עבירות מין במשפחה

עבירות מין במשפחה הן מעשים של פגיעה מינית המתבצעים בתוך התא המשפחתי. אלו הן עבירות פליליות אשר פוגעות באופן חמור ביותר בביטחונם האישי ובצנעתם של קורבנותיהן. בשורות הבאות נדון ביחסו של החוק הפלילי בישראל לעבירות מין במשפחה, נדבר על העונשים שהרשעה בעבירות מין במשפחה עשויה לגרור, ונסביר מה ניתן לעשות במקרה בו אדם מתמודד עם עבירות מין במשפחה.

סוגים נפוצים של עבירות מין במשפחה

עבירות מין במשפחה עשויות לכלול כל סוג של עבירת מין, החל ממעשים מגונים בקרובי משפחה, וכלה באונס או מעשי סדום. עורך דין המתמחה בטיפול בתיקי עבירות מין במשפחה, יכול לסייע בהגשת תביעה כנגד הצד הפוגע, ואף להציע ייצוג משפטי לצד החשוד או הנאשם בביצוען של עבירות מין במשפחה.

 

עבירות מין במשפחה – עבירות חמורות ביותר בפן המוסרי והחוקי

כשמדובר בעבירות מין במשפחה, במקרים רבים, גם הצד הפוגע וגם הצד הנפגע, דרים בכפיפה אחת באותו הבית. מצב זה, למעשה, מאפשר למבצע העבירה לשוב ולפגוע בקורבנותיה באופן חזרתי, מבלי לעורר כל חשד. הגורם הפוגע עשוי להיות כל קרוב משפחה, החל מהורה המבצע עבירות מין בילדיו, אחים המבצעים עבירות מין באחיהם או אחיותיהם, וגם קרובי משפחה מדרגת קרבה רחוקה יותר, כגון סבים או דודים הפוגעים בבני משפחתם באופן זה.

חומרתן של עבירות מין במשפחה, נובעת מהעובדה שקורבנות העבירה אינם בהכרח מסוגלים להגן על עצמם. יתר על כן, בחלק גדול מהמקרים, קורבנותיהן של עבירות מין במשפחה, אינם מצליחים להבין כי הם קורבנות כלל ועיקר, או שאינם מעוניינים להודות בכך.

 

על יחסו של החוק הפלילי בישראל לעבירות מין במשפחה

הדין הפלילי במדינת ישראל רואה בחומרה רבה את הנושא של עבירות מין במשפחה. בהתאם לזאת, העונשים הקבועים בחוק העונשין בצידן של עבירות מסוג זה הם מחמירים ביותר ויכולים להגיע גם לעשרות שנות מאסר לעבריין שיורשע בביצוען.

 

אילו עונשים הרשעה בעבירות מין במשפחה עשויה לגרור?

סעיף 351 בחוק העונשין בישראלי, מונה ארבעה סוגים עיקריים של עבירות מין במשפחה ואת העונשים בגינן:

עבירות מין במשפחה
עבירות מין במשפחה

אונס או מעשי סדום בתוך המשפחה

כאשר עבירות מין במשפחה מסוג עבירת אינוס או מעשה סדום מתבצעים כנגד בן או בת משפחה שהם קטינים על פי חוק, או חסרי ישע הנמצאים תחת חסותו של הצד הפוגע, העונש לו צפוי העבריין הינו 20 שנות מאסר.

 

בעילת נערה או נער בגיל 14 עד 21 (לא כולל)

בעילה או מעשה סדום שבוצעו בבת או בבן משפחה בגילאים 14 – 21 (שטרם מלאו להם 21), עלולה לגרור עונש של 16 שנות מאסר.

 

עבירת מעשה מגונה בקטין

מעשים מגונים המבוצעים בידי אדם בבן או בת משפחתו הקטינים או חסרי הישע להם הוא אחראי, גוררים בצידם עונשים כדלקמן:

  • עונש מאסר של 10 שנים – אם נפגעי העבירה הסכימו לכאורה לקיום יחסי המין אך טרם מלאו להם 14 שנים, או שהסכמתם הושגה באמצעות הטעיה, מרמה, או מניפולציה מסוגים שונים. לעניין זה, תקף גם מקרה של ניצול מצב של ערפול חושים של הנפגע או ליקוי קוגניטיבי או גופני של הנפגע.
  • עונש מאסר של 15 שנים – כאשר עבירות מין במשפחה מבוצעות בכפייה בקטינים או בחסרי ישע שטרם מלאו להם 16 שנים, או כשעבירות המין מתבצעות בהסכמת הקורבן לכאורה שהושגה בדרכי מרמה, או תוך ניצול היעדר הכרה או פגיעה נפשית של הקורבן.
  • עונש מאסר של 5 שנים – כאשר עבירות מין במשפחה מסוג מעשים מגונים בוצעו בנסיבות אחרות שאינן מפורטות בסעיפים המנויים לעיל.

