עבירות הונאה במגזר העסקי

ככלל, עבירות של מרמה והונאה הולכות ונעשות נפוצות יותר ויותר בשנים האחרונות והן מבוצעות במגוון של דרכים. לפי חוק, מדובר באחת מהעבירות החמורות ביותר ומסיבה זו, רשויות האכיפה במדינת ישראל מתמצות למגר את התופעה של ביצוע עבירות אלה.

עבירות מרמה והונאה מתבצעות במרבית המקרים במגזר העסקי, אך לעיתים הן מתבצעות גם במגזר הפרטי. הרבה מקרים של עבירות הונאה ומרמה מתבצעים ע"י אנשים הנחשבים לנורמטיבים, ללא עבר פלילי מסוים ולרוב, מדובר באנשים המבצעים את העבירות הללו ללא כוונה תחילה.

על מנת שאדם יצליח לרמות אחרים ולתעתע בהם, נדרשים ממנו תחכום וחלקלקות שבאמצעותם יכול הוא להפיל אנשים פרטיים, חברות, מוסדות ו/או גופים חזקים מאוד.

עבירות מרמה נחשבות לעבירות גניבה, אולם, הן מתוחכמות הרבה יותר מעבירות גניבה סטנדרטיות. עבירות של הונאה מתבצעות ע"י שימוש מושכל בתחבולות, כאשר האדם המבצע אותן מפיק מביצוע העבירה טובות הנאה אישיות כגון: קבלת כסף או כוח.

 

ייצוג של עורך דין בתביעה של עבירת הונאה

המשטרה מתייחסת בחומרה רבה לעבריינים שביצוע מעשי הונאה וגם אם ביצעו עבירות אלה בשוגג או בתום לב, עשויים הם לקבל כתב אישום ועונש מחמיר. מסיבה זו, קיימת חשיבות רבה להיעזר הייצוג של עו"ד פלילי התחום של עבירות הונאה, שמכיר היטב את החוקים ואת מורכבות העבירות ויוכל לסייע לחשוד בביצוע העבירה בכל ההליך הפלילי כנגדו.

 

תדירות התרחשותן של עבירות הונאה

על אף שמקובל לחשוב כי עבירות הונאה מתרחשות בעיקר במגזר העסקי, עבירות הונאה שונות מתרחשות גם בשגרה היומיומית של אנשים רגילים, במגזר הפרטי. מסיבה זו, חשוב שכל אדם יהיה עירני לסביבתו וישים לב שלא מבוצעת כנגדו פעולת הונאה כלשהי.

לעיתים, ההתמודדות עם עבירת הונאה שבוצעה איננה פשוטה ובאם אדם נקלע למצב בו בוצעה עבירת הונאה נגדו, עליו לפנות למשטרה בכדי שתטפל בנושא. בנוסף, יכול אדם להיעזר בייצוג של עו"ד, שיצליח לנהל עבורו את ההליך הפלילי, על הצד הטוב ביותר ולהוציא את הצדק לאור, בנוגע למעשה ההונאה.

עבירות הונאה במגזר העסקי
עבירות הונאה במגזר העסקי

פעולות הנחשבות להונאה

מעשי הונאה עשויים להתבטא בכמה סוגי פעולות שונות:

  1. ע"י זיוף של תעודות או חתימות, גניבת זהות וכיו"ב.
  2. ע"י מכירה של מוצר מסוים באמצעות תיאור שקרי של המוצר, רק כדי להצליח למכור אותו.
  3. הונאה של ממון – חיוב שקרי של סחורה או של מוצר כלשהו, ללא כוונה לשווק אותם בפועל.
  4. מעילה – ניצול של אמון בכדי להשיג טובות הנאה או רווחים.

 

הסיכונים והענישה שבעבירות הונאה במגזר הציבורי

ככלל, עבירות הונאה ומרמה מחולקות לכמה קטגוריות והן מכילות מורכבות פלילית וכלכלית ולפיכך, קיימים דפוסי התנהגות רבים אשר יכולים להיכלל בהגדרת עבירות אלה. יש לציין כי החוק מתייחס בחומרה רבה לעבירות מהסוג הזה ובתי המשפט נוהגים להטיל עונשים לא קלים על אנשים שמורשעים בעבירות אלה.

על עבירת הונאה ומרמה עשוי אדם לקבל עונש של כמה שנות מאסר. בנוסף, בתי המשפט נוהגים גם להטיל קנסות כספיים גבוהים לנאשמים בעבירות אלה, בהתאם לחומרת המעשה ובהתאם לנזק שהוא הסב.

 

עבירות מרמה המיועדות להשיג תוצאה חיובית עבור מבצע העבירה

בהליכי מרמה שמיועדים להשיג תוצאה חיובית עבור מבצע העבירה מדובר על מצב בו אדם ביצע עבירת מרמה שמטרתה היא קבלת טובות הנאה או כל תוצאה אחרת שמקנה ערך למבצע העבירה. עבירות מרמה לרוב מוגדרות ככאלה שהמטרה בביצוען היא להשיג דבר מה לטובת מבצע העבירה. עבירות אלה עשויות להתבצע במישור האישי, במישור החברתי או במישור הציבורי.

 

עבירת מעילה בכספים

לרוב, עבירות הונאה במגזר העסקי מתקיימות בפן הכספי. כלומר, בהסכלות רחבה על הונאות שבוצעו במסגרת המגזר העסקי, ניתן לראות כי הרבה מהעבירות שהתקיימו ע"י עובדי תאגיד, עובדי צווארון לבן ואף עובדים בכירים נסובו סביב מעילה בכספים.

