זכויות קטין בחקירה וההבדלים בינן לבין זכויות נחקר בגיר

במדינת ישראל יש הקפדה מרובה על שמירת הזכויות של כל אדם המזומן לחקירה. ואולם כאשר מדובר בחקירה של קטינים במשטרה, ההקפדה על הזכויות שלהם מתבצעת ביתר שאת. החוק בישראל מכיר בעובדה שנחקרים קטינים הם פגיעים יותר וההשפעה של החקירה על החיים שלהם, בטווח הקצר והארוך כאחד, עלולה להיות משמעותית.

לפיכך הוא מציב בפני החוקרים מגבלות שאותן אין להפר. מה ההבדלים החשובים בין זכויות קטין בחקירה לבין נחקר בגיר? מה ההבדל בין חקירת קטינים שהם עדים, לבין חקירה של קטינים החשודים בביצוע עבירה? מה קורה כאשר מתקבלת החלטה לעצור את הקטין? מתי חשוב לפנות לשירותיו הטובים של עורך דין פלילי? בשורות הבאות נעסוק בסוגיות שהובאו לעיל בהרחבה.

ההבדלים החשובים בין זכויות קטין בחקירה לבין הזכויות של בגירים

כאמור, החוק בישראל מעניק חשיבות רבה לשמירה על זכויותיהם ועל רווחתם של קטינים. השמירה עליהם באה לידי ביטוי לכל אורך המסלול שעובר הקטין, מרגע המעצר ועד לשלב ההעמדה לדין. ההבדל המהותי שבין הקטין לבין הבגיר בזכויות טמון בעצם העובדה שחוקרי המשטרה אינם רשאים להפעיל על הקטין שיטות חקירה שלעתים אפשר להפעיל על נחקרים בגירים.

בנוסף, החוק מחייב להעניק לקטין יעוץ משפטי של הסניגוריה הציבורית. נקודת המוצא היא שקטין זכאי לייעוץ משפטי עוד בטרם התחילו החוקרים את החקירה. בנוסף, החוק מחייב את החוקרים לאפשר לקטין לשמור על קשר עם המשפחה שלו לכל אורך החקירה ללא הגבלה. דבר אחרון: אסור בתכלית לחקור קטין בשעות הלילה.

 

ההבדלים בין חקירת עד קטין לחקירת חשוד קטין

יש שני מקרים שבהם מתבצעת חקירה של קטין בקשר לביצוע פשע: המקרה הראשון הוא חקירה של קטין שהיה עד למעשה פשע ואילו המקרה השני הוא חקירה של קטין הנחשד בביצוע פשע או עבירה על החוק. בשורות הבאות נביא רשימת זכויות של קטין בחקירה, בהתאם לאופי החקירה:

 

מה זה קטין שהוא עד ומהן הזכויות שלו?

לעיתים, על מנת לרדת לעומקו של מעשה פשע, יש צורך להסתייע בעדות של קטין שלחוקרים יש חשד סביר שיש בידיו מידע שיכול לסייע להם. עם זאת, יש מגבלות על האפשרות לבצע חקירת קטין. להלן זכויות קטין בחקירה בעת מתן עדות:

  • יידוע הורים או אפוטרופוס על חקירת קטין: אין לחקור קטין בלא ליידע תחילה לפחות את אחד ההורים. אמנם יש יוצאים מן הכלל לסעיף הזה, אבל לרוב ההורים אכן מקבלים הודעה על החקירה. זאת, למעט במקרים הבאים:
זכויות קטין בחקירה וההבדלים בינן לבין זכויות נחקר בגיר
זכויות קטין בחקירה וההבדלים בינן לבין זכויות נחקר בגיר
  1. הילד מבקש שלא להודיע להורים: במקרה כזה, החוקרים מודיעים לעובד סוציאלי הממונה על הילד.
  2. עיכוב החקירה עלול למנוע סיכול פשע: אם קיים אירוע מתגלגל, שהחקירה המרירה של הקטין עשויה לסייע בסיכול שלו, יש עילה לבצע חקירה ללא ידיעת ההורים.
  3. ההודעה להורים עלולה לגרום לפגיעה בקטין: הסעיף הזה מורכב. דוגמה למצב כזה היא אם אחר ההורים הוא המטרה של החקירה.

 

בכל מקרה, יש ליידע את ההורים בהקדם, ובסמוך ככל האפשר למועד ביצוע החקירה.