 

מעשים מגונים בנוכחות קטינים

עבירות מין במשפחה מסוג מעשה מגונה בנוכחות קטין שהוא קרוב משפחה של הצד הפוגע, עלולות לגרור עונש של 4 שנות מאסר. היה ומדובר במעשה מגונה שבוצע בפומבי בנוכחות חסר ישע שנמצא תחת אחריותו של העבריין, העונש בצידה של עבירת המין יהיה שנתיים מאסר.

 

מה ניתן לעשות במקרה בו אדם מתמודד עם עבירות מין במשפחה?

במסגרת מאמר זה, עסקנו בחלק קטן בלבד מכלל עבירות המין שהחוק הפלילי בישראל מטפל בהן. אולם מעבר לעבירות המין בהן עסקנו, קיים מגוון רחב של עבירות מין אחרות שכל אחת מהן נושאת בצידה עונשים מחמירים בהתאם לחוק העונשין ולנסיבות שבהן העבירה בוצעה.

פנייה לקבלת סיוע משפטי מקצועי של עורך דין פלילי אשר מתמחה בתיקים של עבירות מין במשפחה, יכולה לשפר את סיכויי ההצלחה של מיוצגיו בהליך הפלילי – בין אם מדובר בנפגעי עבירות המין ובין אם מדובר על אדם שנאשם על לא עוול בכפו בביצוע עבירות מין במשפחה.

 

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע לנפגעי עבירות מין במשפחה?

כאמור, עבירות מין במשפחה נמנות על העבירות החמורות ביותר בעיני החוק ובראי המוסר. יחד עם זאת, בדרך לעשיית צדק עם נפגעי עבירות מין במשפחה, צצים ועולים קשיים רבים. חלק מן הקשיים הללו הינם קשיים אובייקטיביים, בעוד שחלקם נובע מן הקושי להוכיח את קיומם של המעשים אשר מיוחסים למבצעי העבירה.

עורך דין פלילי המתמחה בתיקי עבירות מין במשפחה, הוא בעל הכלים לסייע לנפגעים מעבירות מין במשפחה לפעול על מנת להגן על עצמם, ולמצות את זכויותיהם מול הצד הפוגע. פגישות ייעוץ עם עורך דין עבירות מין במשפחה מוצעות ללא עלות ומתבצעות תוך שמירה על סודיות מוחלטת, כדי להבטיח את ביטחונם, פרטיותם ושלומם של כל המעורבים.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

תקיפה מינית

ההגדרה של תקיפה מינית והצורה שבה התרבות והחוק מתייחסים לנושא השתנתה באופן ניכר לאורך השנים וממשיכה להשתנות בימים אלו. ההגדרה הזו משתנה בין תרבויות שונות

ביצוע מעשי סדום – עונש

עבירות מין נמנות עם העבירות הפליליות החמורות ביותר שעבריין יכול לבצע. מערכת המשפט במדינת ישראל מתייחסת בחומרה רבה לעבריינים שנמצאים אשמים בביצוע עבירות מין, בניסיון

הפצת סרטון מיני באינטרנט

כניסתו של האינטרנט אל חיינו לפני כמה עשורים הביאה איתה, אמנם, לא מעט דברים חיוביים, אך לצידם ניתן להבחין בקלות גם בלא מעט תופעות שליליות

עבירות מין במחשב – עונש

מהרגע שבו רשת האינטרנט נכנסה לחיינו, הם השתנו מן הקצה אל הקצה. פעולות שנדמה היה שלא נוכל לבצע לעולם מתבצעות היום בלחיצת כפתור, ונפתחו בפנינו

מעשה מגונה בפומבי – עונש

ישנם מעשים שעשייתם במרחב הציבורי מהווה עבירה חמורה על החוק. מעשה מגונה בפומבי נמנה עם סוגי המעשים האלה, והוא כולל פעולות שמתבצעות לשם גירוי, פרובוקציה,