איך נקבעים אחוזי נכות של אדם ששירת בכוחות הביטחון

פציעת חייל במהלך שירותו הצבאי מזכה אותו באחוזי נכות, שיקנו לו שלל הטבות מרגע הפציעה והלאה. אחוזי הנכות של כוחות הביטחון ומשמעותם, שונים מאלו של הביטוח הלאומי בפגיעות אזרחיות. בשל כך, חשוב להכיר את הליך קביעת אחוזי הנכות במשרד הביטחון.

איך אממש את הזכויות שלי

עבור אלו שלא מתעניינים בהליך עצמו ובאופן קביעת אחוזי הנכות, ומעדיפים למסור את המלאכה מראשיתה ועד סופה לאחרים ואף לקבל תוצאות מיטביות נמליץ על שירותיו של עורך דין ידידיה בלומהוף. עורך דין בלומהוף הוא נכה צה"ל בעצמו, שלאחר מאבק אישי ממושך נגד משרד הביטחון למימוש זכויותיו, פצח בקריירת עריכת דין משגשגת המתמחה בתביעות למימוש זכויותיכם אל מול משרד הביטחון.

החוויה האישית, המקצועיות והניסיון רב השנים, הם יתרונות שאין להם תחליף. כדי ליצור קשר עם עו"ד בלומהוף, וכן כדי להרחיב את ידיעותיכם בנושא תביעות כנגד משרד הביטחון ונכות צה"ל בכלל, בקרו באתר הבית של עורך דין בלומהוף, בכתובת https://www.yedlaw.com.

 

ההליך

השלב הראשון בקבלת אחוזי נכות צה"ל, הוא הגשת תביעה כנגד משרד הביטחון – אגף שיקום נכים. בתביעה, הכרחי להוכיח את הקשר הסיבתי שבין השירות לבין הנזק. לא די להוכיח, למשל, כי החייל נדבק בווירוס שפגע במעיו בזמן הצבא, או לחלופין שנגרמה לו פגיעה עצבית במהלך שירותו. יש לעמוד על קשר בין השירות עצמו, לבין הפגיעה בגינה מבקש האדם הכרה בהיותו נכה צה"ל.

בשלב השני, התובע יופנה לוועדה רפואית במשרד הביטחון. וועדה זו תעריך את נזקו של החייל בהווה או בדימוס, ותקבע לו אחוזי נכות לפי חומרת הפגיעה. לשלב השני תגיעו רק אם, כמובן, קצין התגמולים הכיר בתביעה כמוצדקת ויעביר אותה להמשך בירור בוועדה הרפואית.

איך נקבעים אחוזי נכות של אדם ששירת בכוחות הביטחון
איך נקבעים אחוזי נכות של אדם ששירת בכוחות הביטחון

הוועדה

הוועדה הרפואית, הפועלת לרוב בבתי החולים השונים, מורכבת מרופא מומחה אחד לפחות וממזכיר מטעם הוועדה האמון על הפן הטכני בוועדה הרפואית. במהלך הוועדה, הרופא יסקור את המטופל ויחליט כמה אחוזי נכות יש לקבוע לו.

קביעת אחוזי הנכות

את קביעת האחוזים עצמה, יבצע הרופא לאור שלושה דברים: הבדיקה הקלינית, התיעוד הרפואי וממצאי הדמיית הפציעה. הרופא יעריך את עוצמת הפגיעה והשפעתה על התפקוד בשגרה ולאור זאת יקבע אחוזי נכות. הבחינה תהיה של המצב הנוכחי בזמן הגשת התביעה, ולא בזמן הפציעה או הפגיעה. לפיכך, אם חל שיפור במצבכם מאז הפגיעה, אין כל תועלת בהוכחה שבעבר המצב היה רע יותר.

לאחר אבחון הפגיעה ורמת חומרתה, הוועדה תבחן לאילו קטגוריה מתקנות אחוזי הנכות של משרד הביטחון מתאימה הפגיעה. עם מציאת הקטגוריה המתאימה ועריכת החישובים הדרושים, יוכרו אחוזי הנכות לפיה. בתקנות מופיעות מגוון פגיעות תוך קביעת אחוזי נכות מקסימליים, בצירוף נוסחאות להתאמת האחוזים לפי רמת הפגיעה.

למשל, במקרי פגיעה עצבית אחוזי נכות גבוהים מאוד יינתנו כאשר הפגיעה קשה ומפריעה במידה ניכרת לתפקוד. לעומת זאת, פגיעה שלא פוגמת במיוחד בתפקוד לא תקנה אחוזי נכות רבים.

 

לסיכום

הליך קביעת אחוזי נכות מבוצע במספר שלבים. ראשית, יש להגיש תביעה כנגד משרד הביטחון. משהוכרה התביעה, יופנה המבקש לוועדה רפואית. הוועדה תבחן את מצבו, ותקבע לפי סעיפי התקנות ונוסחת חומרת הפגיעה את אחוזי הנכות לכל אדם. בהצלחה!

פציעתו של חייל

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
עו"ד

מידע נוסף סביב הנושא

5 טיפים שיעזרו לך לבחור עו"ד תותח!

התפקיד של עורך דין הוא לייעץ ללקוחותיו בכל הנושאים המשפטיים שלהם, לייצגם בבתי המשפט ולהגיש עבורם תביעות והגנות. הוא יכול לעבוד בתחומים שונים כגון דיני