 

  • אין לחקור קטין מחוץ למקום שהותו בלא ידיעת הוריו: אין להוציא ילד מבית ספר, הגן או הפנימיה שבהם הוא שוהה, לצורך חקירה, בלי ליידע בכך את ההורים. זאת, למעט מקרים ספציפיים מאד.
  • אין לעכב קטין ללא ידיעת ההורים: אסור בתכלית לעכב קטין לצורך חקירה, בעיקר אם מדובר בעדות.
  • אין לחקור קטין בשעות הלילה: באופן עקרוני, אסור להפעיל על הקטין מניפולציות שמופעלות לעיתים נגד בגירים. אחת מהן, שהיא חקירה ארוכה כולל בשעות הלילה, אסורה בתכלית כאשר מדובר בקטינים.

 

המטרה של חקירת עד קטין היא לחלץ מידע שיסייע לפתור מעשה פשע. רק במקרים נדירים אפשר לערוך חקירה תוך מידור ההורים ומתן הודעה מאוחרת, לאחר שהחקירה כבר בוצעה.

 

מיהו קטין שהוא חשוד ומהן זכויותיו בחקירה?

כאשר הקטין נחקר בחשד לביצוע עבירה, עומדות לו זכויות שהן מעבר לזכויות הנחקר הרגילות. להלן רשימת זכויות שהקטין חייב לקבל, אם הוא נחקר כחשוד בביצוע או במעורבות בביצוע עבירה:

  • זכאות להתייעצות עם עורך דין לפני החקירה: אין לחקור קטין בטרם התייעץ עם עורך דין, בין אם מדובר בעורך דין שהמשפחה או ההורים שכרו ובין אם מדובר בעורך דין מהסנגוריה הציבורית.  הדבר נכון תמיד, ונכון שבעתיים אם יש בכוונת המשטרה לעצור אותו בחשד לביצוע עבירה.
  • קטין נחקר אך ורק על ידי חוקר נוער: יש חוקרים המוסמכים לחקור קטינים. לא כל חוקר רשאי לעשות זאת.
  • שמירה על זכות השתיקה: בדומה לנחקר מבוגר, זכותו של קטין לשמור על שתיקה בחקירה.
  • אין לחקור קטין בשעות הלילה: חל איסור חמור על חקירת קטינים בשעות הלילה.
  • אם הקטין מעוניין בכך, יש לחקור אותו אך ורק בנוכחות אחד ההורים או האפוטרופוסים שלו: אין לחקור קטין ללא נוכחות הורה, אם הקטין ביקש באופן מפורש את הנוכחות הזאת. בנוסף, הקטין יכול להתייעץ עם ההורה לפני החקירה.
  • הפניה לשירות המבחן בתום החקירה: הסמכויות של שירות המבחן הן רבות. הן כוללות את האפשרות שקצין המבחן יורה במקרים מסוימים לחדול מההליכים כנגד הקטין.

 

זכויות קטין בחקירה – אי העמדה למשפט בתום החקירה

בכל מקרה שבו הקטין איננו עומד למשפט, התיק כנגדו חייב להיגנז. אין לעשות שימוש בתיק החקירה אם הקטין ייחקר בעתיד, כאשר יהפוך לבגיר. זאת, בין אם מדובר בנושא החקירה עצמו או בכל נושא אחר. המטרה היא לאפשר לקטין לפתוח דף חדש בחייו בעת המעבר ממעמד של קטין למעמד של בגיר.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

מכירת אלכוהול לקטין – עונש על המכירה

צריכת משקאות אלכוהוליים בקרב קטינים היא סיבה לדאגה בקרב הורים ורשויות אכיפת החוק. המחוקק במדינת ישראל מנסה להתמודד עם הבעיה באמצעות הגבלת המכירה של משקאות

התעללות בקטין – עונש

לקראת סוף המאה העשרים חלו שינויים ביחס לילדים, אשר הגדירו מחדש את היחסים בין הורים לילדים, ובין אפוטרופוסים לבין חסרי ישע הנתונים לאחריותם ולמרותם. אחד

התעללות בקטין ושמירה על גבולות בחינוך

מדינת ישראל היא אחת המדינות המתקדמות יותר בהתייחסות שלה לקטינים בכלל ולילדים בפרט. בעשורים האחרונים חלו שינויים משמעותיים ביחס לילדים. התנהלות כלפי ילדים שהייתה מותרת

ביטול כתב אישום נגד קטין

הסתבכות של קטין בפלילים עלולה להשפיע על המשך החיים שלו. נקודת המוצא של המחוקק היא שכאשר מדובר בקטין יש מקום לגלות הבנה, ככל שאופי העבירה

תקיפת קטין – על החוק והיישום שלו

תקיפת קטין היא אחת מן העבירות המכוערות והראויות ביותר לענישה. ואכן, המחוקק הישראלי רואה את העבירה הזאת בחומרה המתאימה. הדבר בא לידי ביטוי ברף הענישה