עבירת סחר בבני אדם

לכאורה, ניתן היה לטעון כי תופעת הסחר בבני אדם פסה מן העולם כבר לפני יותר ממאה שנים. אולם הלכה למעשה, תופעה מטרידה זו מוסיפה להתקיים, כאשר אופי הסחר וסוג האנשים שהופכים בעל כורחם לסחורה עוברת לסוחר, משתנים בהתאם לביקוש.

למרבה הצער, גם בישראל התחיל הסחר בנשים להיות נפוץ מאמצע שנות התשעים של המאה הקודמת. גל העלייה הגדול מברית המועצות באותה תקופה הביא אתו הרבה עולים חדשים. יחד איתם חדרו לארץ גורמים עברייניים שהתמחו בסחר בבני אדם לצרכי מין, תחום שעד אז לא נראה בארץ בהיקף נרחב כזה.

מהו בדיוק סחר בבני אדם על פי החוק? מהם התחומים שבהם סחר בבני אדם נפוץ בישראל? ובאילו מקרים שירותיו של עורך דין פלילי יכולים לסייע? כדאי לקרוא – כל התשובות בהמשך המאמר.

סחר בבני אדם – מה זה בעצם?

סחר בבני אדם הוא קנייה ומכירה של בני אדם, העברה והסתרה שלהם. זאת, לצורך ניצול שלהם בדרכים ובצורות שונות. הניצול של בני אדם יכול לבוא לידי ביטוי בצורות שונות. להלן חלק מצורות הניצול השונות של בני אדם כפי שהן באות לידי ביטוי במקרים בהם מתבצעת עבירת סחר בבני אדם:

  • ניצול מיני: סחר בבני אדם לצורך הפיכה שלהם לאובייקטים מיניים, כך שהמנצלים יוכלו להשתמש בהם כאוות נפשם. בדרך כלל מדובר בניצול למטרות זנות, אבל לעיתים מדובר בניצול שהוא אפילו חמור מכך.
  • עבדות: לאורך שנים, הניצול למטרות עבדות היה מוכר וחוקי. נכון להיום מדובר בניצול הפערים ברמת החיים בין אזורים שונים כמצע לניצול פוגעני וללא תמורה הולמת.
  • קצירת אברים: סחר בבני אדם קיים במקומות שונים בעולם גם לצורך קצירת איברים ומכירה שלהם לכל המרבה במחיר. למרבה המזל, הסוג הזה של סחר בבני אדם אינו שכיח בישראל.

האמור לעיל מייצג רק באופן חלקי את הנושא. יש עוד מגוון עבירות פליליות המתקשרות גם הן לסחר בבני אדם.

 

תנאים לקיומו של סחר בבני אדם

על מנת שיתקיים המסחר בבני אדם, צריך שיתקיימו שלושה תנאים:

  1. דרישה: חייבת להתקיים דרישה לשירותים המפוקפקים אותם מעניקים אנשים המועסקים בניגוד לרצונם ובתנאי עבדות.
  2. תנאים מסייעים: חייבת להתקיים אפשרות ריאלית להעביר בני אדם ממקום למקום. למרבה הצער, העלייה ההמונית לישראל פתחה את האפשרות הזאת בפני גורמים עברייניים.
  3. היצע: לרשות העוסקים בסחר בבני אדם חייבים לעמוד מקורות שמהם אפשר לייבא את בני האדם, שלאחר מכן הופכים לסחורה עוברת לסוחר. בדרך כלל מדובר במקומות שבהם המצב הכלכלי קשה והעדר אופק כלכלי דוחף גברים ונשים למקומות שבסיכומו של עניין מתבררים כנצלניים במיוחד.
עבירת סחר בבני אדם
עבירת סחר בבני אדם

כאמור, במדינת ישראל בשנות התשעים של המאה הקודמת התקיימו כל התנאים שאפשרו קיומו של סחר בבני אדם.

 

באילו תחומים נפוץ סחר בבני אדם בישראל

במהלך שנות התשעים של המאה הקודמת, התחום הנפוץ ביותר שמשך אליו עבריינים וסוחרים בבני אדם היה תעשיית המין. אלפי נשים הובאו לארץ מדי שנה והפכו בעל כורחו לשפחות מין, ללא יכולת להשתחרר. מודעות בעיתונים של אותם ימים הודיעו ללא בושה על משלוחים חדשים של נשים.

בהמשך חלו התפתחויות ושינויים. הסחר בנשים לצרכי שנות פחת, ומה שהחליף אותו הייתה הדרישה לידיים עובדות מצד אחד שניתן יהיה להעסיק אותם במחירים נמוכים ובתנאי עבדות.

