זיוף דרכון ירוק, תו ירוק ותעודת מתחסן

מגפת הקורונה שהתפשטה במהירות עצומה ברחבי העולם, גרמה לסגירה כמעט מוחלטת של המשק הישראלי. למעט עסקים ומקומות עבודה חיוניים, הוחלט כבר בשלב מוקדם של התפשטות נגיף הקורונה במדינת ישראל, לסגור את כלל העסקים ומקומות הבילוי.מי שמתחסן מקבל אישור המאפשר לו הקלות רבות הידוע כ"דרכון ירוק" או "תו ירוק".

איך מתנהל תהליך החיסון מפני הקורונה? מהי תעודת מתחסן או תו ירוק? מה המשמעות של התו הירוק? מי יכול לקבל אותו? איך מוציאים תו ירוק? מה המשמעות של זיוף תו ירוק והצגת תו ירוק מזויף? מה מייחד את ישראל בכל מה שקשור בחיסוני קורונה? איך באות לידי ביטוי ההקלות למי שעברו את חיסון הקורונה? איך יכול עורך דין פלילי לסייע במקרים שבהם הוצג תו ירוק או דרכון ירוק מזויף? בשורות הבאות נעסוק בנושאים הללו בהרחבה.

על מגפת קורונה וההשלכות שלה

אחת ההשלכות המשמעותיות של מגפת הקורונה הייתה ועודנה, מניעת האפשרות לנהל חיים תקינים. היציאה מהבית צריכה להתבצע אך ורק עם מסיכה. השהייה במקומות סגורים אסורה וגם אסור לשהות במחיצת מי שאינם בני המשפחה הגרעינית בבית אחד.

מקומות העבודה סגורים, וכך גם בתי הספר, הקניונים, מוסדות התרבות ובכלל. חיסוני הקורונה שפותחו על ידי מספר חברות פותחים פתח לתקווה חדשה. ככל שמספר המתחסנים יהיה גבוה יותר, כך תפחת אפשרות ההדבקה ועוצמת הפגיעה של המחלה.

הדרישה מכל אזרח היא פשוטה – להתחסן בשתי מנות חיסון ולצאת ממעגל הסכנה. כדי לאפשר למתחסנים לחזור לחיים תקינים אחרי החיסון, הומצא הדרכון הירוק או התו הירוק.

 

איך מתנהל הליך החיסונים מפני קורונה

תהליך החיסון מפני קורונה מתנהל מתחילתו בצורה מסודרת ומחושבת. בתחילה חוסנו אוכלוסיות מבוגרות ומי שנמצאים בסיכון מוגבר, אם חלילה ידבקו בקורונה. בהמשך, ככל שעובר הזמן, מעגלים גדלים והולכים של האוכלוסייה בישראל מתחסנים ומגבירים את העמידות שלהם מפני הידבקות במחלה.

כיוון שכל אדם חייב לקבל שתי מנות חיסון, חשוב שכל מתחסן ימשיך לשמור על שגרת החירום של הקורונה גם אחרי שקיבל את המנה הראשונה.

בהמשך, השגרה חייבת להישמר גם תקופה של מספר ימים אחרי קבלת המנה השנייה. בתום התקופה הזאת, זכאי המתחסן לקבלת דרכון ירוק או תעודת מתחסן, המעידים על העובדה שהנושא אותם חוסן מפני קורונה או החלים ממחלה או שנבדק ונמצא שלילי.

זיוף דרכון ירוק, תו ירוק ותעודת מתחסן
זיוף דרכון ירוק, תו ירוק ותעודת מתחסן

דרכון ירוק, תו ירוק והמשמעות שלהם

על מנת שניתן יהיה להבדיל בין מי שעברו שני חיסונים לקורונה ועברה גם תקופת ההמתנה שאחריהם לבין מי שטרם חוסנו, העניקה המדינה אפשרות למתחסנים להנפיק מסמך המאפשר להם למעשה להיכנס לכל מקום ולשהות בכל מקום. זאת, בניגוד למי שאינם מחוסנים, שהתנועות שלהם מוגבלות והאפשרויות שלהם להיכנס למקומות מסוימים מוגבלת או בלתי אפשרית.

