תקיפת קטין – על החוק והיישום שלו

תקיפת קטין היא אחת מן העבירות המכוערות והראויות ביותר לענישה. ואכן, המחוקק הישראלי רואה את העבירה הזאת בחומרה המתאימה. הדבר בא לידי ביטוי ברף הענישה ובתשומת הלב שמקדישים כל גורמי האכיפה במדינת ישראל למניעת עבירות מהסוג הזה ובהבאת מבצעיהן לדין במהירות האפשרית.

מהי בדיוק תקיפת קטין? מה בין תקיפת קטין לבין עבירה של תקיפה בכלל? מהם העונשים הנהוגים בחוק על תקיפת קטין? מה תפקידו של עורך דין פלילי ואיך הוא יכול לסייע למי שמואשם בעבירה מהסוג הזה? בשורות להלן נרחיב את היריעה בנושא ובמאמצים שרשויות החוק והאכיפה מקדישים לטיפול בו.

על דור העתיד ומה שצפוי לו

מדינת ישראל, בדומה למדינות אחרות בעולם המערבי ובכלל, מקדישה משאבים רבים לטיפוח דור העתיד. כלל המשאבים הללו נועד לספק לילדים ולנוער בישראל מעטפת שתסייע להם להתקדם ולתפוס את מקומם בחברה. כחלק מהמאמצים לטפח את דור העתיד חתמה ישראל על אמנת האו"ם בדבר זכויות הילד.

האמנה הזאת נועדה להניח את היסודות לטיפול נאות ונכון בדור העתיד ובעיקר לשמירה על הזכויות הבסיסיות שלו. זאת, לאור העובדה שמפאת גילו והתלות שלו בתקופים לכאורה, המותקף איננו יכול להגיב. חלק ממעטפת ההגנה על הילדים, היא בניית מערכת חוקית שתעצים אותם ותמנע פגיעה בהם בכל דרך שהיא.

 

תקיפת קטין – מה זה בעצם?

חוק הגנה על קטינים וחברי ישע מגדיר במפורש מהי תקיפת קטין על פי החוק. תקיפת קטין היא תקיפה פיזית הגורמת נזק או חבלה של ממש. כאשר נעשה שימוש בביטוי נזק או חבלה, כוונת המחוקק היא הן לנזק גופני והן לנזק או לחבלה נפשית שנגרמה לקטין עקב התנהגות בלתי הולמת ואלימות מילולית, פיזית, כלכלית או אחרת.

קטין, לפי החוק בישראל, הוא אדם שטרם מלאו לו 18 שנים. מעבר לענישה המוגברת של מי שמבצע תקיפת קטין, ישנה מערכת ענישה אחרת הנוגעת לקטינים שביצעו מעשה פשע או עבירה פלילית.

 

מהי תקיפת קטין ומה בינה לבין תקיפה מסוג אחר

תקיפה של קטין או של חסר ישע, פירושה תקיפה של אדם שהיכולת שלו להגיב היא מוגבלת. בדרך כלל, יחסי הכוחות בין התוקף לבין המותקף נוטים לטובת המתקיף, כך שלמותקף, שזה אומר הקטין או חסר הישע, לא עומדת אפילו הזכות המינימלית והטבעית להגן על עצמו.

בכל מצב אחר התוקף והמותקף הם להלכה שווים ולמותקף יש היכולת הבסיסית להגן על עצמו, בין השאר גם באמצעות הגשת תביעה משפטית כנגד המתקיף. אבל קטינים וחברי ישע מותקפים לא אחת בידי בני משפחה, מה שמונע מהם אפילו את הזכות הבסיסית הזאת. קטינים שעדיין נמצאים תחת ההשפעה של ההורים שלהם עשויים להסיק שהתקיפה היא חלק מהתנהלות החיים הרגילה, מה שיגרום להם להעביר את ההתנהגות הזאת גם לדורות הבאים.

תקיפת קטין – על החוק והיישום שלו
תקיפת קטין – על החוק והיישום שלו

מהם העונשים הנהוגים בחוק בגין תקיפת קטין?

