המרת הליך פלילי בכופר

ניו יורק של שנות התשעים הייתה מקום לא בטוח ואף מסוכן להימצא בו. גל של פשיעה ועוני היכה בעיר ובמשך שנים ארוכות נהגו משפחות תיירים רבות לקשור ידיים בחבל זו לזו ולהלך ברחובות הצפופים יחד, מחשש שמא אחד מבני המשפחה ייחטף ותמורתו יידרש כופר – תשלום כספי כבד בתמורה להשבת בן המשפחה בחיים וללא פציעות.

אמנם מאז נעלמה התופעה כליל והתיירות הניו יורקית הפכה לבטוחה במיוחד לכל מטייל, אך הביטוי "כופר" עוד מלווה אותנו מאז בהקשרים רבים. בישראל, הוא נפוץ בעיקר בהקשרים של עבירות מס, בגינן יכול נאשם לשלם תמורת "שחרורו" מההליך הפלילי המלווה את העבירה שביצע ומבלי שיועמד עליו לדין כלל.

הואשמתם בביצוע עבירת מס? אלה העונשים שאתם צפויים לקבל

לעבירות המס פנים רבות והן מגיעות בשלל דרכים, צורות ונסיבות אל שולחן התביעה. ככל שמצליחות רשות המיסים, המשטרה ויתר גורמי האכיפה לפקח על עבירות שונות בתחום המיסוי ולהפחית את הופעתן, צצות חדשות המחייבות התערבות ומיגור באופנים שונים.

המלחמה הבלתי פוסקת בין הרשויות לעברייני המס היא כה חריפה, עד כי נתפסת בעיני המדינה לחמורה במיוחד ובעלת סממנים פליליים מובהקים, עליהם עלול להישפט עבריין המס באופן נוקשה במיוחד ולקבל עונשים כבדים מאוד. ענישת המקסימום עומדת על מאסר בפועל לתקופה של שבע שנים ומלווה בקנסות כספיים כבדים מאוד, במאסרים על תנאי ובחתימה על הסכמי התחייבות.

במקביל, ההליך המשפטי חושף את מבצע העבירה לעיני כל, מותיר אותו פגיע ומנותק ממשפחתו, חבריו ועסקיו והוא נאלץ לכלות את כל זמנו במאמצים משפטיים והוצאות נלוות, ללא יכולת להמשיך ולנהל אורח חיים שגרתי. פעמים רבות העבירה אף מובילה את חוקרי המס לשלוף את העבריין ממקום עבודתו או מגוריו ולהציבו במאסר כבר מהרגע הראשון, דבר שמונע ממנו יכולת להתגונן ולהסביר את טענותיו באופן שקול ואחראי וכן מסכן אותו מבחינה משפטית הרבה יותר.

 

מהו הליך הכופר וכיצד הוא מתבצע?

הליך הכופר הוא מעין הסכם המערב את כל הצדדים הנוגעים לעבירת המס: רשות המיסים, הנישום החשוד בעבירה על פי חוק ועורך דינו. בהליך זה ניתן להמיר את כתב האישום שהיה אמור להיות מוגש בסכום כספי מוסכם, בתמורה לכך שהעניין ייסגר ללא העמדה לדין וללא סנקציות או ענישה כלל. אמנם החוק קובע אפשרות של כופר בעבירות מיסוי בישראל מאז ומעולם, אך ההליך נפתח תמיד מיוזמתו של מבצע העבירה.

הבקשה מורכבת משלבים שונים ובהתאם לאחריות הפלילית וניתן להגיש אותה בכל מועד, גם אם כבר הוגש כתב אישום. יחד עם זאת חשוב מאוד לזכור, כי הסכם הכופר לא מסדיר בשום מקרה את חבות התשלום במס ואף אחד איננו פטור ממנה, בין אם מנוהל הליך פלילי בעניינו ובין אם סוכם שלא.

