דיני נזיקין – מה שלא ידעתם

דיני הנזיקין הם בין תחומי המשפט הנפוצים בארץ. כך, סביר שכמעט כל אחד מכם במהלך השנים יתקל בתביעה כזו או אחרת. מופתעים? גם תביעות בהקשרי תאונות רכב, אפילו תביעות שמכונות "תביעות פח" (תאונה קטנה חסרת משמעות של פח של רכב א' עם פח של רכב ב') עשויות להוות דיון נזיקי בבית המשפט. בניגוד למשפט הפלילי, דיני הנזיקין הם אזרחיים ונידונים בין אנשים פרטיים ולא בין אדם למדינה. מאמר זה מציג עוד כמה פרטים מעניינים שעשויים לחדש לכם דבר או שניים על התחום המעניין של דיני הנזיקין בישראל.

 

מטרות דיני הנזיקין

כבכול תחום משפטי, תחום דיני הנזיקין נועד לענות על מספר קונספטים תיאורטיים ומוסריים. ראשית, הוא נועד לקדם צדק. מחד, מנסים לייצר צדק חלוקתי ולפזר את הנזק בין התובע שמהווה קורבן העבירה לבין יתר החברה. כך למשל, לפי חוק הפלת"ד העוסק בתאונות דרכים – אם אדם שחצה את הכביש שלא במקום הנכון נפצע, לא בודקים האם הנהג אשם או לא ובאופן אוטומטי הנפגע יהיה זכאי לפיצוי מסוים. זאת, מכיוון שרוצים לקורבנות יהיה מהיכן להיפדות.

בנוסף, יש רצון לייצר הרתעה מסוימת כך שנניח בהמשך לדוגמה הקודמת, אנשים ינהגו בזהירות לאור ידיעה שבמידה שלא יעשו כך, יחוו באחריות גם במקרים גבוליים בהם אשמם אינו כה מובהק.

 

עוולת הנדונות כחלק מדיני הנזיקין

מי לא שמע על תביעה בגין רשלנות? מדובר למעשה בעוולה המובילה בתחום הנזיקין. לצידה, קיימות עוולות במסגרת פקודת הנזיקין כמו הפרת חובה חקוקה, עוולת התקיפה, עוולת כליאת השווא, השגת גבול, נזקי כלבים, מטרד, גרם הפרת חוזה ועוד.

המיוחד בפקודת הנזיקין היא שהיא מכילה עוד עוולות שאינן נכללות בפקודת הנזיקין עצמה, אלא מחוזה לה. עוולות אלו מכונות "עוולות לבר-נזיקיות" והן מטופלות במסגרת חוקים שונים. למשל, חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד), חוק האחריות למוצרים פגומים, חוק איסור לשון הרע ועוד.

 

נטל ההוכחה

בתביעות נזיקין אין דרישה להוכיח את התביעה מעבר לכל ספק סביר כפי שנחוץ בהליך פלילי, אלא נדרש להוכיח מאזן הסתברויות – היינו, שב-51% הוכחו יסודות העוולה. במידה שהדבר הוכח ב-50.01% ומעלה תביעת הנזיקין מתקבלת במלואה. לעומת זאת, אם השכנוע עמד על 50% ומטה, התובע יפסיד את כל התביעה. נהוג לכנות זאת "הכל או לא-כלום". יצוין שבמקרים מיוחדים של אחריות מלאה ומוחלטת, נטל ההוכחה יעבור לנתבע.

 

בחירת עורכי דין נזיקיים

ראוי לוודא שאתם מבינים את העוולה שבגינה אתם תובעים או נתבעים. לאחר התעמקות בפרטי התביעה, רצוי שתפנו לעורכי דין היודעים את רזי התחום. זאת, על בסיס המלצות ושכר טרחה.

 

לסיכום

עולם הנזיקין הוא עולם עשיר ומעניין אשר עשוי להיות משמעותי מאד עבורכם במידה שאתם עומדים בפני תביעה (בשני צידי המתרס) אנחנו ממליצים לפנות למשרד גיא דויטש אשר מהווה אחד מהמשרדים המקצועיים בתחום. לפרטים הקליקו: https://dlawyer.co.il.

שופט

 

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
פטיש

מידע נוסף סביב הנושא

5 טיפים שיעזרו לך לבחור עו"ד תותח!

התפקיד של עורך דין הוא לייעץ ללקוחותיו בכל הנושאים המשפטיים שלהם, לייצגם בבתי המשפט ולהגיש עבורם תביעות והגנות. הוא יכול לעבוד בתחומים שונים כגון דיני