החזקת נשק חם – רישוי לנשק

קיימות מדינות מסוימות בעולם שבהן כל אדם שחש צורך ורצון להחזיק באמתחתו נשק – יכול לעשות כן. אך במדינת ישראל, החזקת נשק חם כחוק מצריכה רישוי לנשק. חשוב לדעת כי בפועל, רק אנשים שנדרשים להחזיק נשק לצורכי עבודה, למטרות אבטחה או לטובת הגנת המדינה ואזרחיה, רשאים לשאת ולהחזיק נשק בישראל על פי חוק.

במאמר זה נפרט על האופן בו מתייחס החוק הפלילי במדינת ישראל לעניין של החזקת נשק חם ורישוי לנשק, ומה קורה במקרה של הפרת דרישות החוק לעניין זה.

מהי החזקת נשק חם על פי החוק?

כאשר מדברים על סוגים של נשקים, נהוג לבצע הבחנה עקרונית בין 2 סוגי נשק עיקריים: נשק חם או נשק קר. נשק קר, הוא כל כלי נשק שאינו מכיל חומרים דליקים או נפיצים, כדוגמת חומרי נפץ, אבק שריפה וכן הלאה. לעומת זאת, נשק חם הינו נשק לסוגיו המכיל חומר נפץ או אבק שרפה ו/או כלי שמשחרר בלחיצה על ההדק קליעים – הידוע בשמו היום יומי גם בשם "כדור".

גם מטען חבלה, פצצות ורימונים, נחשבים כנשק חם לעניין החוק. החזקת נשק חם היא כל החזקה של כלים ותחמושת מהסוג השני שמנינו לעיל.

 

מי יכול להגיש בקשה לרישוי לנשק חם בארץ?

כל ישראלי החפץ בקבלת היתר להחזקה של נשק חם, רשאי על פי חוק להגיש בקשה לקבלת רישיון פרטי לנשק. גם רשויות מקומיות, וארגונים עסקיים שונים העוסקים בתחום שירותי השמירה והאבטחה, משרדי ממשלה, מפעלים וגופים אחרים, רשאים לעשות כן, בכפוף לכמה תנאי סף המוגדרים בחוק. למעשה, לא ניתן להחזיק בנשק חם, לשאת אותו, וודאי שלא לעשות בו שימוש במדינת ישראל, בלי לקבל רישוי רשמי לנשק כאמור לעיל.

 

מה חשוב לדעת על החזקת נשק חם וקבלת רישוי לנשק בישראל?

קבלת רישוי לנשק חם במדינת ישראל היא תהליך ממושך ומורכב למדי, אשר מחייב הגוף בישראל אשר מגדיר את התנאים שבהם תתאפשר קבלת רישיון לנשק חם, הוא המשרד לביטחון פנים. קריטריונים אלו נקראים תבחינים והם מתעדכנים מעת לעת. למותר לציין כי קבלת סיוע משפטי מקצועי מעורך דין פלילי המתמחה בנושא של החזקת נשק חם – רישוי לנשק, עשויה להקל מאוד על קבלת ההיתר בתוך פרק זמן סביר.

להלן התבחינים המוגדרים בתקנות המשרד לבטחון פנים נכון להיום ומאפשרים קבלה של רשיון להחזקה של כלי נשק חם:

החזקת נשק חם - רישוי לנשק
החזקת נשק חם – רישוי לנשק

מהם התנאים שמאפשרים קבלת רישוי לנשק לטובת החזקת נשק חם בישראל?

  • על מבקש הרישיון לנשק חם להיות תושב קבע של ישראל ששוהה בה במשך 3 שנים ויותר.
  • על מבקש הרישיון לנשק חם להיות בן / בת 21 לפחות – בהינתן שמדובר על אזרח ישראלי שהשלים את השירות בצבא. אזרחי ישראל שלא השלימו שירות צבאי יורשו להגיש בקשה לרישוי לנשק רק מגיל 27 ואילך.
  • מי שאיננו אזרח ישראלי יוכל להגיש בקשה לרישוי לנשק חם אך ורק מגיל 45 ואילך.
  • על מבקש הרישיון לנשק חם להציג הצהרת בריאות עם חתימה של רופא שמאשר כי מצבו הבריאותי הנוכחי הוא תקין.
  • ייתכן כי הצהרת בריאות זו תועבר לבחינת משרד הבריאות בכדי שתתבצע בדיקה לכשירותו הנפשית של מבקש הרישיון.
  • ככל שלמבקש ניתן רישיון להחזקת נשק חם, הוא ידרש לשלם אגרה, לבצע אימוני מטווח תדירים, ולחדש את רישיון הנשק מדי 3 שנים.

 

אילו עונשים קבועים בחוק בגין החזקת נשק חם ללא רישוי לנשק?

