עבירת סחיטה באיומים – עונש

עבירת סחיטה באיומים היא עבירה פלילית נפוצה יחסית בישראל, שאנשים רבים נפגעים ממנה. בין אם עסקינן בנבחרי ציבור, פוליטיקאים, עיתונאים, מפורסמים, עבריינים, או אנשים נורמטיביים – חשוב לדעת שסחיטה באיומים היא עבירה על החוק, הגוררת בצידה סנקציות פליליות. במדריך זה נסביר מהי בעצם עבירת סחיטה באיומים ואיזה עונש קבוע בצידה.

מה זו עבירת סחיטה?

עבירת סחיטה הינה עבירה פלילית, שתכליתה היא לגרום לפלוני לבצע פעולה כלשהי או להימנע מביצוע, על ידי הפעלה של כוח, איומים, או כל אמצעי שהוא, שיש בו כדי למעורר חשש ולחבל בזכות של הפרט לחופש הבחירה. עבירת סחיטה נועדה במקרים רבים לחלץ בכוח כספים מן הזולת.

עבירת סחיטה עשויה לבוא לידי ביטוי בתצורה של: עבירת סחיטה בכוח, עבירת סחיטה באיומים או עבירת סחיטה מינית והפצת תכנים מיניים של הנסחט ברבים, בתור אמצעי להפעיל עליו לחץ לביצוען של פעולות שהוא אינו מעניין לבצע מרצונו החופשי.

 

מה זו עבירת איומים?

הגדרתם של 'איומים' היא כדלקמן: כל מעשה שתכליתו הינה להטיל מורא בזולת או לפגוע בבטחון שלו, גם אם עסקינן בחשש של ממש לפגיעה באדם בפועל, וגם אם עסקינן באיום מרומז גרידא. עבירת איומים היא עבירה פלילית שבדרך כלל נוגעת להפחדה של אנשים בעזרת הבטחה לפגיעה בשלומם או בשלום קרוביהם, בגופם, בבריאותם בכספם, ברכושם, במוניטין, או בחופש שלהם, וכן הלאה.

במקרים רבים, עבירות איומים מגיעות בד בבד עם עבירות סחיטה, כפי שנסביר בשורות שלהלן.

 

מהי עבירת סחיטה באיומים?

עבירת סחיטה באיומים היא עבירה שנועדה כאמור לגרום לזולת לבצע מעשים מסוימים או להימנע מביצועם, באופן כפוי, ובהתאם לרצונו של הצד הסוחט והמאיים. עבירת סחיטה באיומים עלולה להתבצע באופן מילולי ובעל פה, בתור סחיטה באיומים בכתב, סחיטה באיומים המתבצעת בצורה פיסית או כפגיעה ממשית בגופו, ברכושו, או בחירותו של הקורבן. עבירת סחיטה באיומים עשויה להתבצע גם בדרך של איום בפגיעה בפרנסתו של הנסחט, במוניטין שלו או בפרטיותו.

אחת הדרכים השכיחות שבהן מתבצעת עבירת סחיטה באיומים, היא באמצעות איום לפרסום תכנים רגישים הנוגעים לנסחט, לאנשים הקרובים אליו או למידע עדין מסוגים אחרים הנוגע לנסחט במישרין או באופן עקיף. איומים שכאלו מטרתם הינה לדרבן את הנסחט לפעול בהתאם לדרישות שהוגדרו לו, גם אם הדבר נעשה בניגוד לרצונו החופשי.

עבירת סחיטה באיומים - עונש
עבירת סחיטה באיומים – עונש

אילו מעשים הם בחזקת עבירת סחיטה באיומים?

כשמדובר על הרשעה בביצוע עבירת סחיטה באיומים, די בהוכחה לכוונתו של מבצע עבירת הסחיטה להניע את הנסחט לביצוע פעולה כלשהי, על מנת להוכיח כי אכן בוצעה עבירת סחיטה באיומים. בהליכים פליליים הנסובים סביב מקרי סחיטה באיומים, אם כך, לא הכרחי להציג ראיות שמעידות במפורש על הוצאת האיום מהכוח אל הפועל.

די בכוונת הצד הסוחט להטיל מורא בצד המאוים, בכדי להשיג הרשעה בביצוע עבירת הסחיטה באיומים. לטובת העניין, כשאדם שהסתבך בחובות מאוים בידי מי מנושיו, באם האיום רומז לפגיעה בזכויות היסוד של החייב, הגורם המאיים חושף עצמו לסנקציות הקבועות בדין הפלילי עבור עבירת סחיטה באיומים. הדבר תקף גם במקרים שבהם הצד מאיים אינו מתכוון לממש את האיומים שלו בפועל.

 

עבירת סחיטה באיומים – איזה עונש צפוי למי שיורשע בביצועה?

