עורך דין הפרת אמונים

בחוק העונשין בישראל כלול סעיף אשר מתייחס לעבירות מרמה והפרת אמונים. בבסיסן, עבירות הפרת אמונים נוגעות לעובדה שעובד ציבור פעל באופן שיש בו כדי להפר את האמון לו הוא זכה מצד הציבור, ו / או מעסיקיו. עובדי ציבור חייבים על פי חוק לשמור על טוהר המידות, על אמון הציבור ועל האינטרס הציבורי.

אולם דווקא מפאת העמימות של סעיף זה, אדם שנאשם בהפרת אמונים נדרש להסתייע בשירותיו הטובים של עורך דין הפרת אמונים, שעליהם נפרט בהרחבה במסגרת הסקירה הבאה.

באילו מצבים יש צורך בשירותיו של עורך דין הפרת אמונים?

ישנם מגוון תרחישים שבהם אדם בישראל עלול להזדקק לייצוג משפטי עקב חשד להפרת אמונים. בשורות שלהלן נציג 2 דוגמאות להמחשת מקרים אפשריים של הפרת אמונים. דוגמא אחת לעבירת הפרת אמונים, היא מצב שבו עובד ציבור עושה שימוש לתועלתו האישית, במידע שהיה נגיש לו במסגרת תפקידו.

למשל, אם עובד בשירות המדינה נחשף למידע רגיש הנוגע לחברה הנסחרת בבורסה אשר עומדת בפני זכיה בעסקה גדולה ולכן מחירי המניות שלה עומדים לנסוק, הרי שרכישת מניותיה של חברה זו מצד אותו עובד ציבור היא בחזקת עבירות הפרת אמונים. היינו, יש כאן מקרה של ניצול מידע פנימי לשם הפקת רווח אישי, שהוא פעולה המנוגדת לחוק.

דוגמא נוספת להפרת אמונים, היא מצב שבו עובד במשרד ממשלתי היטה מכרז שהוא אחראי עליו לטובת מקורב או קרוב משפחה שלו. גם כאן חושף את עצמו עובד הציבור להרשעה בעבירת הפרת אמונים, ובייחוד אם מקורביו אם אלו שיזכו במכרז האמור, כאשר ההצעה שהגישו לא בהכרח הייתה ההצעה המוצלחת ביותר.

בסיכומו של דבר, כל עובד ציבור אשר מגיע להחלטה מקצועית שאינה מבוססת על האינטרס הציבורי אלא על תועלתו האישית, עשוי להיות מואשם בביצוע עבירות הפרת אמונים ומרמה שדינן קנסות ועונשי מאסר. אי לכך, בכל זימון לחקירה או דיון משפטי הנוגעים להפרת אמונים, יש להסתייע בשירותיו של עורך דין הפרת אמונים.

 

על חשיבות ההתייעצות עם עורך דין הפרת אמונים במקרים שמשתמעים לשתי פנים

במקרים רבים בהם נאשם עובד ציבור בביצוע עבירת הפרת אמונים, מועלית הטענה כי לא בכל המקרים קיימת אפשרות לניתוק הקשר בין החלטות מקצועיות לבין תועלת אישית. ישנם מצבים שבהם בעל הסמכות לקבל החלטות, עשוי להפיק תועלת ישירה או עקיפה מהחלטתו.

האם נכון יהיה לומר כי בכל תרחיש כזה, על בעל המשרה לפסול עצמו מביצוע תפקידו? אלו הן אכן סוגיות מורכבות, ולכן כאשר עובד ציבור נתקל במצב שעלול לעורר מחלוקת, מוטב לו שיסתייע מבעוד מועד בשירותיו של עורך דין הפרת אמונים, ויקבל את עצתו לדרך הפעולה הראויה והלגיטימית ביותר מבחינת החוק.

עורך דין הפרת אמונים
עורך דין הפרת אמונים

מהו תפקידו של עורך דין הפרת אמונים בהגנה על נאשמים בעבירות הפרת אמונים?

למרבה הצער, כבר הוזכרה לעיל העובדה שאישומים בעבירות של הפרת אמונים עלולים להיות מעורפלים וחמקמקים מטבע הדברים. ואמנם, במקרים רבים קורה שהגשת כתבי אישום בגין עבירות מרמה והפרת אמונים מתבצעת אף בתרחיש שבו לנאשם לא הייתה כלל כוונה לפעול באופן המנוגד לחוק, והוא לא פעל אלא בתום לב.