המרת הליך פלילי בכופר
המרת הליך פלילי בכופר

ועדת הכופר היא זו שמאשרת או דוחה את הבקשה וכן קובעת את גובה התשלום על סמך מידת המעורבות של החשוד בעבירה שביצע והנסיבות שהובילו לביצועה, חומרת העבירה, הרשעות קודמות, נסיבות אישיות, תשלומי כופר קיימים בעבר, הצורך המדיני בהרתעה, מעורבותן של עבירות פליליות נוספות שנגרמו כתוצאה מביצוע העבירה ועוד.

תושבי המדינה עוד זוכרים היטב את פרשיית העלמות המס של הזמר קובי פרץ, שריצה ענישה מקסימלית בגינה ושוחרר לאחר ריצוי עונשו המלא רק לאחרונה. היות ונסיבות העבירה היו כה חמורות והצורך בהרתעה עתידית היה כה גדול, לא יכלה לאשר ועדת הכופר את המרת האישום הפלילי, למרות שהמהלך יכל להניב למדינה כסף רב.

 

למה שהמדינה תעדיף כופר על פני הרשעה והרתעה?

באופן כללי, המדינה מעדיפה תהליכים קצרים ויעילים מאשר אלו המנוהלים לטווח הארוך. הדבר יוצר חיסכון ברור מאליו במשאבים ציבוריים רבים הן בצד המשפטי והן בצד של רשויות המס וחוקרי המס והוא מאפשר במידת מה מעין סוג של ענישה "חינוכית" מהירה ואפקטיבית, שבה בכל מקרה נאלץ מבצע העבירה להעניש את עצמו בדרך כלשהי.

סיבה נוספת קשורה לסיבוכים הרבים שמלווים חלק מעבירות המס. היות והמדינה מתקשה לאכוף תופעות מסוימות ולמגר אותן לצמיתות, פעמים רבות היא מוצאת את עצמה בפני כשלים ראייתיים או נסיבתיים שנוגעים לעבירה – מה שאומר מבחינה משפטית שביצוע העבירה מוטל בספק כל עוד לא סופקו לה הוכחות חותכות וחד משמעיות.

על מנת להימנע מאחוז זכאים גבוה ולשמר את תרבות האכיפה וההרתעה, מעדיפה המדינה לסיים תיקים שכאלה בהליך כופר כבר מרגע שהבינה כי לא תוכל לגבש ראיות מוצקות נוספות ובכך לפטור הן מצבים פוטנציאליים של חוסר אמון במערכת, הן מצבים של ענישה סדרתית עבור מספר גדול של עבריינים והן מצבים שבהם התיק היה עלול להיסגר מחוסר ראיות או חוסר עניין לציבור.

 

הכסף מדבר

רקפת רודריגז הייתה פסיכיאטרית מפורסמת שטיפלה בין היתר בשחקן והבימאי אסי דיין. כאשר נעצרה בשנת 2013 לאחר שהעלימה הכנסות בשווי של 2.6 מיליון שקלים, היא הצליחה להגיע להסדר כופר לפיו היא תשלם סכום של 100,000 ₪, בנוסף לתשלום נלווה של 104,000 ₪ נוספים לשם הסרת המחדל בעניינה.

אמנם הסכום המצטבר אותו שילמה רודריגז איננו מתקרב לסכום העלמות המס שביצעה, אך זוהי דרך שבה קופת המדינה יכולה להשיב לעצמה את שאיבדה בהליך מהיר יותר מכל הליך אחר וכן ומאפשרת לאותו נישום לקנות לעצמו "וודאות" בנוגע למצבו העתידי מבחינת החיים והקריירה שלו בהמשך.

כך יכלה רודריגז גם להימנע מהקלון והחשיפה המתוקשרת ההרסנית שהיו מתלווים אליה במישור הפלילי וגם לחסוך לעצמה את גזר הדין הכבד שהיה צפוי בעניינה.

