מי זכאי לחנינה

החוק במדינת ישראל קובע כי לאדם אשר ביצע פשע מסוים עשויה להינתן חנינה בתנאים מסוימים. המסגרת המוכרת ביותר לקבלת חנינה, היא חנינה מנשיא המדינה. אולם ישנם עוד דרכים לקבלת חנינה. הזכאות לחנינה מותנית בעמידה במספר קריטריונים מוגדרים שהחוק קובע. בסקירה שלהלן נסביר במה כרוכה קבלת חנינה ומהם הערוצים לקבלתה.

חנינה לכל עבירה

סעיף החנינה מתקיים על כל עבירה הקיימת בספר החוקים. אולם חשוב להבין שככל שהעבירה חמורה יותר, כך פוחת הסיכוי לכך שהאדם שביצע אותה יקבל חנינה בפועל. לכן חשוב להבין איזו עבירה נעשתה והאם ישנו סיכוי סביר לקבלת חנינה במצב כזה. עורך דין פלילי הוא הגורם שיוכל להעריך מהם סיכוייו של אדם שהורשע בביצוע עבירה, לקבל חנינה.

 

על מתן חנינה כהליך ממושך

בגל שהחנינה היא הליך אשר מתבצע בכמה גופים אשר יש להם משאבים מוגבלים, זהו הליך שנמשך לאורך פרק זמן ארוך. בנוסף אישור וניסוח החנינה עובר דרך כמה גופים וכל אחד מהם יכול לשנות את הנוסח והחנינה עצמה לכן יש להיות מוכנים לכך שמסגרת החנינה תשתנה בעת הליך הכנת החנינה.

 

בקשת חנינה – הליך ארוך ומתמשך

היה והגשתם בקשה לקבלת חנינה, עליכם לצפות להליך ארוך ומורכב שבו עורך הדין הפלילי שלכם ואתם תידרשו לפקוח עין על הפעולות של הרשויות השונות על מנת לנסות ולהבין אם ההליך של בקשת החנינה מתקדם כמצופה.

 

חנינה רק לאחר משפט

מצד אחד חנינה יכולה להינתן לכל אזרח בגין כל עבירה אך החנינה יכולה להיעשות אך ורק כאשר ההליכים המשפטיים נגמרו. אין יכולת להגיש בקשה לחנינה עוד לפני שנקבע העונש בצורה שלמה ועוד לפני שכלל ההליכים המשפטיים נגמרו כגון עתירה לבית המשפט ולניסיון להבין האם הקביעה שניתנה היא קבועה ולא זמנית

מי זכאי לחנינה
מי זכאי לחנינה

על אילו תיקים זכות החנינה לא חלה?

ישנם כמה סוגים של תיקים שבגינם ניתנת החנינה וישנם כמה סוגים של תיקים שבגינם לא ניתנת חנינה. אלו הם סעיפים הקיימים בחוק. יש להבין כי אנחנו חיים במדינת חוק ולפיכך החוק יכול להשתנות מעת לעת. לכן תוכלו לפנות לערוצים המקובלים על מנת לנסות להבין האם המקרה שלכם הוא כזה שיתן לכם את היכולת לקבל חנינה.

 

אי מתן חנינה על תיקים סגורים

החוק קבוע שלא ניתן להגיש בקשה לחנינה עבור תיקים סגורים אשר נסגרו בגלל סעיפים של חוסר ראיות או חוסר עניין לציבור. מקרים אלו נחשבים בעיקרון כמקרים אשר לא נעשתה בהם פעילות על ידי הרשויות השונות ולפיכך גם אם האדם עדיין נמצא חלק מהתיק והדבר נמצא בעברו הפלילי, אין הוא יכול לקבל חנינה במקרה זה.

 

אי מתן חנינה על הליכי בירור

אי מתן חנינה יכול להתקיים כאשר המשפט נכנס להליכי בירור. ישנו צורך לנסות  להבין בצורה מעמיקה אם האדם אשר ביצע את העבירה אכן נמצא בהליכי בירור מול בית המשפט. אם הדבר מתבצע הרי שהאזרח לא יוכל לבקש כי יעשה במקרה שלו , חנינה. בכל מקרה עורך דין פלילי יכול לעזור בהבחנה בין המקרים השונים.

