בדיקת צו עיכוב יציאה מהארץ – מי צריך את זה ולמה?

אחת המהמורות שעלולות לצוץ בהפתעה, היא קיומו של צו עיכוב יציאה מהארץ. מדובר בצו שלרוב הוא תוצאה של הסתבכות עם הרשויות. לעיתים צו העיכוב מקורו בשגיאה של הרשויות. כך או אחרת מי שתלוי ועומד כנגדו צו עיכוב יציאה מהארץ אינו יכול לעזוב ולנסוע לחו"ל עד שהצו יבוטל.

מהו בדיוק צו יציאה מהארץ ולמה הוא נועד? מי מוציא צו עיכוב יציאה מישראל? מה הדבר הנכון לעשות כשמתברר דבר קיומו של צו עיכוב? איך לבצע בדיקת צו עיכוב יציאה מהארץ? כיצד יכול עורך דין מיומן לטפל בבעיה? המאמר שלפניכם עוסק בנושא לא פשוט המטריד את מנוחתם של ישראלים רבים, המגלים מאוחר מדיי שהם מנועים מלצאת מהארץ.

מהו בדיוק צו עיכוב יציאה מהארץ

צו עיכוב יציאה מהארץ הוא, כאמור, מסמך המונע את האפשרות לצאת מגבולות מדינת ישראל וכולא למעשה את מי שמסורב יציאה בתוך המדינה. זה המקום להדגיש כי מניעת יציאתו מן הארץ של אזרח חופשי, מהווה פגיעה משמעותית בזכויות היסוד שלו ובראשן חופש התנועה.

עם זאת, יש מקרים שבהם התנאים מחייבים שימוש באמצעי קיצוני זה. בשנים האחרונות חל שינוי מסוים, כאשר שופטים בבתי משפט או רשם ההוצאה לפועל, התירו למי שתלויים ועומדים נגדם צווי יציאה מהארץ לצאת מגבולות המדינה תוך שהם עומדים בתנאים שנקבעו מראש לשם כך.

 

למי נועד צו עיכוב יציאה מהארץ

צו עיכוב יציאה מהארץ נועד למי שרשויות החוק או רשויות כלכליות החליטו למנוע ממנו את הזכות הבסיסית הזאת, עקב מחדלים או מעשים או עבירות שביצע. להלן מספר דוגמאות של מצבים שבהם יינתן צו יציאה מהארץ:

בדיקת צו עיכוב יציאה מהארץ – מי צריך את זה ולמה
בדיקת צו עיכוב יציאה מהארץ – מי צריך את זה ולמה
  1. חייבים בהוצאה לפועל: בדרך כלל, מי שמתנהלים תהליכים בעניינם בהוצאה לפועל, יהיו מנועים מלצאת מגבולות מדינת ישראל. סיבה מרכזית לכך היא הרצון להיפרע מהם והחשש שאם יעזבו את הארץ לא יעמדו בהתחייבויות הכספיות שלהם. בשנים האחרונות חל שינוי מסוים במדיניות הזאת ורשם ההוצאה לפועל מתיר לעיתים לחייבים להפקיד סכום כסף גבוה בתור ערבות וכתנאי ליציאה מהארץ. זאת, תוך הבהרה שאי חזרה תביא לחילוט הערבויות הכספיות.
  2. מי שנמצאים בהליכים משפטיים: אנשים כאלה לא יורשו לעזוב את תחומי מדינת ישראל, אלא באישור מיוחד ולאחר שהציגו הוכחות לכוונה שלהם לחזור בתום השהייה בחו"ל.
  3. מי שהם בעלי יכולת ובכל זאת נמנעים מתשלום חובות: למרבה התימהון, מדובר בלא מעט אנשים שמאמינים שדחיית תשלומי המיסים או החובות תעלים אותם. לרוב, המציאות טופחת על פניהם והם נשארים תקועים ללא יכולת לצאת את גבולות המדינה.
  4. סרבני גט: מי שמסרבים להעניק גט ולסיים את הליך הגירושים עם בת הזוג שלהם עלולים למצוא את עצמם במצב שבו הם לא יוכלו לצאת מהארץ. הסנקציה הזאת היא רק חלק ממגוון רחב של סנקציות שנוקט בית הדין הרבני במקרים כאלה
  5. מי שחייבים כספי מזונות: חובות בגין מזונות שלא שולמו מהווים עילה מקובלת לעיכוב יציאה מהארץ. במקרים כאלה אין פתרון זולת תשלום החוב במלואו.
  6. מי שחייבים כספים לרשויות המס: מס הכנסה ומע"מ בהחלט יכולים להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ עקב חובות שלא שולמו. גם כאן, הפקדת ערבויות מתאימות עשויה לשנות את התמונה.

