החזקת נשק שלא כדין

החזקת נשק שלא כדין נחשבת לעבירה חמורה ביותר. העונש הניתן בגינה הוא מאסר בפועל, ועד שבע שנות מאסר, גם אם זו נחשבת העבירה הראשונה של אותו מחזיק נשק. בתי המשפט מחמירים בסוג עבירה זו, עקב התחשבות באינטרס הציבורי, ובניסיון לשמור על ביטחונו של הציבור.

מעבר לכך, לעונש הניתן בגין עבירת החזקת נשק שלא כדין, יש מסר הרתעתי, הנועד למגר את התופעה, אשר עלולה לגדול לממדי מגיפה חברתית.

מה מקורו של החשש מתופעת החזקת נשק שלא כדין?

ישנם מספר חששות ופחדים הנובעים מכך שישנם אנשים המחזיקים בנשק ללא רישיון, כמו החשש מפני ביצוע עבירה חמורה, חשש שהנשק יגיע לידיים הלא נכונות וחשש מתאונות. החשש הגדול הוא שאדם המחזיק נשק שלא כדין ישתמש בו לביצוע עבירה חמורה, כמו רצח.

חשש זה נובע מהמחשבה שאם הייתה הצדקה להחזקת הנשק, מחזיק הנשק היה דואג לרישיון, כפי שמתבקש בחוק. החשש השני, הוא שהנשק, אשר מסתובב בחברה, ללא רישיון, עלול להגיע לידיים הלא נכונות, בין אם למטרות עברייניות ובין אם למטרות טרור.

חשש נוסף נובע מכך שאדם המחזיק בנשק ללא רישיון, לא מודע לכלל הסכנות הגלומות בו ועל מידת הזהירות הנדרשת בזמן ההפעלה. כך, שייתכן כי החזקת נשק שלא כדין תוביל לתאונות, בהן ייפגעו חפים מפשע, ולמעשה היו יכולות להימנע מבעוד מועד.

 

כיצד מתייחס החוק בישראל לנושא של החזקת נשק שלא כדין?

במסגרת סעיף 144 לחוק העונשין התשל"ז – 1977, נשק מוגדר ככלי שיכול להרוג אדם, ולירות כדור, פגז או פצצה. עבירת החזקת נשק שלא כדין, כוללת את החזקת הנשק וגם את חלקיו, המוגדרים כמיכל המכיל חומר (להוציא גז מדמיע).

החוק מבדיל ומסווג את עבירות הנשק לכדי שלושה סעיפים: סעיף אישום על החזקת נשק שלא כדין, סעיף אישום על על נשיאת נשק שלא כדין והשלישי, החמור ביותר הינו סעיף אישום הנוגע לסחר בנשק. העונשים נקבעים על פי סיווג העבירה ומידת חומרתה.

 

מהם העונשים הקבועים בחוק בגין החזקת נשק שלא כדין

אדם הנתפס בעת החזקת נשק עלול להיות חשוף לעונשים הקבועים בחוק שהינם: עד 3 שנות מאסר על החזקת חלקי נשק, עד 7 שנות מאסר על החזקת נשק ללא רישיון ועד 10 שנות מאסר על נשיאת נשק שלא כדין. חשד לביצוע עבירה זו או הגשת כתב אישום בגינה, מחייבת ייצוג של עורך דין פלילי, אשר יידרש להוכיח במהלך המשפט את כוונת עובר העבירה ואת סיבת החזקת הנשק.

החזקת נשק שלא כדין
החזקת נשק שלא כדין

איך אפשר לקבל נשק ברישיון?

כדי למנוע מצב בו אדם נאשם בהחזקת נשק שלא כדין, יש לדאוג להוצאת רישיון להחזקת נשק, במידה והאדם מעוניין בכך. אדם יכול לבקש רישיון להחזקת נשק, במידה והוא עומד בקריטריונים הקבועים בחוק: מגורים בישוב זכאי, מורה דרך, חקלאי מוכר, בעל רישיון להובלת חומרי נפץ, שירות בכוחות הביטחון, שירות במשטרת ישראל, הכשרה ייחודית, קיבל המלצה מיוחדת ממשטרת ישראל, קצין בטיחות, כבאי, עובד או מתנדב בגוף הצלה, מדריך ירי, ספורטאי ירי, ציד, אדם הזקוק לנשק למטרות וטרינריות ומדביר.

כדי לממש את הזכאות על האדם להגיש הצהרת בריאות, אישור על מהלך שירות צבאי ופירוט אודות הקריטריון בו הוא עומד, אשר יצדיק את קבלת הרישיון. הרישיון להחזקת נשק ניתן לשלוש שנים, במהלכן יש לחדשו מדי שנה על ידי תשלום אגרה.

