מהם הזמנים להגשת דו"ח שנתי על פי החוק

במדינת ישראל, כל בעל עסק מחויב להגיש דוח שנתי למס הכנסה, על הוצאותיו והכנסותיו בשנת המס המדוברת, בין אם הוא עוסק פטור או מורשה.

במאמר זה נסקור את המשמעות של הדו״ח השנתי, מי הם החייבים והזכאים להגישו, ומה הם הזמנים להגשת הדו״ח.

מה הוא הדו״ח השנתי

דוח השנתי למס הכנסה הוא מסמך המאגד בתוכו את ההכנסות וההוצאות של נישום (עסק, או שכיר), לפיו מחושב סכום המס אותו הוא חייב לשלם. דו״ח זה צריך לכלול את כלל ההכנסות של הנישום, בארץ ומחוצה לה.

 

מי מחוייב בהגשת הדו״ח

כאמור, מגישי הדו״ח השנתי למס הכנסה הם בעלי עסקים, אך לא רק. גם בעלי נכסים כדוגמת משרדים וחנויות, וגם בעלי דירות המשתכרים מהשכרת דירה מעל מחזור שנתי מסוים. בעלי נכסים מחוץ לישראל, ששווי נכסם מעל 1,878,000, יגישו גם. לרשימה זו יצטרפו גם שכירים בעלי משכורת גבוהה במיוחד אשר עומדת כיום על 645,000 ש״ח ברוטו בשנה.

 

מתי מגישים

לרוב, מועד הגשת הדו״ח הינו עד סוף חודש אפריל. לעיתים, במקרים מיוחדים כמו במשבר הקורונה, עשויה הממשלה להחליט על הארכת מועד הגשת הדו״ח השנתי על מנת להקל על האזרחים והעסקים. בנוסף, ניתן לבקש אורכה דרך פקיד השומה עד סוף חודש מאי.

 

איחורים ודחיות

הקפדה על דיווח בזמן הינה חיונית לצורך שמירה על החוק. מקרה של הגשת דו״ח שנתי באיחור ללא קבלת אישור לכך, ייחשב כעבירה פלילית ועלול לגרור קנסות גבוהים ואף הגשת כתב אישום. על כל חודש איחור הקנס הינו כ- 1,170 ש״ח.

במקרים בהם לא ניתן להגיע לדו״ח שנתי מלא בתאריך היעד, יש לפנות לפקיד השומה ולבקש אישור הארכה להגשת הדו״ח. על הבקשה להיות מנומקת ומפורטת היטב ולכלול גם דו״ח שנתי משוער. על הדו״ח המשוער להיות השיערוך הטוב ביותר שאנו מסוגלים לשערך את הדו״ח השנתי הסופי.

מהם הזמנים להגשת דו'ח שנתי על פי החוק
מהם הזמנים להגשת דו"ח שנתי על פי החוק

היעזרות ברואה חשבון

כאשר ניגשים לדווח דו״ח שנתי, יש ללמוד היטב ולהבין את כל אשר נדרש להגיש וכיצד. על מנת לייעל זאת, רצוי להיוועץ ברואה חשבון מוסמך שידע לעזור בתהליך. רואה החשבון ידע לבחון את המקרה הפרטי של האדם ולוודא שהוא אכן מנצל את כל הזכויות המגיעות לו ומדווח בהתאם.

בנוסף, להיעזרות ברואה חשבון ישנן גם הטבות בהיבט של מועד הדיווח. רואי חשבון מומחים מקבלים לרוב אורכה מרוכזת להגשת הדוחות של לקוחותיהם במועדים שונים כך שיהיה מספיק זמן להכין את כל אחד מהדוחות. באמצעות כך, תוכלו לוודא שההגשה תהיה במועד הדרוש ולא תחרגו ממנו.

 

לסיכום

במאמר זה הסברנו מה הוא הדו״ח השנתי, מי חייב בהגשתו, ואת זמני ההגשה שלו. יש לזכור להגיש את הדו״ח השנתי במועד הנדרש וכן להיעזר במידת הצורך באנשי מקצוע שיעזרו לכם להבין את הזכויות והחובות שלכם בצורה הטובה ביותר. בהצלחה.

מחשבון

 

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
מאזניים

מידע נוסף סביב הנושא

5 טיפים שיעזרו לך לבחור עו"ד תותח!

התפקיד של עורך דין הוא לייעץ ללקוחותיו בכל הנושאים המשפטיים שלהם, לייצגם בבתי המשפט ולהגיש עבורם תביעות והגנות. הוא יכול לעבוד בתחומים שונים כגון דיני