עבירות מחשב עונש

בעידן בו אנו חיים, השימוש במחשב הולך וגדל מיום ליום, כאשר מחשבים הם כבר חלק בלתי נפרד מחיינו. בין המטרות הרבות שלשמן מחשבים משמשים אותנו בחיי היומיום, ישנם גם מי שעושים שימוש במחשב למטרות עברייניות. בסקירה זו נסביר אילו עבירות מחשב מוכרות לחוק, ואיזה עונש צפוי לאדם שיורשע בביצוען.

אילו עבירות מחשב מוכרות לחוק בישראל?

המונח "עבירות מחשב" מתייחס למעשה המתבצע בניגוד לחוק לטובת חבלה בציוד מיחשוב, או מעשה פלילי שבמסגרתו ציוד מיחשוב משמש כאמצעי לביצוע העבירה. עבירות מחשב הן בעצם כל עבירה פלילית שניתן לבצע אותה באמצעים ממוחשבים או מקוונים.

קטגוריית עבירות זו מכסה, בין היתר: עבירות מין במחשב, עבירות הימורים במחשב, עבירות הון במחשב, עבירות גזענות והסתה במחשב, עבירות גניבה במחשב, ועוד. לצד עבירות המקור הללו, ניתן למנות עבירות מחשב מוכרות, עליהן אנו שומעים מזה עשורים מספר, ובכללן: פריצה למחשבים, גניבת מידע ממחשבים, הפצת וירוסים, וכדומה.

 

מהו חוק המחשבים ובאיזה אופן הוא קשור לעונש בצידן של עבירות מחשב?

חוק המחשבים הינו דבר חקיקה שנכנס לתוקף בשנת 1995, במטרה להסדיר את נושא הענישה על עבירות מחשב מסוג פריצה למחשבים וגרימת נזק לציוד מחשוב בישראל. לאור העובדה שמדובר על חוק שחקיקתו אירעה טרום תקופת האינטרנט והמדיה החברתית, אין בו התייחסות מפורשת לעונשים בצידן של עבירות אינטרנט וסייבר.

לכן הסוגים של עבירות מחשב קלאסיות שמטופלות בחוק המחשבים, והעונש בצידן של עבירות אלו, נדון בהרחבה בהמשך.

 

מדוע נדרש חוק נפרד שמסדיר את העונש בגין עבירות מחשב?

חרף העובדה שמרבית סוגי העבירות הפליליות בישראל מטופלים במסגרתו של חוק העונשין, במקרים בהם מדובר על עבירות מחשב ואינטרנט, העונש הקבוע בדין הפלילי מוסדר דרך חוק ייעודי המוכר בתור "חוק המחשבים".

הצורך בחקיקה ייעודית זו, הפך ברור במיוחד בשלהי שנות התשעים, כאשר המחשבים האישיים נעשו נפוצים למדיי בשימוש בארץ, ובמקביל לכך – נרשמה עלייה חדה במספר המקרים שתועדה בהם פגיעה במחשבים שהחקיקה הקיימת לא ידעה לתת לה מענה.

עבירות מחשב עונש
עבירות מחשב עונש

מאז, הונאות באינטרנט כבר הפכו לעניין שבשגרה, אך יחד עם זאת – האמצעים העומדים לרשותם של העבריינים בימינו רק הולכים ומשתכללים עם התפתחות הטכנולוגיה הממוחשבת. לכן על מנת שמנגנוני החוק והאכיפה ומערכת המשפט יוכלו לפעול כנגד עבירות מחשב, נדרש חוק ספציפי העוסק בעבירות מחשב והעונש בצידן.

 

איזה עונש צפוי לאדם שיורשע בביצוע עבירות מחשב בשנת 2021?

להלן העונשים הקבועים בגין עבירות מחשב על פי חוק המחשבים:

שיבוש פעולתו התקינה של מחשב או הפרעה / מחיקה / שיבוש של חומר ממוחשב העונש בגין עבירות מסוג זה הינו מאסר בן 3 שנים.
העברת מידע כוזב ממחשב, או כתיבה של תוכנה ליצירת מידע כוזב העונש בגין עבירות מסוג זה הינו מאסר בן 5 שנים.
חדירה אל חומר מחשב בניגוד לדין העונש בגין עבירות מסוג זה הינו מאסר בן 3 שנים. עם זאת, חדירה לחומר מחשב למטרת ביצוע עבירה אחרת, נחשבת כעבירת מחשב חמורה שדינה מאסר בן 4 שנים.
מחיקת חומר מחשב בעזרת תוכנה / שיבוש פעולתו התקינה של מחשב בעזרת תוכנה העונש בגין עבירות מסוג זה הינו מאסר בן 3 שנים.

