קבלת דבר במרמה – עונש

קבלת דבר במרמה הוא התרגום המשפטי למילה אחת ויחידה עם קונוטציה שלילית ביותר – רמאות. הביטוי "קבלת דבר במרמה" כולל שלוש מילים והוא משמש מזה שנים רבות פתח להגשת כתבי אישום במגוון רחב של תחומים, נגד מגוון רחב של אנשים פרטיים או גופים עסקיים ואחרים שעשו מעשה מרמה וקבלו שלא כדין כספים או תמורה אחרת מאנשים אחרים.

מה זה בעצם קבלת דבר במרמה? כיצד התעורר הצורך בחקיקה מהסוג הזה? איך מיושם בשטח השימוש בסעיף החוק הזה שהוא כל כך כוללני? מה הענישה הקבועה בחוק על עבירה מהסוג האמור? מתי כדאי להסתייע בשירותיו של עורך דין פלילי בתביעה בגין קבלת דבר במרמה? בשורות להלן נרחיב את היריעה בנושא קבלת דבר במרמה והמשמעויות שלו.

מהי קבלת דבר במרמה ומה המשמעות של העבירה הזאת

קבלת דבר במרמה הוא אחד הביטויים השגורים והיותר מוכרים בקרב הציבור בתוך חוק העונשין בישראל. למושג הזה יש פרשנות רחבה מאד, אבל כפי שכבר הוזכר לעיל אפשר לתאר את העבירה הזאת במילה אחת – רמאות. מי שפועל במטרה להונות את העומד מולו ולקבל כסף, רכוש או טובת הנאה, וזאת תוך הטעיה, הצגת מצג שווא או טענה אחרת שאינה אמת, נחשב למי שקיבל דבר במרמה.

יש מקרים שבהם השופטים מעניקים פרשנות רחבה לסעיף הזה ומתייחסים למגוון רחב של עבירות שאינן מיוחסות לקטגוריה ספציפית בחוק, כאל קבלת דבר במרמה. לדוגמה – קבלת תעודת הסמכה מקצועית על סמך אישורים לא מספקים, שבעקבותיה מקבל האוחז בתעודה הטבות כספיות, עשויה להיחשב קבלת דבר במרמה.

 

כיצד ומתי התעורר הצורך בחקיקה בעניין קבלת דבר במרמה

הצורך בחקיקה בעניין קבלת דבר במרמה, התעורר כנראה עקב ריבוי מקרים בהם נעשו ניסיונות מוצלחים להוציא מאנשים ומגופים עסקיים סכומי כסף גדולים, רכוש ומטלטלין, תוך הצגת מצגי שווא שהיו בעצם מעשה מרמה.

לדוגמא – חשמלאי שהוזמן לביתו של אדם לטפל בבעיית חשמל וממציא שורה של תקלות, כשהבעיה היא נתיך שנשרף בלבד. אותו חשמלאי יכול להיות נאשם בקבלת דבר במרמה, כיוון שהוציא במרמה כספים מלקוחות תמורת עבודות שלא בוצעו.

לפעמים עבירות קבלת דבר במרמה נופלות בין הכיסאות ואין להן הגדרה אפשרית אחרת בחקיקה הישראלית. מדובר בפעולות שברור שיש בהן מרמה אבל לפני שנחקק הסעיף של קבלת דבר במרמה, לא הייתה אפשרות ריאלית להגיש כתב אישום כנגד מבצע העבירה.

קבלת דבר במרמה – עונש
קבלת דבר במרמה – עונש

קבלת דבר במרמה – איך מיושם בשטח סעיף בחקיקה שהוא כל כך כללי

הסעיף בחקיקה שנקרא קבלת דבר במרמה הוא אחד הסעיפים שבהם רמת הפעילות והחדשנות גבוהה יחסית. במקרים רבים שבהם ברור לרשויות האכיפה ולפרקליטות שאכן בוצעה עבירה, אבל מצד שני אין סעיף רלבנטי בחוק המאפשר להעמיד לדין את העבריינים, עשויים האמונים על הגשת כתבי אישום לקטלג את העבירה תחת הסעיף של קבלת דבר במרמה.

המוח של עבריינים מאתגר שוב ושוב את רשויות החקיקה והאכיפה בישראל וממציא פטנטים חדשים לקבלת כספים שלא כדין באצטלה חוקית לכאורה. קבלת דבר במרמה הוא בדיוק סוג הסעיפים הגנריים שמאפשרים להתמודד עם החידושים המפוקפקים הללו בהצלחה.

 

איזה עונש קבוע בחוק בגין קבלת דבר במרמה?