 

יש עוד מגוון מצבים שהים עשוי גוף כזה או אחר להטיל צו עיכוב יציאה מהארץ כנגד אדם. הרשימה לעיל היא רשימה חלקית בלבד, אף שהיא מייצגת את קשת האפשרויות הקיימת.

מה הדבר הנכון לעשות כשמתברר דבר קיומו של צו עיכוב יציאה מהארץ

עיכוב יציאה מהארץ הוא סנקציה שאיש לא ממהר להטיל. דווקא בגלל זה, חשוב לפנות לעורך דין המתמחה בתחום מייד ברגע שהתברר דבר קיומו של צו כאמור. ניתן גם לפנות למשרד המשפטים על מנת לברר את סיבת העיכוב.

זאת, באמצעות אתר האינטרנט של המשרד. במשרד המשפטים יתנו למסורב את פרטי ההאשמות העומדות כנגדו יחד עם פרטי התיק. אפשר לפנות באמצעות עורך דין לגוף שהטיל את צו העיכוב ולנסות לבטל אותו.

 

מה תפקידו של עורך דין פלילי בטיפול בצו עיכוב יציאה מהארץ

כאשר מתברר שיש צו עיכוב יציאה מהארץ הדבר הנכון לעשות, כאמור, הוא לפנות לעורך דין מומחה שיטפל בנושא. בראש ובראשונה יש לברר את סיבת העיכוב, ואת זה אפשר לעשות בקלות יחסית, כפי שכבר הוזכר לעיל. עם זאת, ביטול צו העיכוב עשוי לדרוש מהמעוכב לעשות אחד מהשלושה:

  • לטפל בגורם המעכב ולפתור אותו: האפשרות הטובה ביותר, שאפילו איננה דורשת התערבות של עורך דין, היא טיפול בבעיה מהשורש. אם מדובר בחובות כספיים ואם המעוכב יכול לשלם אותם, הדבר עשוי לפתור בתוך יממה אחת או שתיים את עניין עיכוב היציאה מהארץ. מי שמעוכב עקב סירובו להעניק גט לאשתו, לא יוכל לעזוב את הארץ אלא אחרי מתן הגט ולא שנייה אחת לפני כן.
  • השגת פתרון זמני: האופציה השנייה היא השגת פתרון זמני. דוגמה טובה לפתרון זמני הוא הפקדת ערבויות כספיות שיבטיחו את שובו של המעוכב לארץ. בחלק ניכר מהמקרים, זה הפתרון המועדף והמהיר ביותר. זאת, בהנחה שהעיכוב הוא אכן תוצאה של חוב כספי.
  • הוכחה לבית המשפט שצו העיכוב שגוי: הפעולה הזאת דורשת מעורבות של עורך דין. ולמרות הכל, הצגת  הטיעונים לבית המשפט או לרשם ההוצאה לפועל עלולה לקחת זמן ולעכב את היציאה לחו"ל.

 

בשורה התחתונה

בדיקת צו עיכוב יציאה מהארץ היא פשוטה ומהירה ועשויה לפתור הרבה בעיות, אם היא מבוצעת בזמן על ידי עורך דין פלילי מיומן.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.מה זה צו עיכוב יציאה מהארץ?

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

בדיקת שתן לגילוי סמים

השימוש בסמים הפך בעשורים האחרונים לנפוץ במיוחד. למרבה הצער, גם אנשים מהישוב התחילו לצרוך סמים בכמויות גבוהות יותר ממה שהיה נהוג בעבר. העלייה בתפוצה של

בדיקות סמים

מדינת ישראל מנסה בכל הכוח לשים סוף לתופעת הסחר בסמים בארץ. המשטרה מקבלת הנחיות מדי פעם לפעם לבצע בדיקות סמים אקראיות ומתוכננות, אצל אנשים שקיים

בדיקת פוליגרף

בדיקת פוליגרף היא מבדק המתבצע באמצעות מכשיר שביכולתו לקלוט ולפענח תגובות גופניות לא רצוניות של נבדקים, על מנת לזהות מתי אדם אומר דברי אמת ומתי