 

על מאמצי האכיפה של משטרת ישראל בעבירות מחשב

המפלג לחקירת עבירות מחשב הוא הגוף במשטרת ישראל האחראי לחקור דיווחים על אתרי אינטרנט שפועלים באופן בלתי חוקי, ומהווים פלטפורמה לקיומה של פעילות עבריינית. בין היתר, מדובר על אתרים שדרכם מתנהלת פעילות של מסחר בסמים, הימורים, אתרי אינטרנט שמסיתים לגזענות או אלימות, וכן הלאה.

תכליתו העיקרית של המפלג לחקירת עבירות מחשב הינה להתמודד עם הקשיים הטכנולוגיים העומדים לפתחה של משטרת ישראל בעידן האינטרנט והמדיה החברתית. מפלג זה אחראי על מאמצי האכיפה כנגד עבירות סייבר, אינטרנט ורשתות חברתיות וכנגד, עבירות מחשב "קלאסיות" מהסוג שחוק המחשבים מתייחס אליו.

כמו כן, אחראי המפלג לחקירת עבירות המחשב גם על הטיפול בעבירות פליליות לסוגיהן המערבות שימוש בכלים ממוחשבים כאמצעי לביצוע העבירה. המפלג מספק גם תמיכה מקצועית לאיתור ושחזור של ראיות במחשבים מוחרמים של חשודים בעבירות פליליות חמורות.

 

עבירות מחשב – עונש שנע בין מאסר בפועל וקנסות כספיים כבדים

מעטים מודעים לעובדה שעבירות מחשב אינן מבוצעות בידי עבריינים בלבד. למעשה, כיום כשלכל אדם שבבעלותו מחשב עם חיבור לאינטרנט יש גישה למקורות מידע אינסופיים כמעט, מכל מקום ובכל זמן, גם אנשים מן השורה עלולים למצוא את עצמם עומדים לדין על עבירות מחשב כדוגמת הפרת זכויות יוצרים, הוצאת דיבה, ושאר עבירות פליליות שעצם הגלישה לאתרי אינטרנט עם תכנים לא חוקיים, כבר עלולה לסבך אתכם בהן.

גם האדם מהיישוב שלא תכנן לעבור על החוק בשום צורה, עשוי להיחשד ואף להיאשם בביצוען של עבירות מחשב וסייבר, ולהידרש לשלם קנס כספי כבד או לשבת בכלא בשל מעשיו.

 

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע בנושא של עבירות מחשב והעונש בצידן?

לכן במידה ונחשדתם או נאשמתם בביצוען של עבירות מחשב, או שחלילה נפגעתם מעברייני מחשב או סייבר, אל תהססו ליצור קשר עם עו"ד פלילי שמתמחה בתיקים מסוג זה, לפני שהמצב יסלים. הפנייה לקבלת הכוונה משפטית איכותית עוד בתחילת ההליכים הפליליים היא חיונית למניעת סיבוכים מיותרים שעלולים להוביל לבזבוז מיותר של זמנכם, של כספכם, לפגיעה בשמכם הטוב ואפילו למאסר.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עורך דין עבירות מחשב

בעשורים האחרונים חלה קפיצת מדרגה משמעותית בתחום הטכנולוגי. תמורות אלו, הובילו לכך שסוגים רבים של עבירות פליליות מתבצעים כיום בכלים ממוחשבים ובאמצעות רשת האינטרנט. מאחר

עבירות סייבר – עונש

העידן המודרני הביא אתו חידושים רבים. אחד התחומים שכבר מושפעים מהחידושים הטכנולוגיים הוא תחום הסייבר. יותר ויותר מקרים של עבירות סייבר נחשפים והמערכת המשפטית מבצעת

עבירות סייבר

אחד מסממניו העיקריים של העידן המודרני, הוא המעבר של חלק נכבד מן הפעילות המסחרית, הטכנולוגית והכלכלית, לזירה הדיגיטלית, קרי – רשת האינטרנט, ובשמה הנוסף –

עורך דין עבירות סייבר

במאה ה – 21 חלק ניכר מהפעילות העבריינית עבר מתנהל במרחב הקיברנטי, הלוא הוא רשת האינטרנט. הטיפול בעבירות אינטרנט סייבר, מטבע הדברים, מחייב את רשויות