איך מתבצע חישוב השווי של קרקע חקלאית?

קרקע חקלאית מוגדרת כקרקע שעל פי תכנית המתאר החלה עליה, היא מיועדת לצורך גידולים חקלאיים, שטחים פתוחים, שטחים טבעיים או מבנים לשימוש חקלאי. קרקע חקלאית תכונה לעיתים כאזור חקלאי או שטח לשימוש חקלאי וכדומה.

 

מהי קרקע חקלאית?

כאמור, קרקע חקלאית היא שטח אשר מיועד לצורך מטרות חקלאיות, כלומר, איננה מיועדת למגורי אדם או למסחר. אם ראיתם קרקע חקלאית למכירה, חשוב שתדעו כיצד לחשב את השווי שלה ולהעריך את איכותה, וכמובן תיזהרו ממחירים שרירותיים שנקבעים תוך ניצול חוסר הידע של הציבור בתחום. מדריך זה לצורך כך.

 

היסטוריה על קצה המזלג

לפני עשרות שנים, מרבית שטחי הארץ נועדו לגידולים חקלאיים. לאור הגידול באוכלוסייה, התרחשו תהליכי "עיור", וכך שטחים חקלאיים הפכו לעירוניים במרבית חלקי הארץ. אחוז קטן מהקרקעות בארץ, נותרו קרקעות חקלאיות, חלקן בבעלות פרטית וחלקן בבעלות המדינה.

 

איך נחשב את השווי של קרקע חקלאית?

נתקלתם בקרקע חקלאית למכירה, אך אינכם יודעים לחשב את השווי שלה? ובכן, לא בהכרח תצטרכו את עזרתו של שמאי על מנת להעריך את השווי כהלכה (עם זאת, בטרם קנייה – תמיד נמליץ להיוועץ במומחה).

שווי של קרקע חקלאית נקבע על פי שני קריטריונים מרכזיים: השווי של הקרקע לגידול חקלאי וההיתכנות של הקרקע לשינוי ייעוד.

 

קריטריון 1: השווי של הקרקע לגידול חקלאי

כלומר, מה הרכיב של השווי מהייעוד הנוכחי שלה הרקע (בזמן הווה). מדובר לרוב בעלות זניחה או שולית (לכל היותר 20,000 ש"ח לדונם בכל חלקי הארץ).

 

קריטריון 2: ההיתכנות של הקרקע לשינוי ייעוד

הרכיב של השווי בייעוד משתנה, כלומר, מבט אל העתיד. מדובר בפרמטר העיקרי שקובע את שווי הקרקע. ככל שיש סיכוי גבוה יותר לשינוי הייעוד מחקלאות לייעוד מיטיב (מגורים, מסחר, משרדים וכו'), שווי הקרקע יעלה בהתאמה.

 

פרמטרים משפיעים נוספים

כמובן שמלבד שני הקריטריונים העיקריים, נוכל לאתר פרמטרים נוספים אשר ישפיעו על שווי הקרקע. למשל – מיקום ברחבי הארץ, גודל החלקה, קרבה לאזורי מגורים וכו', אך יש לזכור שהקריטריונים הראשונים הם העיקריים לקביעת השווי.

 

האם מומלץ וכדאי להשקיע בקרקעות חקלאיות?

לצערנו, לעיתים קרובות אין קשר בין השווי שבו הקרקע מוצעת למכירה, לבין שוויה האמתי. כלומר, פעמים רבות הקרקע משווקת במחיר גבוה הרבה יותר משוויה האמתי, זאת בהתבסס על קרבה ליישוב או סיכוי כלשהו לשינוי ייעוד הקרקע. חברות שיווק מנצלות סיכוי זה על מנת להעלות מחירים.

המלצתו היא לא לטעות במצגי שווא אלו, לבחון את המחיר ואת איכות הקרקע בסיוע איש מקצוע שיידע להעריך את הסיכוי האמיתי לשינוי ייעוד הקרקע.

זיהוי שווי אמיתי יעשה באמצעות מומחה מנוסה אשר יידע לתת לכם את השירות המשפטי והכלכלי הטוב ביותר, תוך ביצוע אומדן שווי לקרקע באופן שישרת את האינטרסים שלכם כקונים באופן מיטבי.

דשא

 

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מטבעות ובית

מידע נוסף סביב הנושא

5 טיפים שיעזרו לך לבחור עו"ד תותח!

התפקיד של עורך דין הוא לייעץ ללקוחותיו בכל הנושאים המשפטיים שלהם, לייצגם בבתי המשפט ולהגיש עבורם תביעות והגנות. הוא יכול לעבוד בתחומים שונים כגון דיני