עורך דין גרימת מוות ברשלנות

גרימת מוות ברשלנות היא עבירה פלילית מקבוצת עבירות ההמתה שבצידן עונשי מאסר. כשאדם כלשהו פועל שבאופן המוביל למותו של זולתו מבלי שהיה מודע להשלכות הפוטנציאליות של מעשיו באופן מלא, הוא נדרש לעמוד לדין בגין גרימת מוות ברשלנות.

במידה והנאשם יורשע – הוא עלול לשאת בעונשי מאסר בהתאם לחוק העונשין. במדריך זה, נסביר אילו עונשים צפויים לאדם הנאשם בגרימת מוות ברשלנות, ובאילו דרכים עורך דין גרימת מוות ברשלנות עשוי לסייע.

מה תפקידו של עורך דין גרימת מוות ברשלנות?

עורך דין גרימת מוות ברשלנות, הוא איש מקצוע המתמחה בייצוג חשודים ונאשמים שנקלעו להליכים פליליים בעקבות גרימה למותו של אדם בעקבות התנהגות רשלנית בצידם – בין אם מדובר על תאונות דרכים שנבעו מנהיגה נמהרת או חסרת זהירות של הצד הפוגע, מוות של מטופל בעקבות רשלנות רפואית של רופאו, שימוש בנשק או מכשור שהוביל למותו של אדם, או כל מקרה אחר שבמסגרתו אדם שהביא למותו של זולתו יכל למנוע זאת לו השכיל לנקוט באמצעי הזהירות המתבקשים.

המכנה המאחד בין עבירות שונות של גרימת מוות ברשלנות – הוא מוטיב העדר המודעות מצד מבצעי העבירה להשלכות האפשריות של מעשיהם, היינו – גרימת מותו של הזולת. בעגה משפטית, ידוע גורם זה במינוח: "מודעות בכוח".

 

אילו עונשים צפויים לאדם הנאשם בגרימת מוות ברשלנות?

בסעיף 304 בחוק העונשין הישראלי, נקבע כי כל אדם במדינת ישראל הגורם באופן רשלני למותו של זולתו, ישא בעונש מאסר שמשכו עד שלוש שנים. אולם בהקשר זה ראוי לציין שמבחינת החוק בישראל, ישנו הבדל בין עבירת גרימת מוות ברשלנות ובין עבירת הריגה. במקרה של עבירת הריגה, עונש המאסר יכול להגיע עד עשרים שנים, בעוד שעבור גרימת מוות ברשלנות –  העונש המרבי הקבוע בחוק העונשין הוא שלוש שנות מאסר.

 

על חשיבות הליווי המשפטי של עורך דין גרימת מוות ברשלנות

חשוב לדעת שהעונש על עבירת הריגה, לא כל שכן עבירת רצח, הוא חמור במידה משמעותית מזה שקבוע בחוק עבור עבירת גרימת מוות ברשלנות, ולכן ישנה חשיבות מכרעת לסיוע של עורך דין גרימת מוות ברשלנות כבר מתחילת ההליכים הפליליים, כפי שנמחיש בשורות הבאות.

עורך דין גרימת מוות ברשלנות
עורך דין גרימת מוות ברשלנות

על הקו הדק שבין הרשעה בעבירת הריגה לבין הרשעה בגרימת מוות ברשלנות

מן הראוי לציין כי ישנם מקרים שבהם בתי הדין הפליליים בישראל, גוזרים עונש על הנאשם בהתאם לסוג העבירה ופוסקים עונשים בהתאם ליסוד הנפשי בשילוב עם רשלנות גסה או קלות דעת. על מנת להמחיש את הכוונה, הבה ונבחן תרחיש בו הולך רגל מצא את מותו עקב עבירת פגע וברח של נהג שיכור, או בעקבות פגיעה של נהג שנסע במהירות מופרזת ובאופן חריג.

במצבים כאלו ומקרים דומים, בית המשפט עשוי לפסוק שמדובר בעבירת הריגה ולא בעבירת גרימת מוות ברשלנות – לאור העובדה שהנהג פעל בקלות דעת ובפזיזות כאשר בחר לעלות על ההגה במצב שלא מאפשר לו לנהוג בזהירות ובהתאם להוראות החוק. לפיכך עשוי הנהג הפוגע להיענש בחומרה רבה יותר מזו בה ייענש אדם שהורשע בגרימת מוות ברשלנות.