על פי החוק, העונשים על החזקת נשק שלא כדין לא יחולו על אדם שלא חידש את רישיונו, אם לא הייתה מניעה לחדשו, או על אדם שלא שילם את אגרת הרישיון. ישנם מקרים בהם מותנה חידוש רישיון הנשק, באישור של פקיד רישוי כלי ירי. על מנת להשיב את הרישיון ולעמוד בדרישות החוק, כדאי להתייעץ עם עורך דין פלילי, אשר יוכל לנהל מאבק זה.

 

איך מתמודדים עם חשד או כתב אישום הנוגעים להחזקת נשק שלא כדין

אדם יואשם בהחזקת נשק שלא כדין, באם ימצא נשק בחזקתו, בין אם באופן ישיר ובין אם באופן עקיף יותר. החוק קובע כי בכל מקום בו נמצא נשק שלא ברישיון, בעל הנכס יואשם בהחזקת נשק שלא כדין. גם כאשר המשטרה תמצא נשק, או חלקים ממנו בביתו, הנחת היסוד במקרה זה תהיה כי הוא החזיק בנשק, ויהיה עליו להוכיח אחרת.

עורך דין פלילי יידרש להציג את הראיות והנסיבות המיוחדות בהן התרחש האירוע, או לזרוע את זרעי הספק ככל שישנן ראיות ישירות המקשרות בין הנשק לחשוד (כמו למשל טביעות אצבע, הוכחת מצלמות שהנשק לא היה ברשותו של החשוד, או הנאשם, ועוד).

העונש שייקבע בגין העבירה יושפע ממידת אמונו של בית המשפט בכוונת המחזיק בנשק לעשות בו שימוש, אך גם מעברו הפלילי של החשוד, סוג הנשק והכמות המוחזקת.

 

בשורה התחתונה

החזקת נשק שלא כדין הינה עבירה פלילית חמורה, שעונשה הוא עד שבע שנות מאסר. כדי לשמור על ביטחון הציבור, בתי המשפט מחמירים עם עבירה זו ועלולים לקבוע עונשים הרתעתיים לרבות עונשי מאסר בפועל.

אפשר להימנע מאישום בהחזקת נשק שלא כדין, על ידי הוצאת רישיון נשק כחוק, שמתאפשרת אם עומד האדם בקריטריונים הרבים שנקבעו לכך. במידה וישנו חשש לאשמה בעבירה זו, יש להתייעץ עם עורך דין פלילי, שיוכל לסייע בהקשר של הצגת הראיות בבית המשפט.

לדיון ולמהלך המשפט, יש חשיבות משמעותית בהכרעת גזר הדין, מכיוון שבית המשפט עשוי להתחשב במגוון גורמים לעניין קביעת העונש. עורך דין פלילי, אשר לו הניסיון המקצועי הרלוונטי בתיקי נשק, יוכל לנסות להקל מחומרתו.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

ביטול רישיון נשק

לא מעט אנשים בארץ מחזיקים ברישיון נשק. רישיון נשק מיועד גם לאנשים שהם חלק ממערכת הביטחון, אך גם לאנשים פרטיים שמעוניינים לספק לעצמם הגנה. להבדיל

על החזקת אקדח שלא כדין ונשיאת נשק

כלי נשק הוא אמצעי שהסיכון הכרוך בעצם ההחזקה שלו הוא עצום. במדינת ישראל, העונשים הקבועים בחוק בגין החזקה ונשיאה של נשק הם חמורים מאד. הרבה

חומרת עבירות נשק במשפט הפלילי

תחום המשפט הפלילי הוא אחד התחומים הענפים ביותר בעולם המשפטים, ואינספור תיקים נפתחים בגין עבירות פליליות מדי שנה בישראל ובעולם. תחת תחום המשפט הפלילי ניתן

החזקת נשק חם – רישוי לנשק

קיימות מדינות מסוימות בעולם שבהן כל אדם שחש צורך ורצון להחזיק באמתחתו נשק – יכול לעשות כן. אך במדינת ישראל, החזקת נשק חם כחוק מצריכה

עבירות בנשק קר – עונש

עבירות בנשק קר הן עבירות פליליות שכיחות יחסית במדינת ישראל. גורמי החוק והאכיפה בארץ נתקלים על בסיס קבוע במקרים בהם שימוש בכלי נשק קרים מתבצע

עורך דין סחר בנשק

בחוק בישראל מוגדרות מגבלות ברורות למדי שנועדו להסדיר את השימוש בכלי נשק בארץ. סחר בנשק הוא עסקה שבמסגרתה מבוצעת קניה ומכירה של כלי נשק חמים