עבירת שוד בנסיבות מחמירות

כשמדברים על שוד בנסיבות מחמירות, מתכוונים לעבירת השוד הנחשבת לחמורה ביותר. עבירה זו מוגדרת גם כ"שוד מזוין", נחשבת ככזאת באם התקיים השוד בנסיבות אלה:

  1. במהלך ביצוע השוד, העבריין השתמש בנשק חם או קר שיש ביכולתו לסכן את האדם המותקף.
  2. תוך כדי ביצוע השוד, האדם שהותקף הפגע.
  3. בביצוע השוד השתתפו עוד אנשים.

העונשים על ביצוע שוד

ככלל, העונשים הניתנים בגין עבירות שוד עשויים לנוע בין 20 – 7 שנות מאסר. לפי חוק העונשים שעוסקים בעבירות שוד, קיימות שלוש הגדרות בנוגע לביצוע מעשי שוד והעונש הניתן עבור כל אחד מהם, כדלקמן:

  1. עבירת שוד שבמסגרתה העבריין משתמש באלימות או באיום במהלך ביצוע גניבה של נכס מסוים. העונש הניתן עבור עבירה זו עשוי להגיע עד ל 14 שנות מאסר.
  2. עבירת שוד שבמסגרתה העבריין חמוש בנשק או בכלי מסוים שמהווה סכנה עבור המותקף. שוד מסוג זה עשוי להתבצע תחת איום בלבד באמצעות כלי הנשק או באמצעות הפגנת אלימות ממשית כלפי הקורבן. העונש הניתן בגין ביצוע עבירה זו עשוי להגיע עד ל 20 שנות מאסר.
  3. עבירת שוד המתבצעת תחת איומים. מקבילה לעבירת השוד הקלאסית, שבה יש שימוש באיומים, אך פחותה בחומרתה ולפיכך, העונש הניתן בגינה עשוי להגיע עד ל 10 שנות מאסר.

 

ההבדל בין ביצוע שוד ובין ביצוע שוד בנסיבות מחמירות

כאשר אדם מנסה לבצע שוד, אך איננו מצליח להשיג את מבוקשו באמצעות השוד, הדבר מוגדר כניסיון לביצוע שוד והעונש הניתן בגינו עשוי להגיע לכמה שנות מאסר. אולם, כשאדם מנסה לבצע שוד תוך שהוא משתמש בנשק או בהפעלת אלימות כלפי המותקף, אזי מדובר בעבירת שוד בנסיבות מחמירות והענישה הניתנת בגינה היא בדומה לעונש הניתן על עבירת שוד שבוצעה באופן מלא.

הדבר נעוץ בעובדה כי נעשה שימוש באלימות ממשית ולפיכך, קיימת רמת מסוכנות גבוהה בביצוע שוד בנסיבות מחמירות.

בעניין זה, ניתן להצביע גם על השוני שבין "סחיטה באיומים" ובין "ביצוע שוד באמצעות אלימות", כך שהראשון מדבר על ניסיון סחיטה ללא שימוש ממשי באלימות, בעוד שהשני מדבר על ביצוע שוד תוך שימוש מובהק של אלימות כלפי האדם המותקף.

עבירת שוד בנסיבות מחמירות
עבירת שוד בנסיבות מחמירות

היכן מתנהלת תביעה בגין עבירת שוד?

ככלל, תביעה כנגד עבירת שוד מתנהלת בבית המשפט המחוזי או בבית משפט השלום וזאת בהתאם לסעיפי העבירה שבוצעה, בהתאם לחומרה שבה ובהתאם לשיקול הדעת של הפרקליט שמטפל בתיק התביעה. באופן כללי, כתבי אישום הנוגעים לעבירות שוד בנסיבות מחמירות מוגשים לבית המשפט המחוזי, הידוע כבית משפט שעוסק בתיקים מורכבים וחמורים, אשר העונשים הצפויים להינתן בגינם הם לרוב שנות מאסר רבות.

 

אדם שזומן לחקירה במשטרה בגין חשד לביצוע שוד – כיצד עליו לפעול?

השלב הקריטי ביותר בתהליך של חקירה פלילית הינו החקירה במשטרה. בשלב זה, מתגבשים החשדות לגבי מבצע העבירה והמשטרה פועלת במהלך החקירה להשגת הוכחות בנוגע לחשדות. במהלך חקירת חשוד בנוגע לעבירת שוד, חוקרי המשטרה ישאלו את החשוד שאלות שונות ומגוונות בכדי לנסות להביאו ידי הודאה בביצוע המעשה ולהביא לסיומה של החקירה הפלילית.

