עורך דין עבירות אלימות

כל אחד מאיתנו עלול למצוא את עצמו באינספור מקרים שבהם הוא יזדקק לשירותיו של עורך דין פלילי, כי למרות שאנחנו חיים בצורה נורמטיבית ורגילה, אין לדעת מה יוליד יום. אין לדעת מתי מישהו ירצה לתקוף אותנו ומצד שני, עלול להיות שאפילו אנחנו בעצמנו נמצא את עצמנו בצד המואשם. חשוב לדעת, ולא משנה על איזו עבירת אלימות מדובר, שאומנם עורך דין עבירות אלימות, אפילו הטוב ביותר, לא יוכל לשנות את מה שקרה, אך הוא כן יוכל לסייע בתהליך עצמו.

עורך דין עבירות אלימות יכול לעזור לנו להבין מה עלינו לעשות, כיצד למזער את הנזקים ואיך להפוך עונש מאוד כבד לעונש קטן יותר. לכן זה לא משנה אם אתם נמצאים בצד התוקף או בצד הנתקף, כי מה שבטוח זה שעליכם למצוא עורך דין עבירות אלימות מקצועי שיוכל לעזור לכם וללוות את כל התהליך שבו אתם נתונים היום.

עורך דין עבירות אלימות במשפחה

אחד מהמקרים הקלאסיים, אם כי גם הכי עצובים שיש, בתחום עבירות האלימות, אלה הם המקרים של אלימות בתוך המשפחה.

לכאורה המשפחה שלנו צריכה להיות המקום הכי מוגן שיש, כי הרי ההורים שלנו הביאו אותנו לעולם מתוך אהבה, רצון, תכנון וכוונה.

עם זאת, כולנו יודעים שיש לא מעט מקרים של אלימות בתוך המשפחה בדרגות חומרה שונות. מטבע הדברים, כיוון שלגברים יש יותר כוח פיזי מנשים, כמעט כל המקרים שבהם מדובר על אלימות בתוך המשפחה מדובר למעשה על אלימות של גברים כלפי נשים או גברים כלפי ילדים.

הדוגמא הקלאסית ביותר היא זוג נשוי שבו הגבר מכה את האישה וגם את הילדים. מה עושים במצב כזה? ומדוע המצב הזה כל כך רגיש? האם יש פתרון לסיטואציה הזאת והאם יש דרך שבה באמת ניתן יהיה לסייע לאותו אדם שהפך להיות קורבן בביתו שלו? חשוב שתדעו:

התשובה היא חד משמעית כן ובהחלט יש מה לעשות בנידון.

על אף אחד מאיתנו לא באמת נגזר לחיות במקום שבו הוא מפחד מאלימות ואין ספק שהיום גם מבחינה חוקית יש לא מעט דברים שאפשר לעשות בנידון.

כמובן שצריך להוכיח שאכן מדובר על מקרה של אלימות בתוך המשפחה, אך ברגע שנוכל להוכיח זאת, בדרך כלל החוק יעמוד לצידנו ויגן עלינו מפני אותו תוקף.

עורך דין עבירות אלימות
עורך דין עבירות אלימות

הקושי להתלונן

בדרך כלל הבעיה המרכזית במקרים של אלימות בתוך המשפחה זו העובדה שצריך להתלונן למעשה על אחד מבני הבית, שאמור להיות האדם הקרוב לנו ביותר בעולם.

כיצד, לדוגמא, ילד בן 10 יכול בכלל לעלות על דעתו להתלונן על כך שהוריו מרביצים לו? וכיצד הוא יפנה לעורך דין עבירות אלימות? הרי תמיד מחנכים אותנו בכל מקום שההורים הם אלה שדואגים לנו והם אלה שאוהבים אותנו בכל מצב. יתרה מכך, אפילו במקרי אלימות חמורים בדרך כלל יש גם "ימים טובים".

זה אומר שלא בכל בוקר הילד קם ומיד מרביצים לו, אלא בדרך כלל המצב הוא שמתייחסים אליו יפה בין התפרצות להתפרצות.

