מהו חוק הגנת הפרטיות?

בתקופה בה אנחנו חיים כיום, המרחב האישי שלנו משתלב עם המרחב הציבורי. לפיכך, אנו נדרשים להגדיר בצורה עצמאית מהם הפרטים האישיים שלנו ועל איזה מידע חשוב לנו להגן. חשוב לדעת כי כל אדם זכאי להגנה על הפרטיות שלו כאשר הדבר מעוגן בחוקי היסוד של מדינת ישראל. מעשי חדירה לפרטיותו של האדם הן בגדר עבירות פליליות מסוג עבירות פרטיות, ובמקרים בהן עולה חשד לביצוען יש להיוועץ בעורך דין פלילי.

מהו חוק הגנת הפרטיות על קצה המזלג?

על פי חוק הגנת הפרטיות, כל חדירה למרחב הפרטי של אדם אחר מבלי שהזולת מודע לכך או אישר זאת, נחשבת כעבירת פרטיות. עבירות פרטיות לסוגיהן, מתבצעות כיום הן במרחב הפיזי והן במרחב הדיגיטלי, בעזרת אמצעים טכנולוגיים שונים.

 

מה אומר חוק הגנת הפרטיות בנושא הקלטת שיחות?

אנו מנהלים שיחות פרטיות יותר ופחות עם אנשים אחרים מדי יום. במקרים רבים שיחות אלו עלולות לכלול מידע פרטי ואף חסוי שלא היינו מעוניינים שייחשף ברבים. בחלק מן המקרים המידע שעובר במסגרת השיחות שאנו מקיימים, מכסה נושאים פיננסיים, רפואיים, מקצועיים או נוגע למערכות היחסים האינטימיות שלנו. מטבע הדברים, לאף גורם חיצוני לא אמורה להינתן דריסת רגל במחוזות אלו ללא הסכמתנו המפורשת.

חוק הגנת הפרטיות מתייחס לצורך המובן של כל אדם לשמור על פרטיותו בתחומים הללו ובכלל, ולכן הקלטת שיחות באמצעות האזנות סתר, ציתות ושימוש במכשירי הקלטה לסוגיהם – נחשבת פסולה מבחינה מוסרית ואסורה בדין הפלילי. עם זאת, במידה ואתם חושדים או נחשדים בעבירות פגיעה בפרטיות מוטב להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי כדי לנתח את המצב על פי נסיבות המקרה.

 

האם הפרטים האישיים שלכם באמת מוגנים?

בעידן האינטרנט נדיר שישנם פרטים אישיים שאינם מאוחסנים במאגרי מידע ממוחשבים. חוק הגנת הפרטיות מתיר לאזרח בישראל לדרוש כי בנתוניו האישיים יתבצע שימוש אך ורק לצרכים המוגדרים שאושרו על ידו בעת מסירתם.

אולם אף שרבים ממאגרי המידע הדיגיטליים משתמשים במנגנוני אבטחה והצפנה מתקדמים וכפופים להוראות חוק הגנת הפרטיות, מעת לעת אנו שומעים על רשומות הדולפות החוצה והופכות חשופות לעיני כל דורש. לפיכך, חשוב להיות ערניים בכל הנוגע למסירת מידע רגיש לצדדים שלישיים.

מהו חוק הגנת הפרטיות?
מהו חוק הגנת הפרטיות?

מהי הענישה בגין עבירות פרטיות?

המחוקק בישראל מייחס חשיבות עליונה להגנה על פרטיותם של אזרחי ישראל, ולכן הענישה בגין הפרת החוק להגנת פרטיות נוטה להיות מחמירה, ועשויה להתבטא גם בעונשי מאסר ממושכים. אשר עבירת הפרטיות שבוצעה קשורה למעשה פלילי מסוג אחר, כדוגמת עבירות סחיטה באיומים, הענישה בגינה היא לרוב מחמירה אף יותר.

זאת לאור העובדה שגזר הדין ניתן עבור כל עבירה פלילית בנפרד – כלומר, העבריין שהורשע בהפרת חוק הגנת הפרטיות, צפוי להיענש הן על החדירה לפרטיותו של זולתו והן על העבירות הפליליות הנוספות שנלוו לביצוע עבירת הפרטיות.

