עבירות גניבה – עונש

עבירת גניבה היא בין העבירות השכיחות ביותר בארצנו. במסגרת סעיף 383 בחוק העונשין בישראל, מוגדרת עבירת גניבה בתור: "נטילת דבר הניתן להיגנב, ללא הסכמת בעליו". כלומר, גניבה בדין הפלילי בישראל, נחשבת כמעשה המתבצע במרמה, מבלי שמבצע העבירה זכאי לחזקה ברכוש או בכסף שנגנבו ומבלי שתהיה לגנב כוונה להשיבם לידי בעליהם החוקיים.

בסקירה שלהלן נדון בעבירות גניבה מסוגים שונים והעונש הקבוע בצידן בדין הפלילי, נסביר מהם הגורמים העלולים להשפיע על חומרתו של העונש הנקבע בבית המשפט לעבריין שהורשע בעבירות גניבה, ונסקור את תפקידו של עורך דין פלילי לעניין הפחתת העונשים הצפויים למי שהורשעו בביצוען של עבירות גניבה בישראל.

מהן עבירות גניבה על פי החוק בישראל?

עבירות גניבה הינן פשעים אשר במסגרתם ניטל דבר ערך ששייך לאדם כלשהו על ידי מישהו אחר, ללא שבעל החפץ נתן לכך את הסכמתו ורשותו. אלו הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין והן משתייכות לקטגוריית עבירות רכוש בחוק העונשין בישראל. בשורות הבאות נסביר אודות סוגי עבירות הגניבה שחוק העונשין מטפל בהן, ונפרט איזה עונש עבירות גניבה אלו נושאות בצידן.

 

עבירות גניבה והעונש הקבוע בצידן בדין הפלילי

הרשעה בעבירות גניבה לפי הדין הפלילי בישראל, גוררת ענישה על פי הפירוט המופיע תחת סעיף 384 בחוק העונשין: "הגונב – דינו מאסר 3 שנים". יחד עם זאת, ניתן לסייג קביעה זו ולומר כי היא תקפה אך ורק בהעדר סעיף אישום אחר העלול לשנות את העונש בגין עבירת הגניבה, כפי שנסביר בהמשך.

במדינת ישראל, קיימת האפשרות להגיש כתב אישום בגין כמה סעיפי אישום במקביל. פירוש הדבר הינו שהיה ואדם נאשם בעבירה שהענישה עליה היא חמורה יותר, העונש לו צפוי העבריין שהורשע בביצוע גניבה, לא יסתכם ב – 3 שנים בלבד. המצב עשוי להפוך בעייתי פי כמה וכמה, במידה והשופט מחליט לפסוק לנאשם עונש מצטבר במקום עונשים חופפים.

 

מהם הגורמים העלולים להשפיע על חומרתו של העונש הנקבע בצידן של עבירות גניבה בישראל?

בהתאם לרציונל שנזכר לעיל, במצב בו עבירת גניבה הייתה כרוכה בסיכון חיי אדם, העונש בצידה עלול להיות חמור באופן שאינו מידתי ביחס לערכו של הרכוש הגנוב. לצורך העניין, גנב שנטל חלקים של מנגנון אספקת גז מרכזי, מסכן בעשותו כן את חייהם של אנשים אחרים אשר עלולים להפגע כתוצאה מפיצוץ שעשוי לחול בעקבות המחסור ברכיבים שנגנבו.

במצב שכזה, חרף העובדה שערכו של הרכוש הגנוב עשוי להיות נמוך למדי כשלעצמו, העונש שבית המשפט צפוי לפסוק לנאשם במידה וזה יורשע, לא יהיה זהה לעונש הקבוע בחוק העונשין בגין עבירות גניבה "רגילות", אלא עונש כבד יותר. גורם נוסף שעשוי להשפיע על רף הענישה בצידן של עבירות גניבה, הוא ערכו של הקניין הגנוב.

עבירות גניבה – עונש
עבירות גניבה – עונש

סוגים שונים של עבירות גניבה בנסיבות מיוחדות והעונש בצידן

בחוק העונשין הישראלי קבועים העונשים שלהלן בגין עבירות גניבה בנסיבות מיוחדות:

 

עבירות גניבה בנסיבות מיוחדות – מאסר לתקופה של עד 4 שנים

קטגוריה זו של עבירות גניבה בנסיבות מיוחדות, מכסה את סוגי העבירות שלהלן:

  • גניבה של סחורה חקלאית, ציוד חקלאי או חיות משק.
  • גניבה של ציוד / רכוש המשמש חלק מתשתית ציבורית קיימת או בשלבי הקמה.
  • גניבה של יצירות אומנות, נכסי דת / תרבות, ו  / או סמלים היסטוריים אשר יש בהם ערך תרבותי וחברתי בעיני אזרחי המדינה.