למרות זאת, קיימים מקרים שבהם ההחלטה להגיש כתב אישום כנגד עובד ציבור מתקבלת חרף חפותו לכאורה. זהו מקרה קלאסי למצב בו אדם נדרש לפנות לייעוץ משפטי מקצועי של עורך דין הפרת אמונים. עורך דין הפרת אמונים הוא למעשה עורך דין פלילי בעל התמחות ספציפית בתיקים מסוג זה, אשר מפאת היכרותו עם נבכי החוק ואופן התנהלותה של המערכת המשפטית, יכול לכוון חשודים ונאשמים בהתנהלותם מול גורמי האכיפה והחוק, על מנת לצמצמם נזקים.

עורך דין הפרת אמונים, מתוקף תפקידו, אחראי ללמוד את נסיבות המקרה בהן היה מעורב לכאורה מרשו, ולגבש יחד עימו קו הגנה שיסייע לו להזים את החשדות כנגדו או לכל הפחות – להביא להפחתה בעונשים הצפויים ללקוח, לו יורשע.

 

לאילו כישורים ניתן לצפות מעורך דין הפרת אמונים?

עורך דין הפרת אמונים חייב להתמצא היטב בהוראות החוק ונדרש לדעת איך להשתמש בנתונים הקיימים ואיך להציג את המקרה בצורה שתדגיש את חפותו של הנאשם, ככל שהוא נאשם בעבירה שלא ביצע בפועל. למרבה הצער, לא אחת קרה שבעל תפקיד עבר בשוגג עבירה שעליה הוא נשפט ונתן את הדין.

זאת הסיבה לכך שנבחרי ציבור רבים מעסיקים יועצים משפטיים, שמכוונים אותם ומזהירים אותם מפני האפשרות להגשת תביעה כנגדם, אם ינקטו בפעולות שעלולות ליצור את הרושם של ביצוע עבירה של מרמה והפרת אמונים.

 

על פי מה בוחרים עורך דין הפרת אמונים?

ניתן לומר בוודאות גמורה כי בחירה נכונה של עורך דין פלילי שיהיה אמון על ההגנה במקרה של אישום בעבירות הפרת אמונים, הינה הדבר החשוב ביותר שיכול נאשם בעבירה כזאת לעשות. הבחירה של עורך הדין צריכה להתבסס על הניסיון המוצלח שלו במקרים קודמים ועל הידע הרב שלו בתחום הרחב למדיי של עבירות מהסוג האמור.

קיומו של אמון מלא בין הלקוח לבין עורך דינו הוא לא פחות קריטי מניסיונו של עו"ד הפרת אמונים בתחומו. הסיבה לכך היא שלא אחת האמון בין עורך הדין לבין מיוצגיו מאפשר לו לפעול בשמם באופן שמשרת את טובתם באופן אופטימלי, גם אם בתחילה הלקוח אינו בהכרח סבור כי זהו קו ההגנה הנכון עבורו.

מאחר ולא קיימים שני תיקי הפרת אמונים שהם זהים זה לזה לחלוטין, הן הנאשם והן עורך דינו, פועלים בטריטוריה שהיא זרה להם, ולכן הצלחתם בתיק תלויה בשיתוף הפעולה ביניהם, שיאפשר להם לבנות יחדיו את האסטרטגיה המשפטית המיטבית עבור הלקוח, בהתחשב בנסיבות המקרה.

 

בשורה התחתונה

על כל פנים, אין עוררין על כך שחשד או העמדה לדין בגין הפרת אמונים, אינם עניין של מה בכך. מסיבה זו, נדרשת מיומנות רבה של עורך הדין הפלילי, המייצג את הלקוח בתיק, לצד ניסיון לא מבוטל ורקורד של הצלחות בתיקים דומים. בסיכומו של עניין, לעורך דין הפרת אמונים איכותי, ישנה היכולת לחלץ את מרשו גם ממצבים מורכבים במיוחד. מכאן החשיבות הרבה של בחירת עורך הדין המתאים ביותר למשימה.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עורך דין מידע פנים

מעת לעת, אנו שומעים על מקרים שבהם אנשים שהחזיקו בניירות ערך, או רוכשים פוטנציאליים של מניות השייכות לחברה בורסאית, עשו שימוש במידע פנים לטובת הפקת

עבירות צווארון לבן – עונש

עבירות צווארון לבן הן סוגים שונים של פעולות בלתי חוקיות אשר מתבצעות בשאיפה לקצור רווחים באמצעים בלתי חוקיים ולא מוסריים. למרות שבעבר עבירות צווארון לבן

עורך דין עבירות צווארון לבן

המושג עבירות פליליות, מזוהה באופן אוטומטי עם כמעט עם פעולות אגרסיביות, טקטיקות הפחדה ומעשי אלימות, שתכליתם הינה לגרום לקורבנות המעשה להיות מפוחדים וכנועים בזמן שהעבריין