מכירת אלכוהול לקטין – עונש על המכירה

צריכת משקאות אלכוהוליים בקרב קטינים היא סיבה לדאגה בקרב הורים ורשויות אכיפת החוק. המחוקק במדינת ישראל מנסה להתמודד עם הבעיה באמצעות הגבלת המכירה של משקאות אלכוהוליים למי שנחשבים על פי החוק בישראל לקטינים. מדובר במלחמה סיזיפית, אבל היא נדרשת למען שמירת שלומם וביטחונם של הקטינים.

מהי בדיוק הבעיה בצריכת אלכוהול בכלל, וצריכת אלכוהול בקרב קטינים בפרט? כיצד מנסות הרשויות להתמודד עם הבעיה הזאת? מה אומר החוק לגבי מכירת אלכוהול לקטין? אילו שיטות או דרכי פעולה נוספות עומדות בפני רשויות האכיפה למיגור תופעת השכרות בקרב בני נוער? למה חשוב שאדם אשר נאשם במכירת אלכוהול לקטין ייוועץ בעורך דין פלילי? בשורות להלן נעסוק בהרחבה בסוגיות השללו.

על צריכת אלכוהול והבעייתיות הרבה שלה

שתיית משקאות אלכוהוליים היא אחת הבעיות המטרידות את רשויות החוק במדינות רבות, ובכלל זה גם מדינת ישראל. הבעייתיות הרבה באכיפת החוקים בנושא הזה נובעת מעצם העובדה שהמגבלה על צריכת אלכוהול איננה כוללת והיא בעיקר פונקציה של גיל.

מצד אחד, צריכת אלכוהול במדינת ישראל היא חוקית לחלוטין, בדיוק כמו עישון טבק או סיגריות. מצד שני, החוק מגביל את השימוש באלכוהול ואוסר לחלוטין על צריכת משקאות אלכוהוליים בקרב קטינים – שזה אומר צעירים לפני הגיעם לגיל 18 שנה.

על פי החוק, מי שעוסק במכירת משקאות אלכוהוליים חייב לדרוש ממי שנראה לו שעדיין לא הגיע לגיל המתאים תעודת זהות. לחילופין, להימנע ממכירת משקה אלכוהולי.

 

להלן האתגרים הנוגעים לאכיפת החוק

  • מראה חיצוני מטעה: צעירים רבים, בעיקר כאלה שהם מעט מתחת לגיל הבגירות, קרי 18 שנה, נראים בוגרים מכפי גילם. לפיכך קשה עד בלתי אפשרי לזהות אל נכון כל צעיר שמגיע ומבקש משקה אלכוהולי.
  • הטעייה: צעירים רבים המודעים למגבלות שלהם, רוכשים משקאות אלכוהוליים באמצעות שליחים – אנשים בוגרים שמבצעים את מלאכת הרכישה.
  • זיופים: צעירים רבים מחזיקים תעודות מזויפות, בדיוק למקרה שבו הם יידרשו להציג אותן.
מכירת אלכוהול לקטין - עונש על המכירה
מכירת אלכוהול לקטין – עונש על המכירה

מדוע צריכת אלכוהול מופרזת היא בעייתית?

צריכת אלכוהול מופרזת היא בעייתית, משום שבמרבית המקרים, מי שצורך אלכוהול בכמות גדולה מאבד את העשתונות. צריכת אלכוהול גורמת לבעיות כדלקמן:

  1. אובדן קואורדינציה: מי שצורך אלכוהול עלול לסבול מאובדן קואורדינציה ואובדן היכולת להגיב בצורה טובה למצבים בעייתיים. הדבר חשוב באופן כללי, והופך לבעיה אם וכאשר מי שצרך אלכוהול מנסה גם לנהוג.
  2. רפלקסים מושהים: מעבר לקואורדינציה, גם הרפלקסים של מי שצורך אלכוהול נפגעים.
  3. אובדן שיקול הדעת: אחת הבעיות, אם לא המשמעותית שבהן, היא אובדן שיקול הדעת הרציונלי כתוצאה מצריכת אלכוהול. זאת הסיבה לכך שצרכני אלכוהול רבים עולים על ההגה למרות שברור להם שמדובר בעבירה.

 

בכל אחד מהמקרים הללו ובמקרים רבים נוספים, מי שצורך אלכוהול בכמות מופרזת הופך לפצצת זמן מתקתקת ומסכן לא רק את עצמו אלא גם את הסביבה.

 

מהן דרכי ההתמודדות של הרשויות עם צריכת אלכוהול בקרב קטינים?

הבעיות שתוארו לעיל הן רק מקצת הבעיות שמעורר נושא צריכת האלכוהול. עם זאת, הרשויות השונות ובעיקר משטרת ישראל, עושות ככל שביכולתן לאכוף את הנחיות החוק.