 

כיצד עורך דין גרימת מוות ברשלנות עשוי להשפיע על העונש במקרה של הרשעה

אם אתם מעורבים בתביעה בגין גרימת מוות ברשלנות, אתם צפויים להליך משפטי ממושך שלא בהכרח יבוא על סיומו בתוצאות משביעות רצון מבחינתכם. כפי שהזכרנו לעיל, העונש הקבוע בדין הפלילי בצידן של עבירות גרימת מוות ברשלנות, עשוי להגיע ל – 3 שנות מאסר, גם אם העבר הפלילי של הנאשם נקי לחלוטין.

ישנם גם מקרים שבהם עונשו של העבריין עשוי אף להיות חמור יותר אם בית המשפט מצא ראיות שתומכות בכך. לפיכך, היה ונחשדתם או שנאשמתם, חלילה, בעבירת גרימת מוות ברשלנות, חשוב מאוד למהר ולפנות ללא שהות לייעוץ משפטי עם עורך דין גרימת מוות ברשלנות.

הליווי הצמוד שניתן לקבל מעורך דין גרימת מוות ברשלנות לאורך ההליך, יכול להשפיע באופן דרמטי על חומרת העונש שהרשעה בביצוע העבירה עשויה לגרור.

 

האם ניתן להגיע להסדר טיעון בעזרת עורך דין גרימת מוות ברשלנות?

לצד האפשרות של עד 3 שנות מאסר, ישנן גם אפשרויות נוספות לעונש שבית המשפט יכול לפסוק בעקבות הרשעה בעבירות גרימת מוות ברשלנות. בעזרת הליכים כדוגמת הסדר טיעון, הליכי גישור ועוד, עורך דין גרימת מוות ברשלנות עשוי בהחלט להוביל למצב בו העונש שבית המשפט יקבע למרשו אם יאשם בגרימת מוות ברשלנות, יהיה בדמות עבודות שירות, קנס או פיצוי כספי, במקום עונש מאסר בפועל.

 

בשורה התחתונה

מאחר שכל חוק נושא עימו תתי סעיפים וסייגים, עורך דין גרימת מוות ברשלנות יכול לחלץ גם אדם הנחשד או נאשם בגרימת מוות ברשלנות, להיחלץ מהצרה שאליה נקלע, וזאת בדרך אלגנטית וחוקית לחלוטין. חרף העובדה שהרשעה בגרימת מוות ברשלנות עשויה להוביל כאמור, למתן עונש כבד, ההליך הפלילי עשוי גם להסתיים בעונש קל ומוכוון שיקום.

בהתאם לכך, מומלץ להסתייע בשירותיו הטובים של עורך דין גרימת מוות ברשלנות, הבקיא בחוק העונשין ובמכלול השינויים שבוצעו בו לאורך השנים. לפיכך, אם אתם ניצבים בפני חקירה משטרתית או הגשת כתב אישום בעקבות גרימת מוות ברשלנות – זה הזמן ליצור קשר עם משרד עורכי דין שמתמחה בתיקי גרימת מוות ברשלנות, ולהביא את הפרשה הלא נעימה לסיומה המהיר בהקדם.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

הריגה בשוגג

החוק בישראל עושה הבחנה בין רצח ובין עבירות הריגה. הבחנה זו מתקיימת מתוך התובנה כי בעבירות המתה, קיימת חשיבות רבה לכוונה שבביצוע העבירה. בהתאם לקביעת

גרימת מוות בכוונה תחילה

במדינת ישראל, החוק מתייחס בחומרה רבה לגבי כל פגיעה באדם ובמיוחד כשמדובר בפגיעה בחיי אדם. יחד עם זאת, מבדילהחוק בין פגיעות שגרמו למוות, ללא כוונה

עבירת הריגה

תוצאתה של עבירת הריגה היא מוות. עבירת הריגה יכולה להתרחש במספר דרגות חומרה, החל מרצח, שהינה העבירה החמורה ביותר על פי חוק העונשין, וכלה בגרימת

גרימת מוות ברשלנות – עונש

גרימת מוות ברשלנות הינה עבירה פלילית בקטגוריית עבירות המתה שבצידה עונש מאסר. כאשר אדם מבצע פעולות שונות שבעקבותיהן אדם אחר מאבד את חייו, הוא עלול

עבירות הריגה – עונש

בשנת 2019 המאפיינים של עבירות הריגה, המרכיבים שלהן והעונש בצידן, הוגדרו מחדש בחוק העונשין הישראלי, כדי לאפשר לבתי המשפט בארץ לפסוק בתיקי הריגה בצורה טובה

רצח מדרגה ראשונה – עונש

אין עוררין על כך שבתחום המשפט הפלילי בישראל, עבירות רצח מדרגה ראשונה נחשבות כעבירות הפליליות החמורות מכולן. בהתאם לכך, הרשעה בעבירת רצח מדרגה ראשונה גוררת