ביטול כתב אישום עקב רשלנות התביעה

נאשם שכנגדו הוגש כתב אישום יכול לנסות לבטל אותו עוד לפני תחילת הדיונים. אחת האפשרויות הפחות מוכרות היא ביטול כתב אישום עקב רשלנות התביעה. מדובר במצב שבו כל העובדות תומכות בהגשת כתב אישום, ואולם בגלל התנהלות רשלנית של התביעה מגיע הזמן שבו מחליט בית המשפט לבטל את כתב האישום.

מתי בעצם מחליטה התביעה להגיש כתב אישום? מה המשמעות של שימוע לפני הגשת כתב אישום? אילו עילות  קיימות לביטול כתב אישום? מהו בעצם ביטול כתב אישום עקב רשלנות התביעה? איך יכול עורך דין פלילי לסייע בביטול כתב אישום, במקרה שבו התנהלות התביעה הייתה רשלנית? בהמשך המאמר נעסוק בנושא פחות מוכר, שלא אחת הביא לביטול כתב אישום.

על ההחלטה להגיש כתב אישום והמשמעויות שלה

הגשת כתב אישום כנגד חשוד בביצוע עבירה מתבצעת בתום עבודת חקירה, שהמטרה שלה היא איסוף ראיות המאששות את ההאשמות כנגד החשוד. החקירה מתבצעת על ידי אנשי מקצוע מיומנים בלא משוא פנים. המשמעות היא שגם אם נחשפת ראייה המפריכה את הקשר של החשוד להאשמות, הראייה תצורף לתיק של החשוד.

ההחלטה על הגשת כתב אישום כנגד הנאשם, מתקבלת אם וכאשר נוצרת מסה קריטית של ראיות אשר לדעת החוקרים היא מספיקה כדי להרשיע את החשוד. את ההחלטה להגיש כתב אישום מקבלת התביעה. המשטרה מגישה את תיק החקירה, בצירוף המלצה לאופן הפעולה ודרך הפעולה האפשרית.

 

על משמעותו של שימוע לפני הגשת כתב אישום

למרות האמור לעיל, על פי החוק יש לערוך לחשוד שימוע לפני הגשת כתב אישום, אשר הופך אותו לנאשם למעשה. בשימוע הזה יכול החשוד לשטח את טענותיו ולהסביר מדוע אין להמשיך נגדו בהליכים. לרוב, השימוע מתנהל בליווי עורך דינו של החשוד, שכבר בשלב הזה מלווה אותו ומכוון את צעדיו.

יש מקרים שבהם אכן בוטלו כתבי אישום בעקבות שימוע. במקרים אחרים, ההאשמות שונו לטובת החשוד, מה שהפחית בצורה משמעותית את העונש הצפוי לו, אם וכאשר יורשע בביצוע אחת או יותר מהעבירות שבהם הוא מואשם.

 

עילות לביטול כתב אישום נגד חשוד

לאחר הגשת כתב אישום כנגד חשוד, יש אפשרות לבטל את כתב האישום, אם מתברר שנפל בו פגם. ישנן מספר עילות אפשריות שאם אחת מהן מתקיימת, כתב האישום יבוטל. עם העילות הללו ניתן למנות הגשת כתב אישום במקום שגוי, בית משפט איננו מוסמך לדון בכתב האישום או אם נפל בו פגם מהותי.

ביטול כתב אישום עקב רשלנות התביעה
ביטול כתב אישום עקב רשלנות התביעה

אם כתב האישום נמצא בדיון במקום אחר, החשוד כבר נשפט בכתב אישום זה או חלה התיישנות על העבירה או אם הנאשם קיבל חנינה עבור כתב האישום, גם אז הוא יבוטל. לבסוף, טענת ההגנה מן הצדק עשויה גם היא לגרום לביטול כתב האישום, אם יש על מה לבסס אותה. רשלנות התביעה היא אכן עילה לפסילת כתב אישום מהסיבה האחרונה, ובה יעסוק הסעיף הבא.

 

ביטול כתב אישום עקב רשלנות התביעה – במה מדובר?

משטרת ישראל והתביעה הכללית הם שני גופים הסובלים מעומס עבודה גבוה ונמצאים בלחץ מתמיד. מבין מאות רבות של תיקי חקירה שנפתחים בכל שנה, יכולים להתרחש מצבים שבהם תיק חקירה מטופל בצורה מרושלת. אלא שמבחינת הנאשם, לא העומס ולא כל סיבה אחרת, איננה מצדיקה טיפול רשלני בתיק. בדרך כלל, גם השופטים סבורים כך ולא אחת ביטלו תיקים שטופלו בצורה מרושלת.

