התעללות בקטין ושמירה על גבולות בחינוך

מדינת ישראל היא אחת המדינות המתקדמות יותר בהתייחסות שלה לקטינים בכלל ולילדים בפרט. בעשורים האחרונים חלו שינויים משמעותיים ביחס לילדים. התנהלות כלפי ילדים שהייתה מותרת אך לפני כמה עשורים, עשויה ליפול כיום תחת ההגדרה של התעללות בקטין.

התנהלות פוגענית כלפי ילדים שבעבר הוגדרה כנסלחת, אף שלא היה לה תוקף חוקי, מוגדרת כיום כעבירה שהמבצע אותה עלול לשאת את הדין בגינה. אילו שינויים משמעותיים חלו במעמד הילד בעשורים האחרונים? מהי ההגדרה התקפה כיום למושג התעללות בקטין? מהו רף הענישה שהחוק קובע למי שהורשע בהתעללות בילדים?

מה תפקידו של עורך דין פלילי בטיפול בתביעה בגין התעללות בקטינים? כדאי ואפילו חשוב לקרוא ולהבין טוב יותר את הנושא.

מעמד הילד בעולם – מרכוש ההורים לחובת ההגנה

מי שנולד וחי בתפר שבין המאה העשרים למאה העשרים ואחת לא יוכל, קרוב לוודאי, לדמיין מצב שבו הילדים הם רכוש ההורים ועלולים לעמוד למשפט אם וכאשר ימאנו לציית להוראות או הנחיות של ההורים. כל כמה שהדבר נשמע הזוי, הרי שזה בדיוק היה המצב עד לפני כמאתיים שנה.

בסוף המאה השבע עשרה התקיים חוק שאפשר להעמיד למשפט ילד סרבן ובעייתי. בתחילת המהפכה התעשייתית הועסקו ילדים בבתי החרושת. מספר הילדים שנפגעו הרקיע שחקים, מה שדרבן את המחוקקים באירופה ובארצות הברית לחוקק חוקים המגנים על ילדים. בהמשך חוקק במדינות המתקדמות חוק חינוך חובה לילדים.

מאותו הזמן הלכה והשתרשה ההבנה שהילדים אינם רכוש, אלא הם דור העתיד שיש להגן עליו ולטפח אותו.

 

על השינויים במעמדם החוקי של ילדים בעשורים האחרונים

למרות האמור לעיל, עד לשנות השמונים של המאה הקודמת היה עדיין מעמד הילד בעולם ובכלל זה בישראל, בעייתי. מעמד הילד השתפר, אבל חזקת ההורים הייתה עדיין משמעותית. הכל דיברו במונחים של הגנת הילד אבל לא על הזכויות שלו.

בשנת 1989 התקבלה באו"ם "האמנה לזכויות הילד", ששינתה מן היסוד את ההתייחסות לילדים ולקטינים. מרגע שהאמנה התקבלה ומרגע שמספר גדול של מדינות, ובכלל זה מדינת ישראל, הצטרפו אליה, השתרש במהירות המונח זכויות הילד. השינוי בפרספקטיבה הביא לכך שנוצר מושג חדש בעל משמעות מרחיקת לכת – התעללות בקטין.

התעללות בקטין ושמירה על גבולות בחינוך
התעללות בקטין ושמירה על גבולות בחינוך

מהו החוק למניעת התעללות בילדים וחסרי ישע
באותה השנה בה התקבלה "האמנה לזכויות הילד" באו"ם, התקבל גם בכנסת החוק למניעת התעללות בילדים וחסרי ישע, אשר מגדיר היטב את המושגים הבאים:

  • הגדרת המושג התעללות בילדים: במסגרת זו, הוגדר בחוק מיהו אדם הנחשב כחסר ישע, כשהמושג הזה מכסה למעשה גם ילדים הנתונים תחת אחריות הוריהם. מאותו הרגע גם החלה הרחבה של הגדרת המושג התעללות. לדוגמא – הכאת ילדים שנחשבה לגיטימית עד אותה העת, הפכה לנושא בעייתי שעלול לשמש עילה להעמדה לדין של הורים מכים כיום.
  • הגדרת הענישה בגין התעללות בקטין: רף הענישה הוגדל ויכול כעת להגיע עד כדי תשע שנות מאסר שעלול בית המשפט לגזור על בן משפחה שהילד נמצא בחזקתו ואשר הואשם והורשע בהתעללות חמורה בילדים.
  • הגדרת הפגיעה בקטינים וחסרי ישע כעבירה פלילית: מרגע שפגיעה או התעללות בקטין הוגדרה כעבירה פלילית, רף הענישה כנגד הורים מתעללים עלה בצורה משמעותית.