רכישתו של כלי נשק חם או החזקתו בארץ בניגוד לדין ובהעדר רישיון מתאים, הן בבחינת עבירות פליליות קשות, שהעבריין שיורשע בביצוען צפוי לעונש מאסר של עד 7 שנים על החזקת נשק חם ללא היתר, או עד 10 שנים על נשיאת נשק חם או הובלתו בניגוד לחוק. בהקשר זה יצויין שגם החזקת חלקי נשק מפורקים היא בגדר עבירה פלילית, שהעונש המרבי בצידה הוא מאסר לתקופה של עד 3 שנים.

 

כיצד עורך דין פלילי מסייע בנושא החזקת נשק חם ורישוי לנשק?

בסיכומו של עניין, השגת רישוי לנשק חם בישראל, אינה עניין של מה בכך. בקשות למתן רישיונות להחזקת נשק חם, נשיאתו, הובלתו והשימוש בו, נבדקות אחת אחת בצורה מדוקדקת בידי המשרד לבטחון פנים, וזאת לאור הסכנה המוחשית הכרוכה בהענקת רישוי לנשק חם ללא בקרה, שהיא מורגשת אף יותר במדינה עם מצב בטחוני נפיץ כמו ישראל.

אי לכך יש לשקול לחיוב את ההסתייעות בשירותיו של עו"ד פלילי הבקיא בנושא של רישוי נשק במדינת ישראל, אם ברצונכם לקצר תהליכים הנוגעים להשגת היתר להחזקת כלי נשק בערוצים המקובלים. בכוחו של עורך דין פלילי המתמחה ברישוי לנשק לספק סיוע משפטי שיחסוך מכם תרחישים בהם בקשתכם נדחית באופן שרירותי. עו"ד כאמור לעיל מספק גם סיוע במקרי החרמה של נשקים, הגשת ערעור על דחייה של בקשה לקבלת רישיון לנשק חם, שלילת רישיון נשק קיים, וזירוז של קבלת היתר לנשיאת נשק חם למורי דרך, חקלאים, ועוד.

 

עורך דין פלילי – הדרך להתמודדות עם אישומים בגין החזקת נשק חם ללא רישוי לנשק

בהנחה ונחשדתם או נאשמתם בהחזקת נשק חם ללא רישוי לנשק, תעמדו בפני הליך משפטי המחייב סיוע מעורך דין פלילי. נאשמתם בהחזקת נשק חם בלי רשיון נשק מתאים? זה הזמן לפנות לעורך דין פלילי שמתמחה בתיקי נשק. היה ואתם חשודים או נאשמים בכך שהחזקתם נשק חם בלי היתר מתאים, אתם צפויים לעמוד לדין בבית דין פלילי.

מצב כזה מחייב ליווי של עו"ד פלילי שבקיא בחוקי הנשק בארץ. היה ונאשמתם על לא עוול בכפכם, עורך דין רישוי נשק הוא הגורם המשפטי שיסייע לכם להוכיח את חפותכם. גם אם נאשמתם בצדק, מעורבותו של עורך דין כאמור לעיל, היא המפתח להמתקת העונש, בכפוף לנסיבות המקרה וההיסטוריה הפלילית שלכם.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

ביטול רישיון נשק

לא מעט אנשים בארץ מחזיקים ברישיון נשק. רישיון נשק מיועד גם לאנשים שהם חלק ממערכת הביטחון, אך גם לאנשים פרטיים שמעוניינים לספק לעצמם הגנה. להבדיל

על החזקת אקדח שלא כדין ונשיאת נשק

כלי נשק הוא אמצעי שהסיכון הכרוך בעצם ההחזקה שלו הוא עצום. במדינת ישראל, העונשים הקבועים בחוק בגין החזקה ונשיאה של נשק הם חמורים מאד. הרבה

החזקת נשק שלא כדין

החזקת נשק שלא כדין נחשבת לעבירה חמורה ביותר. העונש הניתן בגינה הוא מאסר בפועל, ועד שבע שנות מאסר, גם אם זו נחשבת העבירה הראשונה של

חומרת עבירות נשק במשפט הפלילי

תחום המשפט הפלילי הוא אחד התחומים הענפים ביותר בעולם המשפטים, ואינספור תיקים נפתחים בגין עבירות פליליות מדי שנה בישראל ובעולם. תחת תחום המשפט הפלילי ניתן

עבירות בנשק קר – עונש

עבירות בנשק קר הן עבירות פליליות שכיחות יחסית במדינת ישראל. גורמי החוק והאכיפה בארץ נתקלים על בסיס קבוע במקרים בהם שימוש בכלי נשק קרים מתבצע

עורך דין סחר בנשק

בחוק בישראל מוגדרות מגבלות ברורות למדי שנועדו להסדיר את השימוש בכלי נשק בארץ. סחר בנשק הוא עסקה שבמסגרתה מבוצעת קניה ומכירה של כלי נשק חמים