זה מה שהופך את המחשבה על תלונה לעוד יותר מורכבת, אם כי גם במקרים כאלה עדיף להתלונן ולעשות הכול כדי למגר את התופעה הזאת ובעיקר – כדי להוציא את התוקף מהבית.

בנוסף לכך, כמובן שבמקרים שבהם מדובר על ילד שסובל מאלימות בתוך המשפחה הרי שפעמים רבות, אפילו אם הוא חושב להתלונן, הוא לא יידע לאיפה לפנות וכיצד לפנות לעורך דין עבירות אלימות.

כאן בדיוק נכנסים כל העובדים הסוציאליים והמורים לפעולה, כי הם אלה שצריכים להיות עם היד על הדופק לכל אורך הדרך ובעזרת הכלים שיש להם לזהות סיטואציות בעייתיות.

 

הוויתור על הפרטיות

עוד סיבה שבגללה להגיש תלונה במקרים של אלימות במשפחה זה לא עניין פשוט, זו העובדה שבמקרים כאלה עלינו לוותר בדרך כלל על הפרטיות שלנו.

אומנם מה שיספר הקורבן לעורך הדין שלו יהיה עם חיסיון ועוה"ד לא ילך ככה סתם לדבר על הדברים בפני אחרים, אך מצד שני, יכול להיות שלא יהיה מנוס מאשר עדות שצריך יהיה להציג בפני בית המשפט. משמעות הדברים היא שאותו אדם, או ילד, לא רק עבר תקיפה שערערה אותו ופגעה בו ברמה קשה, אלא עכשיו עליו גם לוותר על הפרטיות שלו ולדבר על הדברים בפני לא מעט אנשים שייכנסו לנשמתו, לחייו ולמשפחתו.

עם זאת, חשוב לזכור שברוב המקרים כדי שהתופעה של אלימות בתוך המשפחה תיפסק או כדי שהקורבן יפסיק לסבול ממנה, צריך לפנות לעורך דין עבירות אלימות במשפחה, להגיש תביעה ולערב את בית המשפט בנושא.

 

עורך דין עבירות אלימות – סחיטה באיומים

עוד מקרה שרבים מאיתנו מוצאים את עצמם מתמודדים איתו, זה המקרה הקלאסי של סחיטה באיומים.

ראשית, כדאי לדעת שמבחינת החוק ישנו הבדל בין איומים שכללו סחיטה ובין איומים שלא כללו סחיטה או שימוש בכוח.

בשני המקרים בית המשפט רואה את העבירה הזאת בחומרה, אך במקרה שגם הייתה סחיטה העונש יהיה גדול יותר ובדרך כלל הוא יעמוד על 9 שנים.

ההבדל בין עבירת איומים ובין עבירה של סחיטה באיומים הוא שבמקרה הראשון התוקף רק רוצה להפחיד את האדם שעליו הוא מאיים. לעומת זאת, במקרה השני הוא גם רוצה לגרום לקורבן להתנהג בצורה מסוימת, לעשות מעשה מסוים או לא לעשות מעשה מסוים ולכן העונש כאן גדול יותר.

 

מהם השיקולים שיכולים להשפיע על החלטת בית המשפט בנושא?

במידה ומגיעה לפתחו של בית המשפט תביעה בגין סחיטה באיומים, אנחנו רואים שיש לא מעט שיקולים שיכולים להשפיע על החלטת בית המשפט.

אומנם זה נכון שגם לגבי העבירות הללו המחוקק קובע מספר מדויק של שנות מאסר, אך כמובן שבפועל הדברים נראים אחרת כי בכל מצב בית המשפט יכול להחליט למזער את העונש בגלל סיבות כאלה ואחרות.

ישנם לא מעט נתונים שבית המשפט ירצה לבדוק במקרים של סחיטה באיומים, ואחד מהם אלה הן כמובן הנסיבות שבו הכול התרחש.

איפה זה קרה? מי אמר למי? והאם הם היו עדים לכל המאורע הזה? בנוסף, בית המשפט ינסה לבדוק מה היה עושה אדם סביר ונורמטיבי.