 

מהי ההגדרה של התעללות בקטין כיום?

כאמור לעיל, הגדרת המושג התעללות בקטין התרחבה עם השנים. נכון לכתיבת שורות אלה, התעללות איננה נחשבת הכאת קטינים בלבד. שורת עבירות נוספות, כולל עבירות גוף ועבירות התעללת נפשית, נופלות בקטגוריה של התעללות בילדים. בתחילת הדרך הדגש היה על הנראה – הכאה או התעללות פיזית אחרת. עם הזמן נוסף גם הפן של הסמוי – קרי התעללות שאינה משאירה סימנים, אבל דינה כדין התעללות לכל דבר ועניין.

 

רף הענישה הנוכחי בגין התעללות בקטין

רף הענישה שקובע החוק בישראל על התעללות בקטין ובחסר ישע הוא גבוה. הענישה בגין התעללות בילדים היא מחמירה מאד והחומרה בולטת אם משווים את הענישה בגין התעללות ופגיעה בילדים לענישה בגין עבירות פליליות אחרות. רף ענישה שיכול להגיע לתשע שנים הוא בהחלט גבוה.

להלן תיאור קצר של הענישה הנהוגה כיום במקרי התעללות בקטינים או תקיפת קטינים:

  1. תקיפת קטין או חסר ישע תוך גרימת חבלה: במקרה כזה, העונש יכול להגיע לכדי חמש שנות מאסר.
  2. תקיפת קטין או חסר ישע על ידי אחראי: במקרה כזה, העונש עלול להגיע לכדי שבע שנות מאסר.
  3. תקיפת קטין או חסר ישע וגרימת חבלה חמורה: במקרה כזה, גם אם התוקף לא היה אחראי, דינו מאסר עד שבע שנים.
  4. תקיפת קטין על ידי אחראי וגרימת חבלה חמורה: כאן המחוקק הגדיל לעשות וקבע ענישה מחמירה של עד תשע שנות מאסר לעבריין המתעלל. תקיפה וחבלה חמורה על ידי אחראי היא בהחלט עבירה שמכל בחינה שהיא ראויה לענישה מחמירה.

 

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע לטיפול בתביעה בגין התעללות בילדים

למרות הדאגה לשלומם של הילדים, קורה לא אחת שמתעוררת בעיה כאשר רשויות החוק מעוניינות לבוא חשבון עם הורים החשודים בהתעללות בקטין. אחת הסיבות החשובות לכך היא העובדה שיש מקרים גבוליים אשר יכולים להתפרש לכאן ולכאן. לפעמים, מעשה שנועד לרסן ילד בעייתי ולהפנות אותו לדרך הנכונה מבחינת התנהגות, עלול להתפרש בעיני אחרים כהתעללות.

לעיתים, שכנים או אחרים עלולים לפרש באופן שגוי צעד כזה או אחר שהורים נוקטים ולדווח על התעללות שלא הייתה. יש מקרים שבהם התיק כנגד ההורים נסגר מהעדר הוכחות או העדר אשמה. במקרים אחרים ההורים מועמדים לדין ומזוכים. עורך דין המתמחה בנושא עשוי לסייע בהצגה נכונה וריאלית של העובדות באופן שיביא לזיכוי ההורים מכל אשמה.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

מכירת אלכוהול לקטין – עונש על המכירה

צריכת משקאות אלכוהוליים בקרב קטינים היא סיבה לדאגה בקרב הורים ורשויות אכיפת החוק. המחוקק במדינת ישראל מנסה להתמודד עם הבעיה באמצעות הגבלת המכירה של משקאות

התעללות בקטין – עונש

לקראת סוף המאה העשרים חלו שינויים ביחס לילדים, אשר הגדירו מחדש את היחסים בין הורים לילדים, ובין אפוטרופוסים לבין חסרי ישע הנתונים לאחריותם ולמרותם. אחד

ביטול כתב אישום נגד קטין

הסתבכות של קטין בפלילים עלולה להשפיע על המשך החיים שלו. נקודת המוצא של המחוקק היא שכאשר מדובר בקטין יש מקום לגלות הבנה, ככל שאופי העבירה

תקיפת קטין – על החוק והיישום שלו

תקיפת קטין היא אחת מן העבירות המכוערות והראויות ביותר לענישה. ואכן, המחוקק הישראלי רואה את העבירה הזאת בחומרה המתאימה. הדבר בא לידי ביטוי ברף הענישה