כך, מי שאינו מחוסן לא יכול להיכנס למופעים. עם הזמן הולך וגדל מספר המקומות המאפשר כניסה אך ורק למי שמחזיקים דרכון ירוק. ואולם ההטבה המשמעותית ביותר של מחזיקי דרכון ירוק היא קבלת פטור מבידוד, אם הם באו במגע עם חולה קורונה מאומת.

 

מהם היתרונות הזמינים למחזיקי תו ירוק או תעודת מתחסן?

להלן רשימה חלקית של היתרונות הצפויים למחזיקי תו ירוק או תעודת מתחסן:

  • פטור מבידוד בכניסה לישראל מחו"ל: מדובר ביתרון משמעותי. הבידוד הוא הגורם הראשון במעלה הגורם לתושבי ישראל להימנע מלצאת מתחומה, ומזרים להימנע מלהביע לישראל. הפטור מהבידוד הוא בהחלט הטבה שרבים מוצאים ששווה להתחסן רק כדי לקבל אותה.
  • אזורים ירוקים: היזמה לפתוח מרכזי בידור, קניונים, בתי מלון ואפילו טיסות על טהרת המתחסנים נמצאת בעיצומה. המדינה אמנם לא יכולה לחייב אנשים להתחסן, אבל יכולה להגביל את התנועות של מי שטרם חוסנו. ההערכה היא שחלק מהמתחסנים, עושים זאת בגלל החשש ממצבים כאלה בדיוק.

 

למי מגיע דרכון ירוק?

שלוש קבוצות אוכלוסייה נמנות עם מחזיקי הדרכון הירוק. חלק מהן מקבלות אפשרות להחזיק בתעודה לתקופה בת חצי שנה, עם אפשרות להארכה. חלק אחר מחזיק בתעודה הזאת לזמן מוגבל.

להלן רשימת הרשאים והזכאים להחזיק דרכון ירוק:

  1. מתחסנים: מי שקבלו שתי מנות חיסון ועברו גם את תקופת ההמתנה אחרי החיסון השני, רשאים לקבל דרכון ירוק. תוקף התעודה – חצי שנה, עם אפשרות ריאלית להארכת תוקף התעודה על ידי משרד הבריאות. זאת, בהתאם להתקדמות המחקרים הקליניים בנושא הקורונה, הנערכים בישראל ובמדינות אחרות.
  2. מחלימים: מי שחלו בקורונה והחלימו, ובגופם קיימים נוגדנים למחלת הקורונה. גם כאן, תוקף התעודה חצי שנה.
  3. מי שעברו בדיקת קורונה: מי שעברו בדיקת קורונה ונמצאי שליליים, התו הירוק או הדרכון הירוק שלהם תקף למשך 72 שעות.

 

איך מוציאים תו ירוק

הוצאת תו ירוק ודרכון ירוק איננה עניין מסובך בכלל. לאחרונה הושקה אפליקציית הרמזור המציעה את התו הירוק. האפליקציה הושקה על ידי משרד הבריאות ונפתחה להורדה במהלך חודש פברואר 2021. הנתונים אשר מופיעים באפליקציה הם הנתונים המעודכנים במשרד הבריאות בנושא הקורונה.

מתחסן שעבר את החיסון השני, ולאחר תקופת ההמתנה, יופיע באתר משרד הבריאות ולפיכך גם באפליקציה כמחוסן. אותה אפליקציה תאפשר הנפקת תו ירוק רק בשלב הזה.

בכל שלב ובכל מצב אחר לא תתאפשר הנפקת תעודת מחוסן. ואולם למרות התחכום היחסי של האפליקציה והתקשורת שלה למסד הנתונים של משרד הבריאות, המצב הוא שאפשר במהירות יחסית לזייף מסמך דומה לתו הירוק של משרד הבריאות.

