גרימת מוות ברשלנות – עונש

גרימת מוות ברשלנות הינה עבירה פלילית בקטגוריית עבירות המתה שבצידה עונש מאסר. כאשר אדם מבצע פעולות שונות שבעקבותיהן אדם אחר מאבד את חייו, הוא עלול להיות מורשע בגרימת מוות ברשלנות, ככל שלא היה מודע לכך שמעשיו בהכרח יובילו למות הקורבן.

בסקירה הבאה, נסביר מה מאפיין עבירות של גרימת מוות ברשלנות, איזה עונש צפוי לאדם שיורשע בביצוע עבירות מסוג זה, וכיצד עורך דין גרימת מוות ברשלנות עשוי לסייע.

מה מאפיין עבירות של גרימת מוות ברשלנות?

המונח "גרימת מוות ברשלנות" נזכר במקרים רבים בהקשר של הליכים פליליים הנסובים סביב תאונות דרכים שהתרחשו בעקבות התנהגות פזיזה של נהגים בכבישי ישראל. יחד עם זאת, חשוב להזכיר שההגדרה של גרימת מוות ברשלנות, מכסה גם מקרים של מוות בעקבות רשלנות רפואית, מקרי רשלנות בשימוש בנשק או מכונות, ונסיבות אחרות שבמסגרתן החשוד או הנאשם נמנעו לכאורה מנקיטת אמצעי הבטיחות הדרושים כלפי זולתם.

המכנה המשותף בין עבירות גרימת מוות ברשלנות מסוגים שונים – הוא מרכיב אי המודעות של מבצע העבירה להשלכות האפשריות שלה, כלומר, גרימת מותו של אדם אחר. בשפה המשפטית, נקרא הגורם הזה "מודעות בכוח".

 

 איזה עונש צפוי לאדם שיורשע בעבירת גרימת מוות ברשלנות?

בסעיף 304 בחוק העונשין הישראלי, נקבע כי כל אדם במדינת ישראל הגורם באופן רשלני למותו של זולתו, ישא בעונש מאסר שמשכו עד 3 שנים.

 

גרימת מוות ברשלנות – עונש זהה לעבירת הריגה?

בראי החוק בישראל, ישנו הבדל בין עבירת גרימת מוות ברשלנות ובין עבירת הריגה. במקרה של עבירת הריגה, עונש המאסר יכול להגיע עד 20 שנים, בעוד שעבור גרימת מוות ברשלנות –  העונש המרבי הקבוע בחוק העונשין הוא 3 שנות מאסר.

שוני נוסף בין תיקי גרימת מוות ברשלנות לבין תיקי הריגה, טמון בעובדה שלשם הרשעה בעבירת גרימת מוות ברשלנות, יש להוכיח כי בא לידי ביטוי יסוד נפשי של רשלנות, בעוד שלטובת הרשעה בביצוע הריגה, נדרשת הוכחת קיומו של יסוד נפשי מסוג כוונה בעת ביצוע העבירה, או התנהגות פזיזה.

כלומר העונש בגין עבירת הריגה הוא חמור לאין שיעור מזה הקבוע בחוק בגין גרימת מוות ברשלנות, וזאת עקב המרכיבים הללו הקשורים לנסיבות בהן העבירה בוצעה.

גרימת מוות ברשלנות – עונש
גרימת מוות ברשלנות – עונש

האם העונש לנהג שדרס הולך רגל זהה לעונש בגין גרימת מוות ברשלנות?

מן הראוי לציין כי ישנם מקרים שבהם בתי הדין הפליליים בישראל, גוזרים עונש על הנאשם בהתאם לסוג העבירה ופוסקים עונשים בהתאם ליסוד הנפשי בשילוב עם רשלנות גסה או קלות דעת. על מנת להמחיש את הכוונה, הבה ונבחן תרחיש בו הולך רגל מצא את מותו עקב עבירת פגע וברח של נהג שיכור, או בעקבות פגיעה של נהג שנסע במהירות מופרזת ובאופן חריג.

במצבים כאלו ומקרים דומים, בית המשפט עשוי לפסוק שמדובר בעבירת הריגה ולא בעבירת גרימת מוות ברשלנות – לאור העובדה שהנהג פעל בקלות דעת ובפזיזות כאשר בחר לעלות על ההגה במצב שלא מאפשר לו לנהוג בזהירות ובהתאם להוראות החוק. לפיכך עשוי הנהג הפוגע להיענש בחומרה רבה יותר מזו בה יענש אדם שהורשע בגרימת מוות ברשלנות.

 

הרשעה בסעיף של גרימת מוות ברשלנות – עונש ידוע מראש?

