איך ניתן להפחית את חומרת העבירה בתחום עבירות הסמים

החוק מבחין בין החזקת סמים למטרות מסחריות לבין החזקה לצריכה עצמית בלבד. עבירת צריכה עצמית היא עבירה קלה יותר, כאשר העונש המקסימלי עליה יכול להגיע לעד שלש שנות מאסר וקנס בגובה אלפי שקלים. לעומת זאת עבירת החזקה למטרות מסחריות הינה חמורה בהרבה, כאשר העונש המקסימלי עליה יכול להגיע לעד עשרים שנה מאסר וחילוט רכוש נרחב. מאמר זה יתמקד בהפחתת חומרת העבירה.

 

בין הפצה לשימוש אישי

חומרת העבירה של החזקת סמים תלויה בכמות הסמים שנתפסה על הנאשם או ברשותו. באופן עקרוני, לכל סם מסוכן מוגדרת בפקודת הסמים המסוכנים המשקל שמעבר לו ההחזקה תוגדר למטרת הפצה. חשוב להבין שכאן הדברים תלויים גם בליווי המשפטי. כאשר אדם נתפס כשברשותו מעל הכמות המוגדרת לשימוש אישי מוטלת  עליו נטל ההוכחה למטרת ההחזקה.

גם  מי שנתפס כשברשותו כמות גדולה של סמים, יכול להוכיח בסיוע עורך דין עבירות סמים שהדבר אינו בגלל מעורבותו בסחר. במקרים רבים ניתן להוכיח לבית המשפר שכל כמות הסם שנתפסה נועדה למטרה של צריכה עצמית בלבד ובאופן זה להפחית את חומרת העבירה.

 

זכויות הנאשם

כתב האישום וחומרת עבירת הסמים שהתביעה דורשת להרשיע בה את הנאשם מתבססת על הראיות שאספה המשטרה. הראיות וההליך כולו חייב להיעשות, תוך שמירה על זכויותיו החוקתיות של הנאשם לרבות, מתן אפשרות להתייעצות עם עורך דין, זכות השתיקה ואי הפללה עצמית. התביעה היא שנדרשת להוכיח את אשמת העבירה החמורה ולנאשם מספיק לעורר ספק.

 

הפחתת החומרה

הליווי המשפטי של עורך דין פלילי המתמחה בתחום עבירות הסמים יכולה לבוא לידי ביטוי בשלב זה. במקרים רבים ניתן לערער על שרשרת הראיות או להטיל ספק בראיות מרכזיות, על מנת לשכנע את התביעה או את בית המשפט להפחית את חומרת העבירה. במקרים רבים הוא יכול להעלות גם טענות פרוצדורליות כמו, נפל פסול בשמירה על זכויותיו של הנאשם או חוסר סמכות.

 

שלב ההוכחות

בשלב ההוכחות בבית המשפט התביעה מנסה לבסס את כתב האישום באמצעות הראיות והעדים, על מנת להוכיח את אשמת הנאשם מעל לכל ספק סביר. במקרים רבים ניתן להפריך את טענות התביעה ולערער את מהימנות העדים או להטיל ספק בראיות שהוצגו. לאחר שניתן פסק דין בו הנאשם נמצא אשם בעבירת סמים חמורה יש חשיבות לייצוג המשפטי בכל הנוגע לחומרת העונש.

 

סיכום הפחתה בעבירות סמים

לסיכום הנושא, עבירות סמים הן עבירות פליליות חמורות העלולות להשפיע על עתידו של הנאשם ועל יכולתו להשתלב בחברה לאחר ריצוי עונשו. כפי שציינו, גם כאשר אדם נתפס עם כמות סם העולה על הכמות החוקית לשימוש עצמי ניתן להוכיח כי לא מדובר בסוחר. ניתן להפחית את חומרת העבירה בתחום עבירות הסמים גם באמצעות ערעור האמינות של ראיות התביעה ועדי התביעה.

עבירות סמים

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עורך דין עבירות סמים

מידע נוסף סביב הנושא

5 טיפים שיעזרו לך לבחור עו"ד תותח!

התפקיד של עורך דין הוא לייעץ ללקוחותיו בכל הנושאים המשפטיים שלהם, לייצגם בבתי המשפט ולהגיש עבורם תביעות והגנות. הוא יכול לעבוד בתחומים שונים כגון דיני