 

זיוף דרכון ירוק והמשמעויות שלו

כבר בשלבים מוקדמים מאוד אחרי שהמדינה התחילה להנפיק דרכונים ירוקים, התגלו התופעות הראשונות של זיוף תווים ירוקים ותעודות מתחסן. איכות הזיופים משתנה, אבל אפשר לומר שמרביתם נעשו בצורה איכותית, כך שבמבט ראשון התעודה הזאת יכולה לעבור ביקורות שגרתיות.

מהות הזיופים היא עריכת תמונות בעזרת עורך תמונות פשוט שכל אדם יכול להניח עליו יד ולעשות בו שימוש. מי שאינו מתמצא בעניינים, יכול פשוט לרכוש תעודת מתחסן מזויפת. זה המקום לציין כי מדובר בתו הירוק, וכי הדרכון הירוק קשה יותר לזיוף ולשכפול. בנוסף, הזיופים הללו ניתנים לגילוי בבדיקה פרטנית.

 

ענישה אפשרית על זיוף תו ירוק

נכון להיום אין חקיקה ספציפית הנוגעת לאופן הפעולה כנגד מי שמזייף תו ירוק או דרכון ירוק. בהקשר הזה הזהיר שר הבריאות בתאריך 18.02.2021 כי פעולה של זיוף תו ירוק עלול להביא לנקיטת צעדים וענישה, כולל עונש מאסר.

הדבר מלמד על כך שאף שעדיין אין חקיקה ספציפית הדבר נדון ונלקחה בחשבון האפשרות הזאת. זה המקום להבהיר כי העדר התייחסות ספציפית לתו הירוק אין פירושה שהחוק הקיים לא מאפשר ענישה ויש אפשרות להשתמש בחקיקה קיימת ולהתאים אותה למצב החדש.

על פי החוק העונש על עבירת זיוף יכול לנוע בין שלוש שנות מאסר לחמש שנות מאסר. מי שמשתמש בתעודה מזויפת יכול להיות נאשם בקבלת דבר במרמה ולשאת בתוצאות הנובעות מכך. זיוף הוא עבירה פלילית, וזה המסר העיקרי.

 

ענישה על עבירת זיוף

העונש על עבירות זיוף עלול לנוע בטווח שבין שלוש שנות מאסר בפועל, לחמש שנות מאסר במקרה חמור של קבלת דבר במרמה. כיוון שנשיאת תעודות מזויפות נחשבת קבלת דבר במרמה, מי שמורשע בעבירה כזאת עלול לקבל חמש שנות מאסר. נשיאת מסמך מזויף או תעודת התחסנות מזויפת עשויה, בקונסטלציה המתאימה, להיות מזוהה עם קבלת דבר במרמה.

 

המשמעות של זיוף תו ירוק

המשמעות של זיוף תו ירוק היא עצומה. נושא תו ירוק שלא חוסן, יורשה להיכנס למקומות שבהם בעלי תו ירוק מצטופפים בהם – קניונים, מרכזי קניות והופעות מרובות משתתפים. אדם כזה עלול להפיץ את נגיף הקורונה, שעלול להיות מועבר הלאה.

להלן האוכלוסיות שעלולות להיות בסיכון בגלל עבריינים כאלה:

  • אוכלוסיות בסיכון: אוכלוסיות שמסיבות כאלה ואחרות לא חוסנו, לרוב סיבות בריאותיות.
  • ילדים שעדיין לא חוסנו: ילדים שעדיין לא חוסנו עלולים להידבק, בעיקר בזנים החדשים של נגיף הקורונה שמתגלים חדשות לבקרים, אבל גם בזנים הישנים.
  • לא מחוסנים אחרים: מי שעלולים להידבק במחלה הם הזייפנים עצמם, שיכולים גם להדביק וגם להידבק בקורונה שמפיצים זייפנים אחרים.

 

האם ניתן להבחין בזיופים בקלות

על פניו, יש קושי של ממש להבחין במבט מהיר בין תו ירוק מזויף לבין תו ירוק אמיתי. עם זאת, התעודות המזויפות לא יעמדו בבדיקה יסודית יותר, כולל בדיקת השם ותעודת הזהות במאגר המחוסנים הקיים. בעתיד ינקטו הרשויות המתאימות, ככל הנראה, באמצעים שנועדו להקשות ככל שניתן על זיוף תעודות מתחסן. גם רשויות האכיפה ילמדו להבדיל טוב יותר בין מסמך אמיתי לבין מסמך מזויף.

