מה אפשר לעשות כאשר אין הסכם תיווך חתום?

ידוע לכל שכשיש מתווך צריך לשלם דמי תיווך, אבל, ישנן סיטואציות ביניים, בהם לא ברור מי צריך לשלם, האם בכלל צריך לשלם, והאם אפשר להתחמק מלשלם.

אחת הסיטואציות הרווחות היא כשאין הסכם תיווך חתום.

אנחנו פה כדי לפרט לכם מה עושים במקרה זה ובמקרים נוספים שלא ברורה בהן דרך הפעולה הנכונה.

מה קורה כשאין הסכם תיווך חתום?

המקרה הנפוץ של חוזה הוא שיש חתימה בסוף, נחתם חוזה. עם זאת, בתי המשפט בישראל, הכירו במקרים בהם חוזה לא נחתם, אבל בגלל התנהגות הצדדים נקבע שישנו חוזה מוגמר עליו הסכימו הצדדים. הדבר יכול להיות מאד מאיים בעיקר בתחום התיווך בו לעיתים לא חתמת על חוזה, ומתווך החליט לשווק את ירתך.

לאור העובדה הזו, בתי המשפט בישראל קבעו כי ברגע שאין חתימה על הסכם תיווך, הלקוח לא ישלם כסף. כלומר, לא חתמת לא שילמת. לכן גם אם המתווך אומר לכם שעליכם לשלם, אתם לא צריכים להקשיב לו, החוק לצידכם. עם זאת, חשוב שתנהגו בתום לב, ואל תסטו מההתנהגויות המקובלות בחברה, למרות הדרישה הזו, בתי המשפט שמים דגש רב על התנהגות הצדדים וצד שלא נהג בתום לב, יקבל על כך את הדין

בדיוק בגלל מקרה כמו זה, רצוי להתקשר בחוזה עם מתווך אמין כמו מתווכים בבת ים אשר איתם לא תצטרכו להגיע לתסבוכות משפטיות.

מה אפשר לעשות כאשר אין הסכם תיווך חתום?

מה קורה כשמגיע קונה עצמאי כששכרתם מתווך?

ישנם מקרים בהם אתה שוכר את שירותיו של מתווך, אך אל הדירה שלך מגיע אדם באופן עצמאי, האם מותר למתווך לדרוש דמי תיווך? במקרה שכזה ישנם שלושה תנאים מצטברים שעל המתווך לעמוד בהם. ראשית, חייב להיות לו רישיון בתוקף. שנית, עליו להחתים את הלקוח על הסכם תיווך בכתב.

התנאי החשוב לענייננו הוא התנאי השלישי. התנאי השלישי קובע עי יל המתווך להיות הגורם היעיל בעסקה. משמעות הדבר הוא שעל המתווך להיות גורם אקטיבי ומרכזי בחתימת ההסכם ובהוצאת העסקה על הפועל. במידה ולא כך הדבר, לא צריך לשלם למתווך דמי תיווך.

הבחנה נוספת לעניין הוא ההבדל בין מתווך בלעדי לבין מתווך רגיל. למתווך בלעדי כן יהיה צריך לשלם את הכסף גם אם הנכס נרכש או הושכר ללא קשר לפעולותיו של המתווך. עם זאת מתווך רגיל יהיה צריך לעמוד בתנאים שהוצגו לעיל. זכרו כלל זה בעת ההחלטה לקחת את שירותיו של מתווך, גך תוכלו להחליט אם אתם רוצים שהוא יהיה המתווך הבלעדי, או המתווך הרגיל.

שימו לב שברגע שהמתווך עמד בדירות החוק, והיה יעיל בעסקה (בהתאם למה שהוסבר לעיל), יהיה עליכם לשלם דמי תיווך. זה לא משנה כמה דברים הוא עשה בשביל זה, כל עוד היה יעיל, יקבל את דמי התיווך.

לחיצת יד

חתימה