חוק ההגנה על קטינים וחסרי ישע מגדיר גם את העונשים על תקיפת קטין. העונשים בגין העבירה הזאת נעים במדרג שבין חמש בין תשע שנות מאסר, בכפוף לסוג התקיפה והנסיבות שלו, על פי הפירוט הבא:

  • תקיפת קטין שגרמה לו חבלה: העונש על תקיפה שגרמה לקטין חבלה הוא חמש שנות מאסר.
  • תקיפת קטין שגרמה לו חבלה חמורה: אם התוקף גרם לקטין חבלה חמורה כי אז העונש על המעשה יכול להגיע עד שבע שנות מאסר.
  • תקיפת קטין שגרמה לו חבלה חמורה בידי בן משפחה: העונש על תקיפת קטין שגרמה לו חבלה חמורה על ידי בן משפחה, עלול להגיע לכדי תשע שנות מאסר.

 

חשוב להדגיש שתקיפה וחבלה יכולות להיות גם תקיפה נפשית וגם חבלה נפשית, הגם שאלה לא באות לידי ביטוי מבחינה חיצונית. חשוב להדגיש גם שאם מדובר בתקיפה מתמשכת, הדבר יילקח בחשבון בקביעת העונש הסופי.

 

חובת הדיווח על תקיפת קטין וחסרי ישע

מעבר לביצוע התקיפה עצמה, המחוקק דאג לפעול גם כנגד מי שראה או ידע על התקיפה ולא דיווח. אדם כזה דינו מאסר של עד חצי שנה. מי שיודע על תקיפה חייב לדווח לעובד סוציאלי או למשטרה. מרגע שהדיווח התקבל, מקבלי הדיווח חייבים לפעול על מנת להפסיק את התקיפה.

בין השאר באמצעות כליאה או מעצר של התוקפים, או העברת הילדים המותקפים למשפחות אומנות במטרה להרחיק אותם מזירת ההתרחשות. חובת הדיווח היא גילוי של אזרחות טובה, אבל לעיתים קרובות הדיווח של שכן, מורה בבית הספר או אדם אחר שנחשף לבעיה, הוא הדרך היחידה העומדת בפני רשויות האכיפה לפתור את הבעיה.

 

על חשיבות ההתייעצות עם עורך דין פלילי במקרים של תקיפת קטין

למרות האמור לעיל, חשוב להבדיל בין תקיפה לבין פעולה לגיטימית של הורה, במטרה לחנך את הילדים שלו להתנהגות ראויה. לא אחת, במצבים קיצוניים שבהם הילדים פועלים באופן שמסכן אותם, עשויים הורים מסוימים לנקוט אמצעים שיש בהם יותר משמץ של אלימות.

כאשר המקרים הם גבוליים, עורך דין המתמחה בתחום עשוי לסייע להורים שהועמדו למשפט על לא עוול בכפם. הניגודים הללו בין הצורך לחנך את הילדים תוך הימנעות מנקיטת צעדים אלימים הם שיוצרים את הקונפליקטים ואת הצורך העולה מעת לעת להעמיד הורים או בני משפחה שפגעו בילדים לדין. ככל שעורך הדין מנוסה יותר, כך הוא יודע טוב יותר כיצד לנווט את המשפט ולמנוע הרשעה של הורים נורמטיביים.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

מכירת אלכוהול לקטין – עונש על המכירה

צריכת משקאות אלכוהוליים בקרב קטינים היא סיבה לדאגה בקרב הורים ורשויות אכיפת החוק. המחוקק במדינת ישראל מנסה להתמודד עם הבעיה באמצעות הגבלת המכירה של משקאות

התעללות בקטין – עונש

לקראת סוף המאה העשרים חלו שינויים ביחס לילדים, אשר הגדירו מחדש את היחסים בין הורים לילדים, ובין אפוטרופוסים לבין חסרי ישע הנתונים לאחריותם ולמרותם. אחד

התעללות בקטין ושמירה על גבולות בחינוך

מדינת ישראל היא אחת המדינות המתקדמות יותר בהתייחסות שלה לקטינים בכלל ולילדים בפרט. בעשורים האחרונים חלו שינויים משמעותיים ביחס לילדים. התנהלות כלפי ילדים שהייתה מותרת

ביטול כתב אישום נגד קטין

הסתבכות של קטין בפלילים עלולה להשפיע על המשך החיים שלו. נקודת המוצא של המחוקק היא שכאשר מדובר בקטין יש מקום לגלות הבנה, ככל שאופי העבירה