במעילות מסוג זה גם מעורת הפרת אמונים המתבטאות בנגיעה במסמכים סודיים ו/או במסירת תוכן דיסקרטי. גם במרחב האינטרנט מתקיימות הונאות שונות אשר מתבטאות בזיוף דפי אינטרנט ועוד.

 

מהי התייחסות המשטרה לעבירות הונאה?

באופן כללי, המשטרה מייחסת חומרה גבוהה לעבירות הונאה שונות. בחיי היום יום, עבירות הונאה מבוצעות בענשפים כלכליים ועסקיים, כאשר רובן נחשבות לעבירות צווארון לבן. לרוב, מדובר במעשה שבוצע ע"י תיחכום סמוי, כאשר מידת התחכום עשויה להשתנות מעבירה לעבירה.

לעיתים, נדרש זמן רב כדי לחשוף עבירת הונאה ולצורך התמודדות עם עבירות מסוג זה, קיימות יחידות משטרה "להב" ו יאח"ה", אשר פועלות כדי לפענח עבירות מסוג זה, להבין כל עבירה לעומקה ולדעת איך לסווג אותה מבחינה משפטית.

 

מהם העונשים על עבירות הונאה?

ככלל, העונשים הניתנים על ביצוע עבירות הונאה אינם אחידים, שכן, פעולות הנאה קיימות במגוון של סוגים ולכל פעולה ניתן עונש בהתאם לחומרת הפעולה. את העונשים ניתן לייחס לפעולות באופן הבא:

  1. העונש על קבלת דבר מה במרמה הינו שלוש שנות מאסר, אך אם העבירה בוצעה בנסיבות מחמירות, העונש עשוי להגיע לחמש שנות מאסר.
  2. העונש על קבלת דבר מה באמצעות תחבולה או באמצעות ניצול של טעות אדם אחר, מבלי שיש בהם מרמה, הינו שנתיים מאסר.
  3. על זיוף של מסמך עשוי אדם לקבל מאסר של שנה. אולם, אם זייף מסמך בכוונה כדי לקבל באמצעותו דבר, הינו מאסר של שלוש שנים. באם העבירה בוצעה בנסיבות מחמירות, דינו של עובר העבירה הינו מאסר של חמש שנים.
  4. על עבירה של רישום כוזב במסמכי תאגיד עשוי להיענש אדם בחמש שנות מאסר. דהיינו, אם מדובר באדם שיש לו תפקיד בתאגיד והוא מסר פרטים לא אמיתיים במסמך רשמי של תאגיד או שהוא נמנע מלמסור פרטים נכונים, נחשב הוא כמי שעשה זאת בכוונה.

 

האם החוק מתחשב בכוונה שעמדה מאחורי ביצוע עבירת הונאה?

כלל עבירות ההונאה, בין אם הן בוצעו בטעות ובין אם הן בוצעו בכוונה תחילה, נחשבות לחמורות והענישה כלפיהן היא נוקשה ומתבטאת בקנסות ובמאסר בכלא.

 

במה מתמקד השופט במהלך משפט נגד אדם החשוד בביצוע הונאה?

בזמן שהשופט בבית המשפט מגיע לרגע בו עליו להחליט על גזר דין לחשוד בביצוע עבירת מרמה, הוא מתמקד בשלושה דברים:  באדם המבצע, באדם שנפגע ובנסיבות שבהן בוצע במעשה. ייתכן כי אדם ללא עבר פלילי, שביצע עבירת הונאה, יקבל עונש קל יותר בשל כך.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עבירות הונאה במגזר הפרטי

עבירות הונאה הן מהמורכבות שבספר החוקים, כאשר לרוב מדובר בעבירות כלכליות שונות אשר כוללות: הונאה כלפי רשויות המס, הונאת בנקים או גופים מוסדיים אחרים ועוד.

מרמה והפרת אמונים

ככלל, אחת העבירות הקשות שעובד ציבור או בעל משרה בתאגיד עשוי לבצע הינה עבירת הפרת אמונים. לפי ההגדרה של עבירה מסוג זה, מדובר בשימוש בכוח

ביצוע תחבולה

חקירה פלילית הינה מפגש בין חוקר ובין נחקר, אשר נעשה מתוך אינטרס של כל אחד מהצדדים. במסגרת המשא ומתן שמתנהל במהלך החקירה, כל אחד מהצדדים

עורך דין מרמה והונאה

כשאנחנו עוד נמצאים בגיל הילדות, אנחנו לא פעם משחקים עם חברינו ובני משפחתנו בכל מיני משחקים, אשר במסגרתם אנחנו עלולים להרגיש מרומים. לפעמים מי שמשחק

קבלת דבר במרמה – עונש

קבלת דבר במרמה הוא התרגום המשפטי למילה אחת ויחידה עם קונוטציה שלילית ביותר – רמאות. הביטוי "קבלת דבר במרמה" כולל שלוש מילים והוא משמש מזה

עבירות ביטוח לאומי

עם העבירות שהפכו נפוצות יותר בשנים האחרונות, ניתן למנות עבירות ביטוח לאומי. עבירות המתבצעות מול המוסד לביטוח לאומי הן למעשה עבירות פליליות לכל דבר ועניין.