שבוע לאחר מכן כבר עמד ניסים אבנר, מטפל הוליסטי מאזור המרכז מול עורך דינו וחוקרי המס תוך שהוא טוען לחפותו המלאה. אבנר טען לזיכוי מלא לאחר שהואשם בהעלמות מס בסכום של מיליון שקלים בקירוב שכן לא ידע כי הוא מבצע עבירה.

הוא סירב בכל תוקף להליך הכופר שהוצע לו ועל כן נוהל נגדו תיק משפטי סדיר בו המשיך לטעון לחפותו וזכאותו. לצערו של אבנר, השופט החליט לפסוק לרעתו עקב חוסר אמינות ודבקות בגרסאותיו והוא נידון ל24 חודשי מאסר, בכפוף לתשלום קנס כספי על סך 150,000 שקלים ומאסר מותנה נוסף.

דוגמאות אלה ממחישות עד כמה גמישה המערכת עבור נישומים שידם משגת והם יכולים לחסוך מעצמם כל תרחיש עתידי מסוכן ובלתי צפוי שישפיע על אורח חייהם, בהנחה וועדת הכופר אכן מאשרת כאמור את קיום ההסדר מולה.

הדעות חלוקות לגבי מהותו ועצם קיומו של ההליך, כאשר יש רבים הטוענים כי הסדרי הכופר מטיבים עם עבריינים שמסוגלים להרשות לעצמם לשלם, בעוד "האזרח הקטן" שנתפס איננו יכול לעמוד בדרישה ונאלץ לעמוד בכל מקרה לדין.

לעומת זאת, יש הטוענים כי צריך לתת אמון ברשות המיסים וועדת הכופר שלה, שתבחן היטב מי ראוי לחסדיה ומי בכל מקרה יזומן לבית המשפט, ללא יכולת לקיים את ההליך.

אנחנו נוכל לייעץ לכל אדם המתלבט בנוגע להליך הכופר מה עליו לעשות וכיצד להתנהל, לבחון עבורו את הנסיבות וההוכחות הקיימות ולגבש דרך פעולה שתטיב עמו ככל שניתן, בין אם בהליך הכופר ובין אם מול השופט.

צרו קשר ואנו נדאג לכם לפתרון הטוב ביותר!

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

סחיטה באיומים בנסיבות מחמירות

ככלל, עבירות סחיטה באיומים נפוצות בישראל והן עשויות לפגוע באנשים מסטטוסים שונים. העונש שצפוי להינתן לאדם שהורשע בסחיטה באיומים עומד על 9 – 7 שנות

סחיטה מינית

סחיטה מינית, היא מצב בו אדם נדרש לעשות על ידי איומים, מעשה בעל אופי מיני. האיומים יכולים להיות מסוגים שונים, החל מפגיעה פיזית באדם עצמו

סחיטה מינית ברשת

רשת האינטרנט שנכנסה לחיינו לפני כמה עשורים, הביאה איתה לא מעט יתרונות שכולנו נהנים מהם עד היום. היכולת שלנו לתקשר עם חברים, לחפש מידע שחשוב

עבירת סחיטה באיומים – עונש

עבירת סחיטה באיומים היא עבירה פלילית נפוצה יחסית בישראל, שאנשים רבים נפגעים ממנה. בין אם עסקינן בנבחרי ציבור, פוליטיקאים, עיתונאים, מפורסמים, עבריינים, או אנשים נורמטיביים

כך תתמודדו עם סחיטה באיומים

ברוכים הבאים לעידן המודרני בו היכולת של אזרחים לבצע עבירות פליליות כנגדכם היא מגוונת מתמיד. אחת מן העבירות היותר נפוצות המתקיימות כיום היא עבירת הסחיטה

עורך דין סחיטה באיומים

מתוך אינספור עבירת שאדם עלול לבצע, אין ספק שעבירה של סחיטה באיומים הינה עבירה חמורה יחסית. כיוון שהמקרים הללו חוזרים ונשנים במדינת ישראל, זה טבעי לראות