 

היבטים של רשלנות בטיפול בתיק פלילי מצד התביעה

להלן מספר היבטים של רשלנות בטיפול בתיק משפטי:

  • עיכובים חוזרים ונשנים בהגשת כתב אישום: אם הגשת כתב אישום מתעכבת בצורה בלתי סבירה, עלול בית המשפט להורות בסיכומו של עניין על ביטול שלו. זאת, אם למשטרה ולתביעה אין הסבר מספק לאיחורים.
  • עיכובים בהעברת חומרי החקירה לידי ההגנה: אם התביעה מתעכבת בהעברת חומרי החקירה לעיונם של עורכי הדין של הנאשם,
  • שגיאות מהותיות: אם אירעו שגיאות מהותיות בכתב האישום עצמו או בהתנהלות של התביעה בדרך להגשת כתב האישום, ההגנה עשויה לתבוע ביטול כתב האישום. על פניו, תביעה כזאת היא לגיטימית ובית המשפט עשוי לשקול אותה ברצינות.
  • חזרה של התביעה מכתב האישום לפני קבלת תשובות של הנאשם: לעיתים קורה שהתביעה עצמה מבינה שכתב האישום הוא בעייתי, וחוזרת בה מכתב האישום עוד בטרם השיב עליו הנאשם. במקרה כזה, כתב האישום מבוטל באופן אוטומטי.
  • חזרה של התביעה מכתב האישום אחרי שהנאשם ובאי כוחו השיבו לכתב האישום: במקרה כזה, לא רק שכתב האישום מבוטל, אלא שהנאשם מזוכה למעשה מכל סעיפי האישום. הזיכוי איננו מאפשר להעמיד אותו לדין על אותם הסעיפים.

 

למען הסר ספק – למעט המקרה האחרון שהוזכר, שבו התביעה חוזרת בה מכתב האישום לאחר שהנאשם השיב עליו, ביטול כתב האישום אינו מהווה בשום פנים זיכוי. במידה ויתפתחו הנסיבות המתאימות, התביעה עשויה בהחלט להגיש פעם נוספת את כתב האישום במטרה להרשיע את הנאשם.

 

על הקשר בין עורך דין פלילי, רשלנות התביעה וביטול כתב האישום

אחד הדברים שכל עורך דין פלילי עושה עם קבלת כתב האישום הוא בדיקה יסודית שלו. לפעמים, כבר שלב הזה נוצרת האפשרות לבטל את כתב האישום, אם מתברר שהמשטרה או התביעה התרשלו. בהמשך, עורך הדין צריך להגיש בקשה לביטול כתב האישום בצורה מסודרת.

ככל שעורך הדין מיומן יותר, כך היכולת שלו לזהות התנהלות רשלנית של התביעה גבוהה יותר. ביטול כתב אישום עקב רשלנות התביעה חוסך הרבה עוגמת נפש, הרבה זמן וכמובן – הרבה מאוד כסף שאילולא הביטול היה מוקדש לניהול ההליכים המשפטיים.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

חזרה מכתב אישום מול הרשות התובעת

חזרה מכתב אישום מול הרשות התובעת יכולה להתרחש במספר מצבים וסיטואציות, שיפורטו במסגרת מאמר זה. אולם יש לציין בתחילה כי כאשר ישנה חזרה מכתב האישום,

חוסר נכונות של הנאשם לגשת לשימוע

אחד המצבים הפחות נעימים הוא תרחיש בו אדם מתעורר בוקר אחד ומגלה שהוגש נגדו כתב אישום בגין עבירה שביצע לכאורה. בישראל, בדומה למרבית המדינות המתוקנות,

היעדר אשמה פלילית

כשאדם מעורב במקרה שיש בו חשד לעבירה פלילית, הדבר הראשון שחוקרי המשטרה עושים הוא לפתוח תיק פלילי כנגד החשוד. פתיחת התיק מאפשרת לחוקרי המשטרה לאסוף

היעדר עניין לציבור

בתחילת שנת 2019 נכנס לתוקף תיקון לחוק סדר הדין הפלילי. התיקון עוסק במקרים שבהם אין הצדקה, אינטרס או עניין ציבורי להעמדה לדין של חשוד בעבירה