חוקר המשטרה שמבצע את החקירה עשוי להיעזר בטקטיקות שונות שמטרתן לעודד את החשוד לענות על תשובות ולהובילו להודות בהאשמה ככל הניתן. חקירה משטרתית הינה מעמד מלחיץ, שבו האדם הנחקר נתון תחת לחץ ולפיכך מתקשה לרוב להגן על עצמו ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בחשוד ללא ניסיון בהליכים פליליים קודמים וללא ידע משפטי רלוונטי שיכול לסייע לו בהליך הפלילי.

 

ייצוג הנאשם בעבירת שוד ע"י עורך דין

אדם הנמצא חשוד בעבירת שוד וקיבל לידיו כתב אישום בגין עבירה מסוג זה, זכאי לעיין בפירוט הראיות המצוי בתיק החקירה ובנוסף, עליו להיעזר בייצוג של עורך דין מומחה בתחום. בדרך כלל, כשמדובר בתביעות שהעונש הצפוי להינתן בסופן – הינו עונש מאסר, רצוי שייוצגו ע"י עורך דין מוסמך ומנוסה בתחום, שיש ביכולתו לנהל את מהלך התביעה ולסייע לחשוד בעבירה בהקלת גזר דינו ככל האפשר.

 

חשיבות ייצוג של עורך דין

עבירות שוד נחשבות לחמורות מאוד בספר החוקים ובפרט, כשמדובר בעבירת שוד בנסיבות מחמירות. מסיבה זו, חקירה במשטרה בגין האשמה בביצוע מעשה שוד עשויה להוביל למעצר ממושך של החשוד ובהמשך, להגשת כתב אישום ולמאסרו בכלא.

בכדי שלא להסתבך ולהגיע לממדים אלה במהלך החקירה, ההמלצה עבור החשוד היא לשמור על זכות השתיקה ולא להתפתות לענות על שאלות החוקר במהירות. כדאי להיעזר בייצוג של עורך דין מומחה בתחום שיכול לתת ייעוץ איכותי ויעיל לחשוד ולעזור לו לצלוח את תהליך החקירה בהצלחה מקסימלית.

באופן כללי, בזמן הליך פלילי, יתכנו כמה שלבים שבהם ניתן לצאת ממנו במינימום נזק ואפשר להפך, לגרום לו להחריף. לפיכך, התייעצות עם עורך דין פלילי לאורך ההליך הפלילי, החל מהחקירה המשטרתית, הינה מהותית ואף קריטית עבור החשוד. עורך דין מנוסה יכול להקטין את הראיות כלפי החשוד ובכך להביא לתוצאות מיטיבות עבורו.

יתרה מכך, גם שוד שהיו מעורבים בו כמה עבריינים שחברו יחד לצורך ביצוע השוד, ייחשב לפי החוק כעבירת שוד בנסיבות מחמירות ובפרט, אם קיימות ראיות שיכולות להוכיח כי השוד בוצע ע"י שימוש באלימות ו/או באמצעים אלימים ונעשתה פגיעה פיזית באנשים שהותקפו.

 

לסיכום

אדם שביצע שוד באמצעות כלי נשק או כלי אחר המהווה סכנה כלפי המותקף, אדם שביצע עבירת שוד יחד עם עוד אנשים, או אדם שביצע שוד במהלכו הפעיל הוא כוח כלפי המותקף ופגע בו, נחשב כמי שביצע שוד בנסיבות מחמירות. על עבירת שוד בנסיבות מחמירות, צפוי אדם להיענש במאסר שיכול להגיע עד ל 20 שנים.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עורך דין עבירות שוד

עבירות שוד, ובפרט עבירות שוד מזויין, נמנות עם העבירות הפליליות הכי חמורות בספר החוקים הישראלי. בשורות הבאות נסביר מהן עבירות שוד, במה הן שונות מעבירות

עבירות שוד – עונש

עבירות שוד הן למעשה עבירות גניבה שבמסגרתן נעשה שימוש באמצעים אלימים וכוחניים או באיום בנקיטת פעולות אלימות (בין אם במפורש או באופן מרומז) למטרת ביצוע

שוד מזויין – עונש

עבירות של שוד מזוין הן בין העבירות היותר חמורות בחוק העונשין בישראל. עבירות שוד מזויין הן למעשה עבירות גניבה המבוצעות בנסיבות מחמירות במיוחד, ובהתאם לכך,