 

כיצד עורך דין פלילי מסייע לחשודים בעבירות זיוף וקבלת דבר במרמה

מבחינת החוק, עבירות זיוף וקבלת דבר במרמה הן עבירות שהיחס אליהן הוא רציני. בדרך כלל בתי המשפט גם אינם סלחנים כשמדובר בעבירות מהסוג הזה. הסיבה לכך היא הפגיעה הקשה בסדר החברתי שהעבירות הללו גורמות.

לפיכך, כאשר אדם נחשד בביצוע עבירה של זיוף וקבלת דבר במרמה, הדבר הראשון שעליו לעשות הוא לקחת עורך דין פלילי המתמחה בתחום. עורך הדין יפעל לצמצום ההאשמות כנגד הלקוח שלו ומניעת האשמות חמורות שעלולות להגדיל את תקופת המאסר הפוטנציאלית.

בנוסף, אם המשפט יסתיים בהרשעה, יפעל עורך הדין לצמצום המאסר ושיפור גזר הדין. ואולם הדרך הטובה ביותר להיחלץ ממשפט, היא להימנע מראש מביצוע מעשים מפוקפקים כגון זיוף דרכון ירוק, תו ירוק ותעודת מתחסן.

 

מדינת ישראל כמרכז עולמי לניסויים בתחום הקורונה

מגפת הקורונה קיימת בכל בעולם, אבל מדינת ישראל היא המקום הראשון שבו מתקיים מבצע חיסונים מאסיבי. המשמעויות של חיסון מהסוג הזה הן מרחיקות לכת מכל בחינה שהיא, כאשר הדבר המשמעותי ביותר הוא האפשרות לפתוח את הכלכלה ולחזור להתנהלות קרובה ככל האפשר לשגרה שהייתה נהוגה בעבר.

ככל שמספר המחוסנים יהיה גבוה יותר, כך החזרה לשגרה תהיה מהירה יותר. ניסיונות לזייף תעודות חיסון או דרכונים ירוקים עלולים לפגוע בתהליך או לדחות אותו.

לפיכך, הסברה היא שרשויות החוק ורשויות האכיפה יקפידו על מילוי ההנחיות. מי שיזייפו תו ירוק ייענשו ככל הנראה בחומרה הראויה. הדבר הנכון ביותר הוא להימנע ממעשה כזה ולהסתייע בעורך דין פלילי מנוסה ומיומן אם וכאשר נתפסים בניסיון לביצוע עבירת זיוף.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עורך דין עבירות זיוף והתחזות

עבירות זיוף והתחזות, הן עבירות פליליות הכרוכות בנטילת הזהות של אדם אחר והתחזות לו, המתבצעת על ידי זיוף של תעודות ואישורים שונים, מתוך כוונה לקבל

גניבת זהות והתחזות – עונש

גניבת זהות והתחזות הן עבירות לא פשוטות ובמקרים רבים קשה לפענח את ההתחזות ולפתור את הבעיה. מי שעלול לסבול הוא דווקא קורבן ההתחזות ולאו דווקא

זיוף מסמכים – העונשים הקבועים בחוק

זיוף מסמכים הוא קטגוריה נרחבת של עבירות פליליות המגלמת בחובה סוגים שונים של מעשי זיוף, ובכללם: זיוף של תעודות מזהות כמו תעודות זהות, רשיונות נהיגה

עבירות זיוף – סוגים ועונשים

אחת מן העבירות השכיחות יותר בעשורים האחרונים, הן עבירות זיוף. ישנם סוגים שונים של עבירות זיוף המנויות בחוק העונשין הישראלי ועונשים שונים בגין עבירות זיוף

זיוף דרכון

מעת לעת אנו שומעים על מקרים שבהם אדם גילה כי תעודה מזהה שבבעלותו או מסמך אישי המכיל מידע רגיש, זויף על ידי גורמים זדוניים כגון