סוגי המעצרים הקבועים בחוק

אנו חיים במדינת ישראל, שהיא מדינת חוק לכל דבר ועניין. לפיכך כאשר מתבצעת עבירה על החוק, אחד מן התהליכים שבאמצעותם רשויות האכיפה והחוק אוכפות את החוק מול אזרחי המדינה, הוא הליך המעצר. יש מספר מוגבל של סוגי מעצרים המתאפשרים על פי חוק, כאשר כל אחד מסוגי המעצרים הקבועים בחוק הוא מקרה בפני עצמו שחלות עליו הוראות שונות במסגרת החקיקה.

במאמר זה נדון בסוגי המעצרים הקבועים בחוק והחוקים החלים לגביהם.

מעצרים – לאיזו תכלית הם מתבצעים?

מעצר הוא הליך המתבצע בתחילת ההליכים הפליליים. ביצוע מעצר משרת מספר מטרות: ראשית, לעתים עולה הצורך לעצור אדם למטרת הרתעה. שנית, ישנו רצון להגביל את החשוד על מנת שלא יברח מרשויות החוק. המעצר מאפשר גם להתחיל בהליך החקירתי ללא דיחוי. לבסוף, ישנו כמובן גם הצורך להרחיק את העצור מן הציבור ומאנשים אחרים, אותם הוא עלול לסכן.

 

מהו מעצר ללא שופט?

ישנם אירועים המחייבים שוטרים להפעיל נוהל מעצר. בדרך כלל מדובר במצבים בהם שוטר תופס את העבריין "על חם" בעת ביצוע העבירה ונדרש לעצור את האדם שביצע אותה כדי למנוע ממנו לברוח או להמשיך במעשיו הפליליים. מעצר מסוג זה יכול להתבצע הן בהקשר של עבירות חמורות והן במקרה של עבירות קלות יותר.

 

כיצד שיקול דעתו של השוטר רלוונטי לעניין המעצר?

בסופו של דבר, השוטרים הם אלו שקובעים ברוב הפעמים אם האדם צריך להיכנס למעצר מיידי כדי למנוע ממנו להמשיך לעשות את המעשה הנחשב כעבירה פלילית. בהקשר זה חשוב לזכור שמצד אחד, שוטר הוא אדם הפועל בשירות המדינה מתוך מטרה להגן על אזרחיה.

אולם מצד שני עדיין מדובר על אדם בשר ודם, שיכול לפעול בצורה שגויה, גם כשהדבר נעשה בתום לב וללא כוונת זדון. מכאן שאם שוטר מבצע מעצר, חשוב להבין בצורה ברורה מהי ההצדקה לביצוע המעצר ובאילו נסיבות בדיוק הדבר קרה.

סוגי המעצרים הקבועים בחוק
סוגי המעצרים הקבועים בחוק

מהו מעצר בעזרת צו שופט?

זהו סוג מורכב יותר של מעצר. לטובת ביצוע מעצר כזה, שוטרים צריכים לקבל צו מבית המשפט אשר מצדיק את ביצוע פעולת המעצר. צו זה ניתן על פי שיקול דעתו של בית המשפט כתלות בעבירה שהאדם ביצע ובהתאם למשאבים המוגבלים העומדים לרשותן של רשויות החוק והאכיפה.

צו המעשה חייב לכלול פרטים מסוימים ובכללם פירוט הנוגע לאדם שאותו יש צורך לעצור. מתוקף תפקידו של עורך דין פלילי המייצג עצור, לבדוק כיצד הצו מנוסח והאם המעצר התבצע כחוק, בהתאם לתנאי הצו.

 

מהו מעצר שנועד להגן על החשוד?

פעמים מסוימות, גם אם אדם חשוד בכך שביצע עבירה, אך העבירה אינה חמורה, ישנו סיכוי לכך שהמשטרה תבקש לעצור אותו. זהו מעצר המתבצע הן כדי שהחשוד  לא יהיה נתון לסכנת פגיעה מצד גורמים עוינים והן כדי שהוא לא יחשוף בפני גורמים כאלו מידע שעלול לפגוע בהליך החקירתי. עורך דין פלילי יכול לעזור כאשר ישנו צורך להבין האם המעצר שנעשה על ידי המשטרה הוא מוצדק ולטובת החשוד או הנאשם.

 

כיצד מתבצעת יציאה ממעצר?