הרשעה בביצוע עבירת סחיטה באיומים עלולה להוביל לעונשי מאסר ארוכים שנעים בין 7 ל – 9 שנים. העונש הקל יותר, של 7 שנות מאסר בפועל, נגזר על נאשמים בדרך כלל אם מדובר בעבירת סחיטה באיומים שבוצעה בנסיבות "שגרתיות".

לטובת העניין יש לציין שגם הרשעה בעבירת סחיטה באיומים, שבמסגרתה האיומים לא יצאו אל פועל הלכה למעשה, כרוכה בעונש מאסר של עד 7 שנים, ככל שהצד המאיים נתפס בקלקלתו. מנגד, אם מדובר על עבירת סחיטה באיומים שבוצעה בנסיבות מחמירות, סביר יותר שיגזרו 9 שנות מאסר על הנאשם שיורשע בביצוע העבירה.

 

האם עורך דין פלילי יכול לסייע בהפחתת העונש בגין עבירת סחיטה באיומים?

ברוב המקרים, כשאדם נפגע מעבירת סחיטה באיומים, הוא מפחד לבקש עזרה מרשויות החוק והאכיפה, וזאת מתוך חשש להכעיס את הגורם הסוחט ולגרום בכך להסלמת המצב. לפיכך, קורה בפועל שעבירות סחיטה באיומים, לרוב אינן מגיעות לטיפולה של משטרת ישראל. עם זאת, כאשר הנסחט מחליט בכל זאת לפעול בעזרת המשטרה כנגד הסוחטים, ישנה חשיבות רבה מאוד לקבלת סיוע משפטי של עורך דין פלילי שמתמחה בתיקי סחיטה באיומים.

חשיבותו של הליווי המשפטי בתיקים אלו, נובעת מן הצורך לבסס את תיק הראיות כהלכה, תוך הקטנת הפוטנציאל לחשיפת מידע רגיש במסגרת התהליך. בנוסף, פניה לסיוע משפטי מעורך דין המתמחה בעבירות סחיטה באיומים, נועדה להבטיח כי אכן נמצא בסיס ראייתי מספק לטובת הגשת תלונה במשטרה.

 

על חשיבות ההתייעצות עם עורך דין פלילי בתיקי סחיטה באיומים

הרשעה בביצוע עבירת סחיטה באיומים אינה עניין של מה בכך. זאת לאור העובדה שהעונש הצפוי לאדם שיורשע בעבירה מסוג זה, הוא חמור ובעל השלכות לטווח הארוך. מסיבה זו, חשוב להיערך מראש להליכים הפליליים שבפניהם אתם ניצבים, בין אם נפגעתם מעבירת סחיטה באיומים, ובין אם זומנתם לחקירה משטרתית בחשד למעורבות בעבירת סחיטה באיומים, או שמוגש כנגדכם כתב אישום בגין עבירת סחיטה באיומים.

במקרה כזה, יש לפנות בהקדם להתייעצות עם עורך דין פלילי, המתמחה בתיקי עבירות סחיטה באיומים ויודע כיצד ניתן להפחית בעונש במקרים של הרשעה בביצוע העבירה.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

סחיטה באיומים בנסיבות מחמירות

ככלל, עבירות סחיטה באיומים נפוצות בישראל והן עשויות לפגוע באנשים מסטטוסים שונים. העונש שצפוי להינתן לאדם שהורשע בסחיטה באיומים עומד על 9 – 7 שנות

סחיטה מינית

סחיטה מינית, היא מצב בו אדם נדרש לעשות על ידי איומים, מעשה בעל אופי מיני. האיומים יכולים להיות מסוגים שונים, החל מפגיעה פיזית באדם עצמו

המרת הליך פלילי בכופר

ניו יורק של שנות התשעים הייתה מקום לא בטוח ואף מסוכן להימצא בו. גל של פשיעה ועוני היכה בעיר ובמשך שנים ארוכות נהגו משפחות תיירים

סחיטה מינית ברשת

רשת האינטרנט שנכנסה לחיינו לפני כמה עשורים, הביאה איתה לא מעט יתרונות שכולנו נהנים מהם עד היום. היכולת שלנו לתקשר עם חברים, לחפש מידע שחשוב

כך תתמודדו עם סחיטה באיומים

ברוכים הבאים לעידן המודרני בו היכולת של אזרחים לבצע עבירות פליליות כנגדכם היא מגוונת מתמיד. אחת מן העבירות היותר נפוצות המתקיימות כיום היא עבירת הסחיטה

עורך דין סחיטה באיומים

מתוך אינספור עבירת שאדם עלול לבצע, אין ספק שעבירה של סחיטה באיומים הינה עבירה חמורה יחסית. כיוון שהמקרים הללו חוזרים ונשנים במדינת ישראל, זה טבעי לראות