איך עבד מבצע אנטבה ומה היו התפקידים השונים

מבצע אנטבה הוא אירוע שחקוק בזיכרון הישראלי. מטרתו הייתה שחרור נוסעי טיסה שיצאה מישראל לצרפת ונחטפה בדרך. כנגד כל הסיכויים, בעומק המדינה העוינת אוגנדה, בשדה תעופה ראשי ובתנאים קשים- רחוק מאוד מהבית, הצליחו לוחמי צה"ל לעשות את הבלתי יאומן ולשחרר את הרוב המכריע של החטופים בחיים. במאמר זה נספר לכם מי היו האנשים המשמעותיים שעמדו מאחורי המצבע ההרואי שנחקק גם בתודעה העולמית כהצלחה מסחררת.

 

הקבינט

כל מבצע של צה"ל מצריך אישור של הדרגים הגבוהים ביותר בקבינט המדיני בטחוני. ראש הממשלה יצחק רבין, שר הביטחון שמעון פרס, הרמטכ"ל מוטה גור. אלו האנשים העיקריים שאישרו את המבצע והם נתנו אמון בלוחמים, שיוכלו להוציא לפועל את התוכנית כפי שתוכננה. צריך להבין שמבצעים בסדר גודל כזה נשמרים בסודיות מרובה, ומעטים האנשים שיודעים עליה מראש. הקבינט מקבל ייעוץ ישיר מהפיקוד העליון של הצבא וכך הם מקבלים את החלטות גורליות.

צה_ל

 

המודיעין

המודיעין המדויק שהתקיים מאחורי הקלעים של מבצע אנטבה הגיע ממקורות שונים, בהם לוחמי סיירת מטכ"ל ששהו באזור סמוך למועד האירוע, לוחמי מוסד שהתחזו לאנשי עסקים וביקרו בשדה התעופה, ואפילו חטופים לא ישראלים ששוחררו בזמנים שונים של האירוע. צריך לזכור שאוגנדה ממוקמת כ-4,000 ק"מ מישראל, לכן ההצלחה ביצירת מודיעין איכותי היא קריטית. המודיעין המדויק שהגיע כלל:

  • מיקום החטופים: היכן הם ממוקמים בדיוק בשדה התעופה
  • תיאור החוטפים: איך ניתן לזהות את החוטפים ולפגוע בהם ולא בחפים מפשע
  • דרכי הגעה אפשריות למקום: באוויר בים או ביבשה
  • אופן ההגעה של הלוחמים: מוסווים כשומרי ראש

 

הפיקוד בשטח

מפקד המבצע דן שומרון היה אחראי על כל ההיבטים של התפעול, שכוללים גם טיהור המבנה הראשי שבו מוקמו המחבלים והחטופים, פגיעה במגדל הפיקוח ששימש את המחבלים, טיהור המרחב האווירי מאיומים פוטנציאליים כדוגמת מטוסי אויב, וכל זה תוך ירידה לפרטים הקטנים ביותר. למשל מי מסתער ראשון, איך כוח הלוחמים מתפצל בתוך היכל התעופה למקומות הרלוונטיים, וכמובן איך מחלצים כ-100 חטופים, תחת אש, למטוסים ומשם הביתה, לארץ.

 

הלוחמים

הלוחמים בפיקודו של מפקד סיירת מטכ"ל דאז, יוני נתניהו, הגיעו בעזרת ארבעה מטוסי הרקולס של חיל האוויר, ירדו מהמטוסים ברכבי יוקרה מסוג מרצדס במסווה של ביקור הנשיא האוגנדי, באופן שלא העלה חשד בליבם של המחבלים ועוזריהם האוגנדים. הם הגיעו עד פאתי ההיכל שבו שהו החטופים וניהלו קרב ממושך מול המחבלים והצליחו לחסל את כולם ולשחרר את בני הערובה.

 

סיכום

כידוע, היו גם אבדות לכוחותינו, מפקד הכוח בשטח יוני נתניהו ועוד שלושה חטופים. מצבע זה הוכיח לעם בישראל ולכל אומות העולם, שאפשר להילחם בטרור בדרכים יצירתיות ולגבור עליו. גם אם המחיר לפעמים כבד, והאבדות קשות, אל לנו לשכוח שעיקרון חשוב של מדינה ישראל הוא- לא משאירים אף אחד מאחור.

כוח הגנה

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

5 טיפים שיעזרו לך לבחור עו"ד תותח!

התפקיד של עורך דין הוא לייעץ ללקוחותיו בכל הנושאים המשפטיים שלהם, לייצגם בבתי המשפט ולהגיש עבורם תביעות והגנות. הוא יכול לעבוד בתחומים שונים כגון דיני