אם אתם מעורבים בתביעה בגין גרימת מוות ברשלנות, אתם צפויים להליך משפטי ממושך שלא בהכרח יבוא על סיומו בתוצאות משביעות רצון מבחינתכם. כפי שהזכרנו לעיל, העונש הקבוע בדין הפלילי בצידן של עבירות גרימת מוות ברשלנות, עשוי להגיע ל – 3 שנות מאסר, גם אם העבר הפלילי של הנאשם נקי לחלוטין. ישנם גם מקרים שבהם עונשו של העבריין עשוי אף להיות חמור יותר אם בית המשפט מצא ראיות שתומכות בכך.

 

חשודים בגרימת מוות ברשלנות וחוששים מהעונש? פנו לעורך דין פלילי

אם נחשדתם או נאשמתם, חלילה, בעבירת גרימת מוות ברשלנות, חשוב מאוד למהר ולפנות ללא שהות לייעוץ משפטי עם עורך דין פלילי מומלץ. הליווי הצמוד שניתן לקבל מעורך דין פלילי לאורך ההליך, יכול להשפיע באופן דרמטי על חומרת העונש שהרשעה בביצוע העבירה עשויה לגרור.

 

גרימת מוות ברשלנות – עונש התלוי באיכות הייצוג המשפטי

לצד האפשרות של עד 3 שנות מאסר, ישנן גם אפשרויות נוספות לעונש שבית המשפט יכול לפסוק בעקבות הרשעה בעבירות גרימת מוות ברשלנות. בעזרת הליכים כדוגמת הסדר טיעון, הליכי גישור ועוד, עורך דין פלילי עשוי בהחלט להוביל למצב בו העונש שבית המשפט יקבע למרשו אם יאשם בגרימת מוות ברשלנות, יהיה בדמות עבודות שירות, קנס או פיצוי כספי, במקום עונש מאסר בפועל.

 

כיצד עורך דין פלילי עשוי לסייע במקרי גרימת מוות ברשלנות?

מאחר שכל חוק נושא עימו תתי סעיפים וסייגים, עורך דין פלילי יכול לחלץ גם אדם שנחשד או נאשם בגרימת מוות ברשלנות, להיחלץ מן הצרה אליה הוא נקלע בדרך אלגנטית וחוקית למהדרין. אף שהרשעה בעבירת גרימת מוות ברשלנות עלולה לגרור כאמור, עונש כבד, ההליך הפלילי עשוי בהחלט להסתיים גם בעונש קל ומשקם.

לכן כדאי להסתייע בשירותיו של עורך דין פלילי עתיר ניסיון אשר בקיא בחוק העונשין ובמכלול השינויים שהוכנסו בו לאורך השנים. לפיכך, אם אתם ניצבים בפני חקירה משטרתית או הגשת כתב אישום בעקבות גרימת מוות ברשלנות – זה הזמן ליצור קשר עם משרד עורכי דין שמתמחה בתיקי גרימת מוות ברשלנות, ולהביא את הפרשה הלא נעימה לסיומה המהיר בהקדם.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

הריגה בשוגג

החוק בישראל עושה הבחנה בין רצח ובין עבירות הריגה. הבחנה זו מתקיימת מתוך התובנה כי בעבירות המתה, קיימת חשיבות רבה לכוונה שבביצוע העבירה. בהתאם לקביעת

גרימת מוות בכוונה תחילה

במדינת ישראל, החוק מתייחס בחומרה רבה לגבי כל פגיעה באדם ובמיוחד כשמדובר בפגיעה בחיי אדם. יחד עם זאת, מבדילהחוק בין פגיעות שגרמו למוות, ללא כוונה

עבירת הריגה

תוצאתה של עבירת הריגה היא מוות. עבירת הריגה יכולה להתרחש במספר דרגות חומרה, החל מרצח, שהינה העבירה החמורה ביותר על פי חוק העונשין, וכלה בגרימת

עורך דין גרימת מוות ברשלנות

גרימת מוות ברשלנות היא עבירה פלילית מקבוצת עבירות ההמתה שבצידן עונשי מאסר. כשאדם כלשהו פועל שבאופן המוביל למותו של זולתו מבלי שהיה מודע להשלכות הפוטנציאליות

עבירות הריגה – עונש

בשנת 2019 המאפיינים של עבירות הריגה, המרכיבים שלהן והעונש בצידן, הוגדרו מחדש בחוק העונשין הישראלי, כדי לאפשר לבתי המשפט בארץ לפסוק בתיקי הריגה בצורה טובה

רצח מדרגה ראשונה – עונש

אין עוררין על כך שבתחום המשפט הפלילי בישראל, עבירות רצח מדרגה ראשונה נחשבות כעבירות הפליליות החמורות מכולן. בהתאם לכך, הרשעה בעבירת רצח מדרגה ראשונה גוררת