענייני משפחה ישנה סמכות מקבילה והערכאה אליה תוגש התביעה הראשונית בה יתנהל התיק כולו.

 

מתן הגט

לאחר הסדרת כלל הסוגיות בהסכמה או בפסיקה שיפוטית ניתן להתקדם אל השלב החותם את תהליך הגירושין והוא מתן הגט. הטקס נעשה בבית הדין בנוכחות עדים ובסיומו בני הזוג מפסיקים להיחשב לנשואים. בדרך כלל ניהול ההליכים בבית המשפט לענייני משפחה יגרום לתהליך הגירושין כולו להיות קצר יותר. ניהול ההליך בבתי הדין הרבניים יכול לארוך שנה ויותר.

 

סיכום תהליך גירושין ואורכו

לסיכום הנושא, במאמר זה הצגנו את שלבי תהליך גירושין החל מקבלת ההחלטה ופתיחת התיק, דרך גיבוש וחתימה על הסכם גירושין, אישור ההסכם בערכאה השיפוטית ועד לטקס מתן הגט בבית הדין הרבני. משך התהליך תלוי במידת הרצון של שני הצדדים בגירושין, ביכולתם להגיע להסכמות בסוגיות היסוד, מיקום ניהול התביעות ועוד.

לְהִתְגַרֵשׁ

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
לְהִתְגַרֵשׁ

מידע נוסף סביב הנושא

5 טיפים שיעזרו לך לבחור עו"ד תותח!

התפקיד של עורך דין הוא לייעץ ללקוחותיו בכל הנושאים המשפטיים שלהם, לייצגם בבתי המשפט ולהגיש עבורם תביעות והגנות. הוא יכול לעבוד בתחומים שונים כגון דיני