עבירות מס בקנס מנהלי ואיך להימנע מהן

קנס מנהלי הוא אחד האמצעים החשובים ביותר שרשויות המס עשויות להשתמש בהם כנגד נישומים שביצעו עבירות מס קלות. אף שהמושג הזה מופיע לא אחת בדיווחי התקשורת הכתובה והמשודרת, לא רבים יודעים את המשמעות שלו, ורבים הפוכים מודעים לקיומו אך ורק כאשר הם עצמם מושפעים ממנו.

מהו בעצם קנס מנהלי? מי מטיל קנסות מנהליים ומתי הם מוטלים? איך אפשר להתגונן בפני קנס מנהלי המוטל על אדם או על העסק שלו? כיצד יכול עורך דין לסייע בהגנה מפני הטלת קנס מהסוג האמור? בשורות הבאות נעסוק במושג שבעלי עסקים ועצמאים רבים מכירים היטב ועושים כל מאמץ על מנת להימנע מראש מהטלת קנסות מנהליים.

קנס מנהלי – מה זה בעצם

קנס מנהלי הוא קנס שרשויות המס יכולות להטיל על נישום – שזה אומר בעל עסק עצמאי, חברה או עוסק מורשה, בעקבות עבירות מס מינוריות. ככלל, חשוב להבין כי עבירת מס היא עבירה פלילית לכל דבר ועניין. בעקבות עבירת מס עלול העבריין להיגרר להליך משפטי ארוך, מייגע ובעיקר יקר מאוד. כשמדובר בעבירות שהמשמעות שלהן מינורית, רשויות המס מעדיפות לרוב להטיל על הנישום קנס מנהלי.

 

עבירות מס בקנס מנהלי – כיצד ניתן להתמודד עם הקנס?

כאשר בעל העסק מקבל את המכתב המצהיר על הקנס הצפוי, עומדות בפניו שלוש אפשרויות:

  1. לשלם את הקנס: אמנם בדרך כלל מדובר בסכום גבוה, המהווה הערכה של פקיד השומה לגבי החוב של הנישום. עם זאת, תשלום הקנס מונע הצטברות קנסות נוספים, בתוספת ריבית והצמדה. הסכומים הללו עלולים להצטבר לכדי סכומים משמעותיים. תשלום הקנס מהווה הודאה דה פקטו בעבירה שבגינה הוטל הקנס. חשוב לציין גם שתשלום הקנס אינו תחליף לטיפול בבעיה שבגינה הוא הוטל ותיקון הטעות או השגיאה הכרחי, כדי להימנע מקנסות נוספים.
  2. להימנע מתשלום הקנס: הימנעות מתשלום הקנס בלי לנקוט כל פעולה אחרת עלולה להיות הפתרון הגרוע ביותר. ככל שבעל העסק לא ישלם את הקנס, הוא עלול להיות מוכפל ומשולש בתוך תקופת זמן קצרה מאד. גם אם ברור שמקורו של הקנס בטעות, בעל העסק או עורך הדין שלו חייבים לפעול בכדה להעמיד את רשויות המס על הטעות.
  3. לפנות לסיוע משפטי: בדרך כלל, מי שהוטל עליו קנס מנהלי פונה לסיוע משפטי הניתן על ידי עורך דין מנוסה. עורך הדין יפעל לביטול או הקטנה של הקנס ויסייע בטיפול בבעיה שבעקבותיה הקנס הוטל.
עבירות מס בקנס מנהלי ואיך להימנע מהן
עבירות מס בקנס מנהלי ואיך להימנע מהן

מי מטיל קנס מנהלי ולמה

כאמור, מי שמטיל קנסות מנהליים הן בדרך כלל רשויות המס – מס הכנסה ומע"מ. הקנס הזה הוא חלופה להגשת כתב אישום וניהול משפט. כבר הוזכרה לעיל העובדה שהסיבות להטלת קנסות מנהליים הן עבירות מס מינוריות שלאף אחד מהצדדים, לא בעל העסק ולא רשויות המס, אין אינטרס לנהל משפט בגללן.