 

עבירות גניבה בנסיבות מיוחדות – מאסר לתקופה של עד 7 שנים

קטגוריה זו של עבירות גניבה בנסיבות מיוחדות, מכסה את סוגי העבירות שלהלן:

  • גניבה של עובד ממעביד של רכוש ששוויו החל מ – 1000 שקלים ויותר.
  • גניבה של רכוש ששוויו החל מחצי מיליון שקלים ויותר.
  • ניצול סמכות וגניבה מצד גורם מורשה
  • גניבה מתאגיד או גוף עסקי המתבצעת מטעמו של גורם בעל משרה בכירה בחברה, מנהל בכיר / בעל מניות אשר משתמש במעמדו כדי ליטול לעצמו רווח מרווחיו של התאגיד.

 

סוגים שונים של עבירות גניבה בנסיבות מחמירות והעונש בצידן

בין עבירות הגניבה בנסיבות מחמירות מנויות עבירות גניבה מהסוגים שלהלן:

  • פגיעת עובדי ציבור בנכסים ציבוריים.
  • גניבה של עובדי ציבור.
  • ניצול לרעה של סמכות ציבורית.

העונש בגין עבירות גניבה בנסיבות מחמירות הוא עד ל – 10 שנות מאסר.

 

סוגים שונים של עבירות גניבה מסוג שוד והעונש בצידן

עבירות שוד הן עבירות גניבה לכל דבר ועניין, אשר מתבצעות בנסיבות מחמירות יותר הכוללות הפעלת אלימות וביצוע מעשים שנועדו להטיל מורא על קורבנות השוד. ישנם שני סוגים של עבירות שוד:

  • עבירת שוד כללי – שוד כללי הוא למעשה עבירת גניבה אשר מתבצעת באמצעים אלימים.
  • עבירת שוד בנסיבות מחמירות – שוד בנסיבות מחמירות הינו שוד מזוין (הכולל שימוש בכלי נשק חמים או קרים), שוד המתבצע בקבוצה או שוד שכולל פגיעה בגופם של נפגעי מעשה הגניבה.

העונש בגין עבירות שוד, הינו עונש מאסר בפועל של 14 ועד 20 שנים.

 

עבירות גניבת תשתיות ושירותים והעונש בצידן

כשמתבצעת עבירת גניבה של תשתיות ושירותים שונים כמו חשמל, מים, וגז, או מתבצעות שלל פעולות שמובילות להטייה או בזבוזם של משאבים אלו, החוק רואה במעשה כעבירת גניבה שהעונש בצידה הינו עד 3 שנות מאסר בפועל.

 

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע בהגנה על חשודים ונאשמים בעבירות גניבה והקלה בעונש?

היה ונחשדתם או נאשמתם בעבירות גניבה, פנייה לעזרה משפטית מקצועית כבר מתחילת ההליך הפלילי, היא חיונית מאין כמוה אם אתם מעוניינים בהזדמנות לביטול ההאשמות או קבלת עונש מינימלי עד כמה שניתן. לכן הקפידו לפנות להתייעצות מול עורך דין פלילי המתמחה בתיקי גניבה בשלב מוקדם ככל הניתן בהליך הפלילי ושפרו את סיכוייכם לסיים את הסאגה בהקדם.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עבירת פריצה

עבירת פריצה והתפרצות, היא חלק מעבירות רכוש, הכוללות מרכיב של פגיעה ברכוש במכוון ובזדון. פורץ הוא מי שנכנס לבניין ללא רשות, על ידי שבירת חלון,

גניבה ממעסיק

יחסי עובד ומעסיק הם יחסים המתקיימים בין עובד שכיר לבעל עסק המשלם לו תמורת ביצוע משימות מסוימות. למרבה הצער, מקרים של גניבת עובד ממעסיקו אינם

ייצוג משפטי בעבירות גניבה

עבירות גניבה הן בין העבירות העתיקות ביותר בהיסטוריה האנושית. מדובר בעבירה שבמסגרתה ניטלים דברי ערך השייכים לזולת על ידי אדם שלא קיבל את הסכמת חברו

גניבת טלפון נייד

הטלפון הנייד שלנו הוא כבר מזמן לא רק מכשיר המשמש לביצוע שיחות. במכשיר הטלפון הנייד אנו מאחסנים כיום מידע רגיש מסוגים שונים, לרבות פרטי אנשי