אחת השיטות לבדיקת המוכנות של בתי העסק היא שליחת נציגים לבצע רכישות, תוך בדיקת העמידה של עסקים בהנחיות החוק ודרישת תעודת זהות מלקוחות החשודים שהם קטינים. שיטה נוספת היא החרמת משקאות ושפיכה שלהם, אם יש חשד סביר שמי שצורך את המשקאות הם קטינים.

 

מכירת אלכוהול לקטין – איזה עונש צפוי בצידה?

החוק במדינת ישראל אוסר למכור אלכוהול לקטינים. למרות הבעייתיות הרבה והעדר האפשרות לאכוף בצורה טובה את החוק הזה, הרי שהחוק כשלעצמו מפחית במידה ניכרת את המוטיבציה של פיצוציות, קיוסקים וחנויות שונות למכור משקאות חריפים לקטינים.

להלן העונשים הקבועים בחוק בגין מכירת אלכוהול לקטין:

  1. שידול לצריכת אלכוהול: לכאורה, מי שמוכר משקה אלכוהולי לקטין נחשב כאילו הוא שידל את הקטין לצריכת אלכוהול. העובדה שהקטין הגיע בעצמו לרכוש את המשקה אינה רלוונטית כאן. העונש בגין עבירת השידול הוא שלושה חודשי מאסר.
  2. מכירת משקה לקטין: העונש שקבע המחוקק על מכירת משקה אלכוהולי לקטין הוא שישה חודשי מאסר. העונש הזה תקף גם עבור אדם שרכש משקה אלכוהולי עבור קטין.
  3. אי הצגת תעודה או מסמך המעיד על האיסור למכור משקאות אלכוהוליים לקטינים: החוק מחייב בעל עסק העוסק במכירת משקאות אלכוהוליים, להציג במקום בולט בעסק שלט המעיד על איסור המכירה של משקאות אלכוהוליים לקטינים. העדר שלט כזה מהווה כשלעצמו סיבה להעניש את בעל העסק.
  4. שלילת רישיון העסק: מעבר לעונש האישי כנגד העבריין שמכר בפועל את המשקאות האלכוהוליים לקטינים, יישלל גם רישיון העסק של מי שמכר או מי שהעסיק אדם שמכר אלכוהול לקטינים. המשמעות המיידית היא סגירה של העסק ואבדן מקור הפרנסה של בעליו.

 

איך יכול בעל עסק להתמודד עם תביעה בגין מכירת משקה אלכוהולי לקטין

אחת הבעיות שכל בעל עסק העוסק בממכר משקאות אלכוהוליים מתמודד איתה השכם והערב, היא העדר היכולת שלו לזהות אל נכון את כל מי שקונה ממנו משקאות. כאשר הרוכשים אכן נראים צעירים אין בעיה והמוכר קרוב לוודאי לא ימכור להם.

ואולם יש מקרים שבהם הרוכש נראה כמו אדם בוגר שהוא מעל לכל חשד. כאשר בעל עסק נאשם במכירת משקה אלכוהולי לקטין, עורך הדין עשוי לסייע לו להיחלץ מהמצב, אם הוא יצליח להוכיח שמי שרכש את המשקה האלכוהולי הוא בעל מראה בוגר ולכאורה לא היה כל צורך לדרוש ממנו תעודה. ככלל מדובר בנושא מסובך שעל הממונים עליו להקדיש עוד מחשבה רבה בגיבוש פתרונות מתאימים.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

התעללות בקטין – עונש

לקראת סוף המאה העשרים חלו שינויים ביחס לילדים, אשר הגדירו מחדש את היחסים בין הורים לילדים, ובין אפוטרופוסים לבין חסרי ישע הנתונים לאחריותם ולמרותם. אחד

התעללות בקטין ושמירה על גבולות בחינוך

מדינת ישראל היא אחת המדינות המתקדמות יותר בהתייחסות שלה לקטינים בכלל ולילדים בפרט. בעשורים האחרונים חלו שינויים משמעותיים ביחס לילדים. התנהלות כלפי ילדים שהייתה מותרת

ביטול כתב אישום נגד קטין

הסתבכות של קטין בפלילים עלולה להשפיע על המשך החיים שלו. נקודת המוצא של המחוקק היא שכאשר מדובר בקטין יש מקום לגלות הבנה, ככל שאופי העבירה

תקיפת קטין – על החוק והיישום שלו

תקיפת קטין היא אחת מן העבירות המכוערות והראויות ביותר לענישה. ואכן, המחוקק הישראלי רואה את העבירה הזאת בחומרה המתאימה. הדבר בא לידי ביטוי ברף הענישה