האם יש צורך בשירותיו של עורך דין לצורך תביעה נזיקית?

תביעה נזיקית מפגישה בין 3 צדדים.

מצד אחד, האדם הטוען שנגרם לו נזק, מצד שני, האדם שנטען כלפיו כי גרם לנזק ובתווך השופט אשר נדרש להכריע בתביעה.

ההליך מתנהל בזירה משפטית והוא מבוסס על עולם מושגים שאינו מוכר למי שאינם בעלי השכלה משפטית.

ייצוג משפטי בתביעה נזיקית איננו בגדר חובה, אך יש בו כדי להשפיע בצורה קריטית על התוצאה.

תביעה נזיקית – על קצה המזלג

תביעה נזיקית היא תביעה שבה אדם אשר טוען כי נגרם לו נזק, מסמן את מי שלדעתו אחראי בגרימת הנזק. במקרה שאותו מזיק לכאורה מסרב לפצותו ללא צורך במעורבות שיפוטית, מגיש הניזוק תביעה לבית המשפט ובה הוא נדרש לפרט איזה נזק נגרם לו, מה גובה הפיצוי אותו הוא תובע ומדוע הנתבע אותו ציין בכתב התביעה הוא הגורם אשר אחראי לנזק ונדרש לשלם לו פיצויים.

 

תביעה נזיקית רגילה

תביעה נזיקית מוגדרת לפי היקפה. בעוד שתביעה נזיקית שבה הסכום הנתבע הוא עד 2,500,000 ₪ תוגש לבית משפט השלום, תביעה בסכום גבוה יותר תוגש לבית המשפט המחוזי. נתון נוסף אשר חשוב לזכור הוא כי הגשת תביעה מחייבת בתשלום אגרה  של 2.5% מגובה התביעה.

הנטל בהגשת תביעה נזיקית היא ראשית בהוכחת קיומו של נזק. בשלב הבא יידרש התובע להוכיח רשלנות מצד הנתבע וקשר סיבתי בין רשלנותו להתרחשות הנזק. נטל ההוכחה הוא עליו והוא נדרש להוכיח כי טענתו היא טענה סבירה יותר מטענת ההגנה של הנתבע.

 

בחירת עורך דין לפי תחום מומחיות

דיני הנזיקין נפרשים על מגוון רחב של סוגי נזקים. ניתן למנות  נזקים הנובעים מרשלנות רפואית, נזק שנגרם לרכב במסגרת תאונת דרכים, נזק למבנה עקב רשלנות של הקבלן שבנה אותו או נזק שנובע מאבחון שגוי של מום בעת היריון.

ניתן לחלק באופן גס את תחום התביעות הנזיקיות לשני ענפים עיקריים – תביעות בגין נזקי גוף ותביעות בגין נזקי רכוש. בכל תת תחום ניתן למצוא עורכי דין אשר מנוסים ומיומנים בו באופן ספציפי, מצויים במעקב אחרי ההלכות העדכניות בעניינו ובעלי יכולת להעניק ייצוג משפטי מיטבי. בתחום של תביעות נזיקין עורך דין אושיק אליהו הוא בעל הניסיון והמומחיות הנדרשים.

האם יש צורך בשירותיו של עורך דין לצורך תביעה נזיקית
האם יש צורך בשירותיו של עורך דין לצורך תביעה נזיקית

תביעה קטנה

במקרים של נזקים בהיקף שאינו גדול אשר מוגבל לסכום של עד 33,800 ₪, ניתן להגיש תביעה שנקראת תביעה קטנה. סדרי הדין במקרה של תביעה מסוג זה הם פשוטים יותר, דיני הראיות פחות נוקשים ונקודת המוצא היא שניתן לפתור מחלוקות מסוג זה ללא צורך בייצוג משפטי. מצד שני, האפשרות לערער על פסק דין בתביעה קטנה היא קשה הרבה יותר מאשר בתביעה רגילה.

 

תביעה נזיקית – לעשות זאת בצורה נכונה

הגשת תביעה נזיקית או התגוננות מפני תביעה כזו, היא משימה מורכבת שדורשת את הכרת הדין באופן מעמיק לצד ניסיון מעשי בניהול תביעות מעין אלה. הגשת תביעה או התגוננות מפניה ללא ייצוג ברמה גבוהה, תאפשר יתרון לצד השני ועשויה להותיר את הצד הלא מיוצג חשוף להפסד בתביעה אשר יגרור עמו הפסדים כספיים. משכך ברור כי מדובר במשימה הדורשת ייצוג משפטי.

 

שופט

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
משקל

מידע נוסף סביב הנושא