 

כיצד חוק הגנת הפרטיות בא לידי ביטוי במרחב האינטרנטי?

כיום חדירה לפרטיותו של הפרט יכולה להתקיים גם דרך המרחב האינטרנטי, כאשר השימוש במידע האישי של משתמשי האינטרנט זמין הן למשווקים ומפרסמים והן לגורמים פליליים וזדוניים העשויים לעשות שימוש בפרטים שאינם לפרסום ולהפיץ אותם ברבים למטרות הוצאת דיבה והטרדה.

עם זאת, מטבע הדברים, לא כל מקרה של שימוש במידע שמשתמש האינטרנט מסר מרצונו החופשי יחשב בהכרח כהפרה יסודית של חוק הגנת הפרטיות. ישנה חשיבות לבחינת ההקשר בו נמסר המידע והתבוננות באופי השימוש שנעשה בו על מנת להכריע אם אכן בוצעה עבירה על חוק הגנת הפרטיות, כפי שנסביר בהמשך.

 

חוק הגנת הפרטיות – האם ישנם תרחישים שבהם מותר להפר אותו?

גורמי החוק והאכיפה במדינת ישראל רשאים להורות על ביצוע מעקב אחר אדם, גם כאשר הוא כרוך בהפרה של חוק הגנת הפרטיות, במידה וישנו חשד למעורבותו של אותו אדם בפלילים והפרת הפרטיות נועדה להגן על שלום הציבור.

אולם לאדם הפרטי אין היתר להפר את חוק הגנת הפרטיות, ולכן במידה ואתם מתבקשים לשתף פעולה עם רשויות החוק והאכיפה באופן הכרוך בהפרת זכות הפרטיות של אדם אחר, יש להתייעץ עם עורך דין פלילי כדי לוודא שאתם פועלים כחוק ולהגן על זכויותיכם.

 

על חשיבות ההגנה על פרטיותם של האנשים הקרובים אליכם

בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות, שבו כולנו חשופים יותר מתמיד, חשוב במיוחד להיות ערניים למקרים שבהם עבירות פרטיות עלולות להתבצע כלפי בני משפחתנו, ובפרט כאשר מדובר בילדינו הקטינים שכבר מגיל צעיר עושים שימוש במחשבים ובטלפונים חכמים. בהקשר זה מן הראוי להסביר את מושג הפרטיות גם לילדים ולהבהיר להם את חשיבותה של הימנעות ממסירת מידע אישי ומשפחתי לגורמים שונים באינטרנט.

 

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע במקרה של עבירה על חוק הגנת הפרטיות?

האם אתם סבורים כי פרטיותכם הופרה על ידי אדם אחר, גוף עסקי או גורם ציבורי כלשהו? ייתכן בהחלט כי מדובר על עבירה על חוק הגנת הפרטיות. במקרה כזה מומלץ לפנות להתייעצות מול עורך דין פלילי הבקיא בחוק הגנת הפרטיות.

עורך דין פלילי מנוסה יוכל לבחון את נסיבות המקרה שלכם אל מול תקדימים משפטיים בתחום, על מנת לקבוע אם אכן יש עילה להגשת תביעה וכיצד יש לבנות את תיק הראיות כדי שהיא תצליח. במקרים רבים, עבירות על חוק הגנת הפרטיות עשויות לזכות את הנפגע בפיצוי כספי ואת העבריין בסנקציות מחמירות לרבות עונשי מאסר. לכן חשוב וכדאי לפעול למיצוי זכויותיכם.

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

האזנות סתר

בתור בני אדם, אנחנו מנהלים שיחות כאלו ואחרות עם גורמים שונים כגון האנשים הקרובים אלינו, חברים למקום העבודה, שיחות שבשגרה עם גורמי שירות ומכירות, וכן

העונש על האזנות סתר

אנו חיים בתקופה בה יכולה להתרחש פגיעה בזכות הבסיסית שלנו לפרטיות בכל רגע נתון. מעשים אלו נכנסים לקטגוריה של עבירות פרטיות. במאמר זה נדון במקרה

איך יודעים שמצותתים לטלפון

אחד מנושאי השיחה העיקריים כיום כמעט בכל מקום זוהי רמת הביטחון והפרטיות האישית שנמצאת בצומת דרכים. לא פעם אנו מגלים כי כמעט כל מילה שאנו