החוק קובע כי ניתן להסדיר יציאה חוקית ממעצר במספר דרכים שונות. בין היתר, ניתן לצאת ממעצר על ידי תשלום סכום מסוים במסגרת שחרור בערבות. בנוסף, ניתן להשתחרר ממעצר גם על ידי פנייה להליך של הגשת בקשה לשחרור ממעצר בערוצים המקובלים. על כל פנים, ברגע בו אדם נכנס למעצר, עורך דין פלילי נדרש לבדוק בכל דרך אפשרית מהי עילת המעצר ובאיזה אופן ניתן לשחרר את הלקוח מהמעצר.

 

תשלום כספי עבור הפסקת מעצר

האפשרות המוכרת ביותר לשחרור ממעצר היא כאמור תשלום ערבות על מנת לצאת ממעצר. רשויות האכיפה והחוק מבקשות לקבוע סכום כספי מסוים שבעזרתו יכול האדם לצאת מן המעצר ולשוב לחייו הרגילים בתנאים מסוימים או ללא תנאים בכלל. עורך דין פלילי הוא האדם שבכוחו לעזור לכם להסדיר את נושא התשלום הנ"ל במהירות וביעילות, לפי דרישות החוק.

 

הפסקת מעצר בעזרת הגשת בקשה לבית המשפט

לעתים ניתן להגיש לבית המשפט בקשה להפסקת מעצר, כאשר עורך הדין מזהה עילה מוצדקת לכך. לשם כך, חשוב לנסות ולהבין בצורה ברורה עד כמה שניתן, מדוע האדם נעצר ואם נמצא סעיף שבגינו סיבת המעצר אינה מספקת, הרי שזהו הרגע לפעול אל מול רשויות החוק והאכיפה על מנת לאפשר לעצור להשתחרר ממעצרו בהקדם.

 

באילו תנאים ניתן לבקש מעצר בית כתחליף למעצר בבית מעצר?

עורך דין פלילי שואף תמיד להמיר מעצר בבית מעצר במעצר ביתי בתנאים נוחים יותר לעצור. לשם כך צריך להגיש בקשה למעצר בית ולספק במסגרתה סיבות טובות לכך שתינתן לאדם אפשרות שכזאת. יש להבין כי זוהי אפשרות שנחשבת מחמירה פחות ממעצר בבית מעצר, ולכן הרשויות יבקשו שתוצג להן סיבה טובה כדי שהבקשה תאושר.

 

בשורה התחתונה

על מנת שזכויות העצור ישמרו במסגרת המעצר, חשוב לדעת מראש מהם סוגי המעצרים הקיימים כיום ואיך כל מעצר נדרש להתנהל בהתאם לחוק. מן הראוי לציין כי עבירות חמורות יותר יגרמו לכך שהמעצר יהיה בתנאים מחמירים יותר בעוד שעבירות קלות יותר ניתנות לרוב לטיפול במעצר בתנאים נוחים יותר. על כל פנים, אם נעצרתם, יש לחתור לקבלת כמה שיותר מידע על סיבת המעצר ולממש את זכותכם להתייעצות עם עורך דין פלילי בהקדם.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עורך דין מעצרים

מעצר משטרתי הינו חוויה לא נעימה ידועה לכל. כאשר נעצר אדם ישנם חוקים ברורים על התנהלות המעצר ואורכו. על מנת לוודא את שזכויותיו של הנעצר

עורך דין פלילי בתל אביב

לחוק העונשין במדינת ישראל ישנו תפקיד חשוב מאוד והוא שמירה על הזכויות והבטחון של כל אדם ואדם. כחלק מכך חוק העונשין מציג בתוכו עבירות של

עורך דין פלילי בבני ברק

במידה וראיתם את הסדרה המדריך לרוצח אתם יכולים להבין שכל אדם, אפילו המשכיל והנורמטיבי ביותר עשוי להיות מעורב בעבירה פלילית. כמובן שמדובר על סדרה המגזימה

עורך דין פלילי ברמת גן

עורך דין פלילי הינה אחת ההתמחויות המרתוק ביותר הקיימות בתחום המשפט ועריכת הדין. מדובר במקבץ חוקים רחב, הכולל בתוכו דקויות של נסיבות, מקרים וסיפורים אנושיים.

עורך דין פלילי בראשון לציון

הדין הפלילי הינה אחת ההתמחויות המרתקות ביותר הקיימות בעולם עריכת הדין. מדובר בתחום רחב מאוד הכולל בתוכו מספר רב של סעיפי חוק, מקרים מעניינים ואירועים