הענישה הקבועה בחוק בגין הרשעה בסעיף של קבלת דבר במרמה הוא מאסר של שלוש שנים והיא נחשבת עוון. עם זאת, אם העבירה הזאת מצטרפת לעבירות אחרות, או שהעבירה נעברה בנסיבות מחמירות, כי אז העבירה נחשבת קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. במקרה הזה הסיווג של העבירה הופך ל"פשע" ורף הענישה עולה ועשוי להגיע לכדי חמש שנות מאסר בפועל.

 

אילו עבירות נחשבות לקבלת דבר במרמה על פי החוק בישראל?

להלן רשימה מדגמית של עבירות הנחשבות לקבלת דבר במרמה:

 

  • קבלת הטבה כספית על סמך מצג שווא: מקום עבודה המעניק הטבות כספיות למחזיקי תארים אקדמיים, העניק הטבות לעובד על סמך תעודות שהציגו מצג שווא של תואר אקדמי. במקרה הזה, גם העובד וגם מי שהעניק לו את המסמכים עלולים להיות מואשמים בקבלת דבר במרמה.
  • קבלה לעבודה על סמך תעודות מזויפות: לדוגמא – אדם התקבל לעבודה כרוקח על סמך תעודות הכשרה מחו"ל, שהתבררו כמזויפות.
  • הצעת שירותים ללא הסמכה או בלא שמקבל השירות היה צריך אותם: לדוגמה – מי שמזהיר נהג שיש לו תקלה ברכב, ואז מציע לתקן אותה תמורת כסף ובלא שבאמת בוצע תיקון, יואשם בקבלת דבר במרמה. גם מוסכניק המזייף תקלה עלול להיות מואשם באותה עבירה, אם בעל הרכב יציג הוכחות לקיומה.

 

בכל אחד מהמקרים יש יסוד של רמאות והכספים לא הוצאו מהקורבנות בכוח אלא בתחבולה. זה פירוש הקביעה "קבלת דבר במרמה".

 

קבלת דבר במרמה – מתי כדאי להסתייע בשירותיו של עורך דין פלילי?

מקדמת דנא, ובעיקר בעידן המודרני, השתרש בציבור הרחב מנהג של הגזמה, עיגול פינות והצגה שגויה של נתונים. אבל אם מטרת ההתרברבות להתקבל למשרה או לזכות בתמורה שלפי הנתונים האמיתיים איננה מגיעה לאותו רברבן, הרי שזאת בדיוק מהות העבירה של קבלת דבר במרמה.

על פי אמות המידה הללו, כל אדם שלא יודע את גבולות ההגזמה עלול למצוא את עצמו נאשם בסעיף של קבלת דבר במרמה. הסתייעות בעורך דין במקרה הזה היא לא רק מומלצת, אלא אפילו מחויבת המציאות. עורך הדין יפעל להוכיח שאין יסוד להאשים את מרשו בסעיף של קבלת דבר במרמה.

ככל שעורך הדין מכיר את התחום טוב יותר, הוא ימצא את הדרך להגן על הלקוח שלו מהאשמות שיכולות להכניס אותו לכלא לתקופה ארוכה.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עבירות הונאה במגזר הפרטי

עבירות הונאה הן מהמורכבות שבספר החוקים, כאשר לרוב מדובר בעבירות כלכליות שונות אשר כוללות: הונאה כלפי רשויות המס, הונאת בנקים או גופים מוסדיים אחרים ועוד.

עבירות הונאה במגזר העסקי

ככלל, עבירות של מרמה והונאה הולכות ונעשות נפוצות יותר ויותר בשנים האחרונות והן מבוצעות במגוון של דרכים. לפי חוק, מדובר באחת מהעבירות החמורות ביותר ומסיבה

מרמה והפרת אמונים

ככלל, אחת העבירות הקשות שעובד ציבור או בעל משרה בתאגיד עשוי לבצע הינה עבירת הפרת אמונים. לפי ההגדרה של עבירה מסוג זה, מדובר בשימוש בכוח

ביצוע תחבולה

חקירה פלילית הינה מפגש בין חוקר ובין נחקר, אשר נעשה מתוך אינטרס של כל אחד מהצדדים. במסגרת המשא ומתן שמתנהל במהלך החקירה, כל אחד מהצדדים

עורך דין מרמה והונאה

כשאנחנו עוד נמצאים בגיל הילדות, אנחנו לא פעם משחקים עם חברינו ובני משפחתנו בכל מיני משחקים, אשר במסגרתם אנחנו עלולים להרגיש מרומים. לפעמים מי שמשחק

עבירות ביטוח לאומי

עם העבירות שהפכו נפוצות יותר בשנים האחרונות, ניתן למנות עבירות ביטוח לאומי. עבירות המתבצעות מול המוסד לביטוח לאומי הן למעשה עבירות פליליות לכל דבר ועניין.