עורך דין הטרדה מינית

חרף העובדה שחלפו למעלה מ – 20 שנים מאז שנחקק החוק למניעת הטרדות מיניות בישראל, גם בשנת 2021 תופעת ההטרדה המינית, טרם פסה מן העולם. אנשים רבים בישראל עדיין נזקקים לשירותיו של עורך דין פלילי בכל הנוגע להגנה על כבודם ועל זכויותיהם בהקשר של הטרדות מיניות המתרחשות בסביבות ותרחישים שונים בחיי היומיום.

לכן, במדריך הבא נתמקד בנושא רגיש זה ובסוג הסיוע שעורך דין הטרדה מינית יכול לספק – הן לנפגעי מעשי ההטרדה והן למי שנפגע מתלונת שווא על הטרדה מינית. מומלץ מאוד לקרוא ולהכיר.

מהו החוק למניעת הטרדה מינית בישראל?

החוק למניעת הטרדה מינית בישראל, נכנס לתוקף בשנת 98 של המאה הקודמת, ולמעשה – חולל שינוי תפיסתי מהותי, בדינמיקה בין נשים וגברים בישראל. שינוי זה בא לידי ביטוי, הן בסביבת העבודה והן במרחב הציבורי. מטרתו של החוק למניעת הטרדה מינית בישראל היתה לצמצם את תופעת ההשפלה והביזוי המיני של נשים בעיקר, ולמנוע את החפצתן ואפלייתן על רקע המגדר שלהן.

החידוש הבולט שחל במסגרת חוק זה, הוא ביכולת לפרש אמירות ומעשים שונים שנחשבו עד אז קבילים אם לא לגיטימיים, בתור אקט מובהק של הטרדה מינית, הנחשב כעבירה פלילית בראי החוק וככזה – נושא בצידו סנקציות פליליות בהתאם להוראות בחוק העונשין.

 

למותר לציין כי מאז כניסתו של החוק למניעת הטרדה מינית בישראל לתוקף, חל שיפור דרמטי במעמד האישה בסביבת העבודה והן במרחב הציבורי. גם היום, נמשכת מגמת ההתרחבות והלגיטימציה של השיח הציבורי בנושא הטרדות מיניות – ועקב כך, נכונותם של אנשים שנפגעו מאקטים של הטרדה מינית בארץ לדווח על המקרה, ולפתוח בהליכים פליליים, גדלה בהדרגה.

יחד עם זאת, תהליך הלמידה, ההטמעה והאכיפה של החוק למניעת הטרדה מינית בישראל, והכרת המגבלות שלו, נמצאים עדיין בעיצומם. בדיוק באזור הזה, של הגבולות האפורים בין האסור למותר, נדרשים שירותיו של עורך דין הטרדה מינית, שיסייע במיצוי זכויותיהם של קורבנות התופעה.

 

מהו תפקידו של עורך דין הטרדה מינית?

עורך דין הטרדה מינית, הוא למעשה עורך דין פלילי לכל דבר ועניין, שתחום ההתמחות שלו הוא ייצוג וליווי של לקוחות בתיקי הטרדה מינית. עורך דין הטרדה מינית עשוי לפעול הן כמייצג של נפגעי הטרדה מינית והן כמייצג של לקוחות הנחשדים או נאשמים בהטרדה מינית.

במסגרת תפקידו, אמון עורך דין הטרדה מינית, לבחון את הראיות בתיק, לבדוק את נסיבות המקרה ולהוציא את הצדק לאור, גם במקרים שבהם מורכב יחסית לזהות מיהו הצד האחראי על חציית הקווים.

עורך דין הטרדה מינית
עורך דין הטרדה מינית

כיצד עורך דין הטרדה מינית מסייע במניעת אפליית נשים על רקע מיני?

החוק למניעת הטרדה מינית, בא כאמור, לייצב את מעמדן של נשים בישראל – הן בסביבת העבודה, במוסדות הלימוד, במסגרות הצבאיות, בשירות המדינה, ובכל מסגרת שבה עלולה אפליה על רקע מיני לשבש את מהלך הקריירה של נשים. אולם בפועל, עוד רבה הדרך עד למצב האידילי שבו גברים ונשים יטופלו כשווים בכל ההיבטים.

בדיוק בפער הזה, נכנס לתמונה עורך דין הטרדה מינית, שבכוחו לתרגם את יחסי הכוחות והדינמיקה הנוצרת בין נשים וגברים במצבים שונים לכלל שפה משפטית, שמאפשרת להבדיל בין התנהגות לגיטימית וראויה לבין התנהגות פוגענית שאינה קבילה בראי החוק.