כלומר, האם גם אדם אחר היה באמת נבהל מאותם איומים או לא. נוסף על כל אלה, כאשר בית המשפט יחליט על כמה יעמוד עונשו של האדם שאיים, הוא ייקח לתשומת ליבו גם את עברו של אותו תוקף. כלומר, האם הוא מוכר למשטרה?

האם יש נגדו כבר תיקים פליליים והאם הוא כבר היה מואשם בעבר בעבירת סחיטה באיומים?

או שאולי מדובר על אדם שיש לו עבר פלילי נקי ושמעולם אפילו לא הוזמן לחקירה?

בית המשפט יתייחס לכל הפרטים הללו בעת ההחלטה על גזר הדין ולכן כל עו"ד פלילי ינסה להציג את הלקוח שלו בתור אדם בר דעת, שקול ועם עבר נקי.

 

החשש של הקורבנות להתלונן על מי שאיים עליהם

ממש כפי שקורה במקרים של אלימות בתוך המשפחה, אנחנו רואים שגם במקרים של סחיטה באיומים אחד מהצעדים הקשים ביותר עבור הקורבנות הוא דווקא להגיש תלונה.

העניין הוא שאותו אדם שאיים עליהם, בינתיים, עד שייגזר דינו או עד שיעצרו אותו, מסתובב חופשי. משמעות הדברים היא שמבחינת הקורבן הוא, כלומר הקורבן, יכול להיפגש עם עורך הדין אך כבר עצם הפגישה עם עורך הדין עלולה לגרום לעוד איומים ולאלימות מצידו של התוקף.

לכן הרבה מאוד אנשים מעדיפים לעשות כבר את מה שמאיימים עליהם, בין אם זה לשלם כסף ובין אם זה לבצע כל פעולה אחרת, ובלבד שהסיפור הנוראי הזה יגמר. עם זאת, חשוב שתדעו:

ברוב המקרים הנטייה של אותם אנשים שסוחטים באיומים היא לחזור ולעשות זאת שוב, במיוחד אם הם קיבלו את מבוקשם.

בנוסף לכך, כבר בתחילת הדרך, כלומר כאשר אדם מסוים רק נחשב לחשוד בעבירת סחיטה באיומים, ניתן יהיה לעצור אותו.

לכן אין לכם סיבה אמיתית לפחד או לחשוש מצעד כזה ובהחלט כדאי שתפנו לעורך דין עבירות אלימות מקצועי שיוכל לעזור לכם בעניין.

 

סוגי האיומים המצריכים עורך דין עבירות אלימות

תופעה נוספת שעלולה להתרחש בכל מקום ובכל פינה בישראל, אלה הן עברות של איומים מכל הסוגים.

אפילו אנשים שרואים את עצמם כנורמטיביים לכל דבר ובטוחים שהם לא מתרגזים ולא "יוצאים מהכלים" לעולם, עלולים למצוא את עצמם כועסים ואפילו מאיימים על מישהו.

חשוב לדעת שהמחוקק מנסה בנושא הזה למגר את תופעת האלימות הנוראה הקיימת בישראל, מה שמוביל אותו לקבוע עונשים כבדים וחמורים בנושא של איומים מכל הסוגים.

יתרה מכך, מבחינת בית המשפט השאלה האם האיום אכן מומש או לא אינה רלוונטית, כי מה שחשוב כאן זו העובדה שאדם אחד איים על אדם אחר ובצורה כזאת פגע בו.

איום יכול להיות על שמו הטוב של מישהו, על פגיעה פיזית בו או אפילו על פגיעה בפרנסה שלו ולכן ברור מדוע זו תופעה כל כך חמורה.

האם באמת רק בגלל שאדם מסוים יותר גדול וחזק פיזית מאדם אחר זה אומר שהוא צריך לאיים עליו ולגרום לו להרגיש לא בנוח או לחשוש? התשובה היא חד משמעית לא ובית המשפט יעמוד כאן לצד החלשים.

 

איך מוכיחים שזה אכן היה איום?