להלן רשימה חלקית מאוד של עבירות שבגללן עלול להיות מוטל קנס מנהלי:

  • איחור בהגשת דוחות מס: מועדי הגשת הדוחות ידועים, ורשויות המס מעניקות ארכה כמעט לכל מי שמבקש. לפיכך, איחור לא מוצדק בהגשת דו"חות עלול להביא להטלת קנס מנהלי.
  • אי הודעה על התחלת פעילות / שינוי פעילות בעסק: אמנם מדובר בפעולה פשוטה, אבל אם היא לא מבוצעת במועד, התוצאה יכולה בהחלט להיות קנס מנהלי.
  • אי ניהול פנקסים בהתאם להוראות: ניהול פנקסים פירושו רישום נאות של כל הפעולות העסקיות, על פי ההוראות ההנחיות. רישום מאוחר של עסקאות, לדוגמה, עלול להיות עילה להטלת קנס, אם הוא התגלה בביקורת.
  • הימנעות ממילוי דרישה להצהרת הון: אחת לכמה שנים נדרש כל בעל עסק למלא הצהרת הון. בעל עסק שלא מגיש הצהרת הון במועד, עלול לקבל קנס מנהלי משמעותי, שאחריו הוא יחויב בהגשת הדו"ח. קנס איננו פוטר את הנישום מהחובה שבגללה הוא הוטל מלכתחילה.
  • אי רישום תקבולים: בתרגום חופשי – "כסף שחור". מדובר בעבירה חמורה ומשמעותית. אם מתברר בביקורת שבעל העסק לא רושם תקבולים, הוא עלול לקבל קנס משמעותי. אבל עדיין, ההתייחסות של רשויות המס לעניין היא שמדובר בטעות או חוסר תשומת לב. אבל אם העבירה חוזרת על עצמה, בעל העסק עלול למצוא את עצמו בהליך משפטי משמעותי.

 

איך ניתן להתגונן מפני קנס מנהלי בגין עבירות מס?

כל כמה שהדבר עשוי להשמע טריוויאלי, הדרך הפשוטה ביותר להימנע מקנסות מנהליים היא להתנהל נכון מול רשויות המס: להגיש דו"חות במועד, לנהל את העסק בצורה ראויה ושקופה וכמובן – לרשום כל הכנסה במועד ולא לנסות להימנע מרישום או לבצע אותו באיחור, מכל סיבה שהיא.

ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, הכלים העומדים לרשות רשויות המס לעקוב אחרי הפעילות העסקית משתכללים. התנהלות נכונה ושקופה היא בדיוק הדבר הנכון לעשות. עם זאת, יש מקרים שבהם מוטל קנס מנהלי ללא סיבה מוצדקת או עקב טעות. במקרה כזה, יש להסתייע באיש מקצוע מיומן שיסייע לבעל העסק להתגונן ולהשמיע את דברו, במטרה לבטל את הקנס.

 

עבירות מס בקנס מנהלי – הדרך להתנהלות נכונה והימנעות מקנסות מיותרים

התנהלות נכונה של בעל עסק היא התנהלות מסודרת. לא אחת קרה שקנסות מנהליים הוטלו על עסק בגין אי הגשת דו"ח, למרות שהגיש את הדו"ח בזמן שיש בידיו אישור על כך. הצגת האישור בפני פקיד השומה תגרום, לפיכך, לביטול הקנס. מצב דומה עלול לקרות במע"מ.

מספיק שאחד הפקידים איבד המחאה של בעל עסק, או העביר אותה באיחור לפדיון, על מנת שמחשבי מע"מ ישלחו מכתב אוטומטי בגין קנס מנהלי על איחור בתשלום. זה אמנם מעצבן, אבל זה יכול לקרות. בדרך כלל, רואה החשבון של העסק יכול לפתור את הבעיה בקלות. אם הבעיה לא נפתרת, כדאי לפנות לעורך דין המכיר את הנושא.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

העלמת מס

העלמת מס הינה עבירה פלילית, אשר בצידה קיימים עונשי מאסר בפועל. משמעותה של העלמת מס היא להתחמק, בדרכים שונות, מתשלום המס, אשר כל אזרח בישראל

עבירות מס כעבירות מקור

תחום המשפט הפלילי מאגד תחתיו מגוון רחב של עבירות שונות ובכללן, עבירות סמים, עבירות אלימות, עבירות רצח, עבירות מין, עבירות הריגה, עבירות רכוש, עבירות הלבנת

חשבוניות מס פיקטיביות

כל אחד ואחת מאיתנו מחזיקים בערכים שונים של מוסר ואתיקה, שבהם אנחנו משתמשים לא פעם בחיי היום יום שלנו, בחיים המקצועיים שלנו, בחיים הזוגיים שלנו