עובדי ניקיון בשכונות, כמו גם עובדי הניקיון במסעדות מהירות ובכלל, הוחלפו על ידי עובדים זרים שתקופת ההעסקה שלהם הסתיימה, מסתנני עבודה וחסרי בית שחיפשו תעסוקה זמנית ללא רישום וללא פיקוח.

 

עבירת סחר בבני אדם – באילו מקרים שירותיו של עורך דין פלילי יכולים לסייע?

עורך דין פלילי עשוי להידרש כאשר נגד אדם מסוים תלויות ועומדות האשמות בסחר בבני אדם. במקרים כאלה, הליך המשפטי עלול להיגמר במאסר ממושך, שיכול להגיע עד כדי שש עשרה שנים ואפילו יותר. זאת, בכפוף לחומרת העבירה ובהחלטת השופט לגזור עונש עבור כל אחת מהעבירות המיוחסות לנאשם בנפרד. בנוסף, בית המשפט עלול להחרים רכוש וכספים השייכים לנאשם.

 

עורך דין פלילי לייצוג נאשמים בעבירת סחר בבני אדם

לאורך כל ההליך המשפטי, עורך הדין מייצג את הנאשם ופועל במטרה להוכיח את חפותו או את העובדה שהמעורבות שלו בסחר בבני אדם היא מצומצמת. בתום המשפט, אם הנאשם בכל זאת הורשע בסחר בבני אדם, עורך הדין מייצג אותו כאשר המטרה היא לנסות ולהשיג עבורו עונש קל ככל האפשר. לעיתים, עורך הדין חותר להסדר טיעון, שיחד איתו ניתן להשיג עונש מופחת גם במקרים בהם ביצע הנאשם עבירות חמורות.

 

על חקיקה בישראל בתחום הסחר בבני אדם

במהלך השנים, וכמענה להתפתחויות בתחום שעד לפני כשלושים שנה לא היה מוכר בישראל, נחקקו בישראל חוקים שונים במטרה להתמודד עם הבעיה. בשנת 2006 נחקק חוק מקיף בנושא הזה, העוסק בכלל התחומים הנוגעים לסחר בבני אדם.

מעבר להגדרה מפורטת וברורה של תופעת הסחר, נקבע גם רף ענישה מחמיר שיכול להגיע לכדי עשרים שנות מאסר במקרים חמורים. ככל שהסעיפים שבהם עוסק כתב האישום הם מפורטים יותר, כך גדלים הסיכויים לענישה מחמירה ומצטברת. ענישה מצטברת אומרת, בפשטות, שהעונשים על כל אחד מסעיפי האישום יצטברו ולא יהיו חופפים, מה שעשוי לקצר למעשה את תקופת המאסר של הנאשם.

 

על עבירות סחר בבני אדם וחשיבותו של ייצוג משפטי מקצועי

מכל האמור לעיל ניתן להבין, ובצדק, שמדינת ישראל הכריזה מלחמת חורמה כנגד סחר בבני אדם. מי שנאשמים בעבירות כאלה עלולים להיות חשופים לענישה מחמירה. עורך דין מנוסה ומיומן עשוי לסייע במתן גזר דין מקל יותר, ובשלב הבא בהקלת פסק הדין הצפוי לנאשם. גם קורבנות הסחר זקוקים לסעד משפטי ולייצוג הולם, אם וכאשר הם מעוניינים להגיש תביעת נזיקין כנגד הנאשם.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עורך דין מעצרים

מעצר משטרתי הינו חוויה לא נעימה ידועה לכל. כאשר נעצר אדם ישנם חוקים ברורים על התנהלות המעצר ואורכו. על מנת לוודא את שזכויותיו של הנעצר

עורך דין פלילי בתל אביב

לחוק העונשין במדינת ישראל ישנו תפקיד חשוב מאוד והוא שמירה על הזכויות והבטחון של כל אדם ואדם. כחלק מכך חוק העונשין מציג בתוכו עבירות של

עורך דין פלילי בבני ברק

במידה וראיתם את הסדרה המדריך לרוצח אתם יכולים להבין שכל אדם, אפילו המשכיל והנורמטיבי ביותר עשוי להיות מעורב בעבירה פלילית. כמובן שמדובר על סדרה המגזימה

עורך דין פלילי ברמת גן

עורך דין פלילי הינה אחת ההתמחויות המרתוק ביותר הקיימות בתחום המשפט ועריכת הדין. מדובר במקבץ חוקים רחב, הכולל בתוכו דקויות של נסיבות, מקרים וסיפורים אנושיים.

עורך דין פלילי בראשון לציון

הדין הפלילי הינה אחת ההתמחויות המרתקות ביותר הקיימות בעולם עריכת הדין. מדובר בתחום רחב מאוד הכולל בתוכו מספר רב של סעיפי חוק, מקרים מעניינים ואירועים