אילו קריטריונים הם חובה בתהליך תמ"א 38 על פי החוק

תהליך תמ״א 38 משמעותו: ״תוכנית מתאר ארצית״ והיא מושג נפוץ מאוד בעולם הקבלנים, ובמיוחד בכל בניין שיש בו ועד בית שדואג לרווחת הדיירים. תמ״א 38 בעצם משנה מבנים מסוימים ברחבי הארץ בכדי להגיע להתחדשות עירונית טובה יותר. ישנם לא מעט קריטריוני חובה בתהליך, ועליהם נלמד.

 

אישור מהמדינה וממשרד הפנים זהו השלב הראשון

חשוב מאוד להבין, תמ״א 38 הוא פרויקט אדיר שנעשה לטובת הציבור בלבד. בישראל בממוצע ישנן רעידות אדמה אחת ל – 80 שנה, וחשוב מאוד שהמבנים יהיו חזקים ומוגנים בפני רעידות האדמה הללו. מנהל התכנון של משרד הפנים מוציא כל פעם את התוכנית הזו לפועל לאחר שבחן ובדק האם אותו מבנה זקוק לתחזוק. כמו כן קבלן שרוצה לבצע הליך זה, צריך לבקש אישור ממשרד הפנים בהתאם.

 

קבלת זכויות בנייה חדשות למבנים הישנים

בזכות קבלת זכויות אלו, הדבר יאפשר לקבלן להקים דירות חדשות על הגג של המבנה, שכשהוא ימכור אותן, הוא יקבל עליהן כסף ואותו יתן לטובת חיזוק ושיפוץ המבנה כמו שצריך. בשביל לתת עוד תמריץ, הפרויקט מאפשר לבעלי דירות להרחיב את הדירות שלהם. כך יוצא שרוב הבניינים הישנים, יוצרים קשר עם חברה פרטית שמתעסקת בזה, היא בונה להם את הדירות ובכך מסייעת להם במימון חיזוק המבנה.

 

הסכמת הדיירים – חשובה מאוד לתהליך

חוק המקרקעין היה טיפה שנוי במחלוקת בעניין זה בעבר, אך המחוקק שינה את הנוסח וקבע כי אפשר להתחיל לבנות דירות חדשות על גג המבנה, אפילו כשיש הסכמה של שני שליש מהדיירים, שהם 66% מכלל הדיירים במבנה. וכמובן בכפוף למספר תנאים שנמצאים בתתי סעיף. החשוב מכל להבין הוא שגם אם רוב הדיירים לא רוצה את השינוי במבנה, המדינה לא יכולה לאשר אותו.

 

פינוי הדירה זו כבר ממש לא בעיה

בדומה לקריטריונים שצוינו לעיל, ישנם גם 4 קריטריונים להתחדשות עירונית שזה מה שקורה בפועל בתמ״א 38. הקבלן מעדיף זאת משום שהוא מקבל את הזכות לבנות ולשפץ מבנה באיזור מגורים מסוים, ואם הדיירים צריכים לעזוב את הדירות שלהם למען נוחיות הקבלן והבנייה שלו, חשוב לדעת כי הקבלן מחויב לשלם להם שכר דירה על הזמן הזה, או למצוא להם דירה חלופית לפרק זמן זה. כך יוצא שכולם מקבלים את החלקה שלהם בנושא הזמני, ואלו בהחלט קריטריונים המובילים להתחדשות עירונית.

 

תהליך תמ״א 38 – הוא מאוד נחמד למעשה

התהליך עצמו אינו כבד מדי, שכן הדיירים בפועל לא חייבים להסכים להרס של כל הבניין, אלא אפשר רק לחזק אותו, להוסיף לו למשל ממ״ד, להתקין בו מעלית, לחזק את המבנה עצמו מבחוץ ועוד המון פתרונות אחרים. כל אלו נעשים במטרה לשפץ את המבנים ולתת לדיירים תחושת בטחון ובטיחות מפני מפגעים טבעיים שיכולים לקרות במהלך החיים.

דיני מקרקעין

 

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

5 טיפים שיעזרו לך לבחור עו"ד תותח!

התפקיד של עורך דין הוא לייעץ ללקוחותיו בכל הנושאים המשפטיים שלהם, לייצגם בבתי המשפט ולהגיש עבורם תביעות והגנות. הוא יכול לעבוד בתחומים שונים כגון דיני