למי מאיתנו לא יצא להגיד למישהו אחר "אני כבר אראה לך מה זה", או מילים חמורות כמו "אני אהרוג אותך"?

בשעת כעס כל אחד מאיתנו עלול לפרוץ את הגבולות של עצמו ולהתנהג בכל מיני התנהגויות שאחרת כלל לא היינו בוחרים בהם.

למרות שכמובן אין שום הצדקה להתנהגות כזאת או לבחירת מילים שכזו, עדיין לא תמיד התנהגות כזאת יכולה להיחשב כאלימה.

ישנם לא מעט כלים שבהם ישתמש בית המשפט כדי  לנסות להבין באיזו סיטואציה מדובר ואיזה מקרה בדיוק מונח כאן לפניו.

ראשית, בית המשפט ינסה לעשות הכול כדי להבין את הנסיבות עצמן.

לדוגמא, איך בדיוק קרה האיום? האם מדובר על איום שחזר על עצמו לאורך תקופה מסוימת או שזה היה איום חד פעמי? האם יש עדים לכל מה שקרה?

ובנוסף לכך, האם אמירת האיום הייתה ריאלית, כלומר האם המאיים איים במשהו שהוא אכן יכול היה לבצע או שזה היה איום כללי כדי לגרום לאווירה לא נעימה?

בית המשפט יתייחס לכל הפרטים הללו בניסיון לקבוע את חומרת המצב ובהתאם לכך גם להחליט על העונש המתאים.

 

האם כדאי להגיש תביעה על איום?

איומים, כאשר הם הופכים להיות אגרסיביים וכאשר התדירות שלהם גדולה, אינם נעימים.

לכן ברור מדוע כל אדם שסובל מסיטואציה כזאת ירצה לעשות הכול כדי להפסיק אותה.

חשוב לדעת שגם במקרים כאלה בדרך כלל בית המשפט נוטה יותר להקשיב לקורבן, כי איש מאיתנו לא צריך לחיות את חייו תחת פחד.

מצד שני, יש גם הרבה מקרים של איומים מכל הסוגים שההוכחה בהם לא פשוטה וגם צריך להבין שמדובר על הליך משפטי לכל דבר.

זה אומר שאם תגישו היום את תביעת האיומים נגד אדם מסוים, זה עדיין לא אומר שמחר התהליך יסתיים, אפילו אם יהיה לכם עורך דין עבירות אלימות מוביל שיוכל לנהל עבורכם את המאבק.

מדובר על מאבקים שעלולים לקחת גם לא מעט זמן ולכן חשוב שתיקחו זאת בחשבון.

עורך דין עבירות אלימות

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עבירת תגרה

בכדי לשמור על שלומו של הציבור ולהגן עליו, קיימים כמה חוקים אשר אוסרים התנהגות אלימה ובריונית. אנשים אשר מפרים חוקים אלה עשויים לקבל עונשי מאסר

עבירת תקיפה סתם

"תקיפה סתם" הינה אחת מהעבירות שההרשעה בגינן אינה מחייבת פגיעה פיזית. ככלל, מדובר בעבירה פלילית שמוגדרת כמעשה אלים כלפי אדם אחר בניגוד לרצונו. מבין כלל

עבירות איומים

עבירות איומים הן עבירות פליליות נפוצות למדי במדינת ישראל. עבירות איומים מתבצעות כנגד אנשים מכל קבוצות האוכלוסיה – החל מנבחרי ציבור, אנשים מפורסמים, אושיות תקשורת,

עבירת חבלה חמורה

עבירות של תקיפה וחבלה נחשבות לעבירות חמורות מאוד. המחוקק שואף, ובצדק, להעניש את העבריין הגורם חבלה לאדם אחר בחומרה. זאת, בהתאם לחומרת החבלה שאותה גרם.

עו"ד אלימות במשפחה

אלימות במשפחה היא בין התופעות היותר מטרידות שניתן להעלות על הדעת, ודווקא בתקופה האחרונה, היא הופכת שכיחה מאי פעם. למרבה הצער, עבור אנשים רבים, התא