 

על המקרה המיוחד של עבירות מין בהקשר לבקשת חנינה

עבריינים אשר הואשמו בעבירת מין מסוימת, יכולים להביע את עמדתם בכתב אך ורק אם הנשיא ביקש זאת. בדרך כלל, אותם עבריינים לא יכולים להגיש בקשה בכתב לצד הניסיון לבקש חנינה מהנשיא. חשוב לדעת שהמקרה של עברייני מין הוא מורכב יותר ולפיכך ישנו סעיף שכזה. יש לבדוק בעזרת עורך דין פלילי מהו הסיכוי שלכם לקבל חנינה, אם כך.

 

הקלה בעונשי מאסר באמצעות חנינה מהנשיא

אנשים אשר נמצאים בעונש מאסר בבית כלא יכולים להגיש לבקשת חנינה מין הנשיא. יש להבין שישנם סוגים רבים של עבירות וכל עבירה מקבלת עונש אחר הבא לידי ביטוי בצורה אחרת. חשוב לדעת שכאשר הנשיא יבחן את בקשת החנינה, הוא יבחן בין היתר את חומרת העבירה שבוצעה.

 

מהו חוק ההתיישנות ואיך הוא נוגע לבקשת חנינה?

ישנם מקרים אשר חל עליהם מוטיב ההתיישנות. גם אם העבירה חמורה ובעייתית ביותר, עדין ישנם מקרים אשר נעשו לפני זמן רב ולפיכך הנשיא יכול לחשוב כי האסיר ראוי למילוי בקשת החנינה מכיוון שעברה כמות זמן מסוימת. עורך דין פלילי יכול לעזור בניסיון לקבוע האם המקרה שלכם רלוונטי למוטיב ההתיישנות.

 

על קבלת חנינה בזכות התנהגות טובה

מוטיב נוסף אשר יכול לגרום לכך שהאסיר יקבל חנינה מסוימת הוא ההתנהגות הטובה של האסיר במהלך השנים. התנהגות טובה היא דבר נפוץ למדי כאשר האסיר בוחר להתנהג בצורה תקינה במהלך המאסר שלו. במקרים מסוימים התנהגות זאת יכולה לגרום לקיצור המאסר ובהמשך למילוי בקשת החנינה על ידי השופט

 

חנינה בהקשר של עבירות תנועה

סוג נוסף של עבירה אשר יכול להעניק לאדם חנינה מידי הנשיא הוא עבירת תנועה אשר גרמה לאדם לקבל דוחות או קנסות מסוימים. זוהי עבירה אשר נחשבת לנפוצה למדי ולפיכך הניסיון לקבל חנינה הוא נפוץ גם כן. טוב לדעת כי בחינת הבקשות השונות נעשה בצורה מעמיקה.

 

בשורה התחתונה

מתן חנינה מטעם הנשיא עשויה להתאפשר בנסיבות מסוימות אך יש להבין כי הטיפול בבקשה כזאת יכול להיות מורכב ולהימשך פרק זמן ממושך. לפיכך, גם אזרח שמבקש חנינה וגם עורך הדין הפלילי שלו צריכים להיות ערוכים היטב להליך בקשה החנינה ולהציג טיעונים משכנעים ומנומקים היטב לבקשתה.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עורך דין מעצרים

מעצר משטרתי הינו חוויה לא נעימה ידועה לכל. כאשר נעצר אדם ישנם חוקים ברורים על התנהלות המעצר ואורכו. על מנת לוודא את שזכויותיו של הנעצר

עורך דין פלילי בתל אביב

לחוק העונשין במדינת ישראל ישנו תפקיד חשוב מאוד והוא שמירה על הזכויות והבטחון של כל אדם ואדם. כחלק מכך חוק העונשין מציג בתוכו עבירות של

עורך דין פלילי בבני ברק

במידה וראיתם את הסדרה המדריך לרוצח אתם יכולים להבין שכל אדם, אפילו המשכיל והנורמטיבי ביותר עשוי להיות מעורב בעבירה פלילית. כמובן שמדובר על סדרה המגזימה

עורך דין פלילי ברמת גן

עורך דין פלילי הינה אחת ההתמחויות המרתוק ביותר הקיימות בתחום המשפט ועריכת הדין. מדובר במקבץ חוקים רחב, הכולל בתוכו דקויות של נסיבות, מקרים וסיפורים אנושיים.

עורך דין פלילי בראשון לציון

הדין הפלילי הינה אחת ההתמחויות המרתקות ביותר הקיימות בעולם עריכת הדין. מדובר בתחום רחב מאוד הכולל בתוכו מספר רב של סעיפי חוק, מקרים מעניינים ואירועים