כל זאת, על מנת שנשים יוכלו לפעול בערוצים המקובלים כדי להגן על צנעתן ועל כבודן במרחב הציבורי מבלי לחשוש מההשלכות שעלולות לבוא בדמות חסימת התפתחותן המקצועית משיקולים שאינם ענייניים.

 

כיצד יכול עורך דין הטרדה מינית לעזור לנפגעי הטרדות מיניות?

עורך דין הטרדה מינית יכול לעזור לנפגעי ונפגעות הטרדה מינית, במיצוי הדין מול הצד הפוגע.באותה המידה, עורך דין הטרדה מינית עשוי גם לסייע לאנשים שכנגדם הוגשו תביעות שווא בגין הטרדות מיניות שלא היו ולא נבראו.

לאור העובדה שבתחום היחסים שבינו לבינה קיימים הרבה "שטחים אפורים" שהחוק אינו מכסה כראוי, ישנה חשיבות מכרעת לקבלת סיוע משפטי מקצועי בכל מקרה של חשד להטרדה מינית לסוגיה.

 

מה חשוב לדעת כשפונים להתייעצות עם עורך דין הטרדה מינית?

כשפונים להתייעצות עם עורך דין הטרדה מינית, חשוב לבחון את מידת הבקיאות של איש המקצוע העומד מולכם, ברזי החקיקה הנוגעת לתחום ההטרדות המיניות בישראל, בהלכה הפסוקה ובתקדימים המשפטיים הנוגעים לתביעות הטרדה מינית.

לשליטתו של עורך דין הטרדה מינית בתחום זה, חשיבות רבה למיצוי זכויותיו של הלקוח ששוכר את שירותיו. יתרה מכך, בתיקי הטרדה מינית, חשובות מאוד גם היסודיות ומוסר העבודה של עורך הדין שאת שירותיו תשכרו.זאת משום שתשומת הלב של עורך הדין לפרטים במקרים מסוג זה, יכולה לחרוץ גורלות.

ללא למידה של פרטי המקרה המדובר וירידה לעומקם, קשה לעיתים לקבל את תמונת המצב המלאה וכתוצאה מכך – חייהם ושמם הטוב של אנשים עלול להיפגע במסגרת ההליך הפלילי – הן מהצד התובע והן מהצד הנתבע. עורך דין הטרדה מינית, נדרש גם לרגישות רבה כלפי מיוצגיו, הנתונים במצב רגיש ופגיע במיוחד, מטבע הדברים.

 

בשורה התחתונה

אם יש לכם צורך להרחיב את הבנתכם בנושא של הטרדה מינית, או שאתם מצויים במצב בו אתם זקוקים להכוונה משפטית מקצועית בסוגיות הקשורות בהטרדה מינית, מומלץ לפנות בהקדם להתייעצות מול עורך דין הטרדה מינית שיוכל להציג בפניכם את אפשרויות הפעולה המומלצות במצבכם.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

תקיפה מינית

ההגדרה של תקיפה מינית והצורה שבה התרבות והחוק מתייחסים לנושא השתנתה באופן ניכר לאורך השנים וממשיכה להשתנות בימים אלו. ההגדרה הזו משתנה בין תרבויות שונות

ביצוע מעשי סדום – עונש

עבירות מין נמנות עם העבירות הפליליות החמורות ביותר שעבריין יכול לבצע. מערכת המשפט במדינת ישראל מתייחסת בחומרה רבה לעבריינים שנמצאים אשמים בביצוע עבירות מין, בניסיון

הפצת סרטון מיני באינטרנט

כניסתו של האינטרנט אל חיינו לפני כמה עשורים הביאה איתה, אמנם, לא מעט דברים חיוביים, אך לצידם ניתן להבחין בקלות גם בלא מעט תופעות שליליות

עבירות מין במחשב – עונש

מהרגע שבו רשת האינטרנט נכנסה לחיינו, הם השתנו מן הקצה אל הקצה. פעולות שנדמה היה שלא נוכל לבצע לעולם מתבצעות היום בלחיצת כפתור, ונפתחו בפנינו

מעשה מגונה בפומבי – עונש

ישנם מעשים שעשייתם במרחב הציבורי מהווה עבירה חמורה על החוק. מעשה מגונה בפומבי נמנה עם סוגי המעשים האלה, והוא כולל פעולות שמתבצעות לשם גירוי, פרובוקציה,